Jedynie trzy banki w Polsce mają ofertę skierowaną specjalnie do organizacji non-profit, co nie znaczy, że jest to oferta dla nich najkorzystniejsza.
Mimo braku stałego majątku, organizacje non-profit mogą stanowić
atrakcyjny obszar dla banków. Całkowity budżet sektora
pozarządowego w roku 2006 sięgnął bowiem ok. 7 mld złotych, z czego
ok. 18% stanowiły przychody z własnej działalności gospodarczej lub
działalności odpłatnej.
Niestety, powyższe dane nie przekonują banków do stworzenia
specjalnych ofert produktowych dla organizacji pozarządowych. Z
badań przeprowadzonych przez portale Bankier.pl, ngo.pl i Gazetę
Prawną wynika, że jedynie trzy banki w Polsce mają w swojej ofercie
produkty skierowane wyłącznie do organizacji pozarządowych (PKO BP,
DnB Nord - dawny BISE oraz Bank Pocztowy). Pozostałe instytucje
finansowe, które wzięły udział w badaniu, oferują organizacjom
non-profit produkty przeznaczone dla małych i średnich firm.
Oznacza to oczywiście konieczność spełniania wymogów finansowych
stawianych klientom z sektora MSP. Co jednak ważne –niektóre z tych
banków decydują się na odstąpienie od standardowych warunków, jeśli
ich klientem jest fundacja czy stowarzyszenie.
Warto przy tym także zwrócić uwagę, że jeśli weźmiemy pod uwagę
produkty i usługi, z których organizacje najczęściej korzystają,
okazuje się, że niektóre z ofert skierowanych do MSP są bardziej
atrakcyjne dla organizacji pozarządowych niż te przeznaczone
specjalnie dla nich. Trudno mówić również o wyspecjalizowanej
ofercie kredytowej dla organizacji (tylko jeden z banków deklaruje
takową) – chociaż to jest to, co mogłoby być dla organizacji
szczególnie atrakcyjne.
Raport „Oferta banków dla organizacji pozarządowych” został przygotowany we współpracy portali Bankier.pl, ngo.pl i Gazety Prawnej. |
Źródło: inf. własna