Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Cisza wyborcza i vacatio legis przeciwko niepełnosprawnym
Rafał Kowalski, ngo.pl (opr.)
5 marca Prezydent skierował do Trybunału Konstytucyjnego zmiany w ordynacji wyborczej, które miały ułatwić, a często w ogóle umożliwić osobom niepełnosprawnym i starszym głosowanie w wyborach. Głównymi argumentami za niekonstytucyjnością rozwiązań okazały się: zbyt późne uchwalenie regulacji i brak zmiany przepisów o ciszy wyborczej w powiązaniu z głosowaniem dwudniowym.
We wniosku do Trybunału Konstytucyjnego padły też argumenty
skierowane bezpośrednio w głosowanie przez pełnomocników czyli
właśnie w te zmiany, które wprowadzono specjalnie dla
niepełnosprawnych. Wskazano m.in., że głosowanie przez
pełnomocników, mające realizować zasadę powszechności wyborów,
łamie inne wyborcze prawo - bezpośredniość. Naruszona zostałaby
również zasada równości:
„... w konfrontacji z inną zasadą wyborczą (zasada równości wyborów) postulat wprowadzenia instytucji pełnomocnika do procedury wyborczej nie jest oceniany pozytywnie, bowiem pełnomocnik dysponowałby co najmniej dwoma głosami i byłyby to jego własne głosy...”
Należy więc rozumieć, że wnioskodawca nie dopuszcza możliwości, że pełnomocnik byłby osobą uczciwą. Pełnomocnika proponuje się zastąpić pocztą.
„Znacznie większe możliwości koherentności woli wyborcy z faktycznym wyborem stwarza instytucja głosowania za pośrednictwem poczty, która też wiąże się z ryzykiem ale ryzykiem znacznie mniejszym...”
Nadal pozostanie więc problem przełamania barier architektonicznych, ponieważ zamiast do komisji wyborczej trzeba będzie się dostać na pocztę, co wcale nie musi okazać się łatwiejsze.
Organizacje pozarządowe zgłaszają różne postulaty ułatwienia wyborcom głosowania, a także zwiększenia jego powszechności, od co najmniej kilku lat. Warto choćby przypomnieć pomysły dotyczące głosowania przez internet. Większość z torpedowanych w Polsce rozwiązań z powodzeniem działa w innych krajach, zwiększając udział obywateli w procedurach demokratycznych i przyczyniając się do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Jeszcze nigdy propozycje organizacji nie uzyskały tak konkretnego kształtu, a do ich wejścia w życie nie zabrakło tak niewiele. Prawdopodobnie jednak najbliższe wybory odbędą się na podstawie starych procedur, wykluczających według szacunków PKW co najmniej 2 mln. obywateli. Dziś pozostaje nam czekać na decyzję Trybunału Konstytucyjnego i analizę jej konsekwencji, już raczej w perspektywie kolejnych wyborów.
więcej:
Wniosek Prezydenta o zbadanie zgodności z Konstytucją RP ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego. (dokument w formacie pdf, www.prezydent.pl)
„... w konfrontacji z inną zasadą wyborczą (zasada równości wyborów) postulat wprowadzenia instytucji pełnomocnika do procedury wyborczej nie jest oceniany pozytywnie, bowiem pełnomocnik dysponowałby co najmniej dwoma głosami i byłyby to jego własne głosy...”
Należy więc rozumieć, że wnioskodawca nie dopuszcza możliwości, że pełnomocnik byłby osobą uczciwą. Pełnomocnika proponuje się zastąpić pocztą.
„Znacznie większe możliwości koherentności woli wyborcy z faktycznym wyborem stwarza instytucja głosowania za pośrednictwem poczty, która też wiąże się z ryzykiem ale ryzykiem znacznie mniejszym...”
Nadal pozostanie więc problem przełamania barier architektonicznych, ponieważ zamiast do komisji wyborczej trzeba będzie się dostać na pocztę, co wcale nie musi okazać się łatwiejsze.
Organizacje pozarządowe zgłaszają różne postulaty ułatwienia wyborcom głosowania, a także zwiększenia jego powszechności, od co najmniej kilku lat. Warto choćby przypomnieć pomysły dotyczące głosowania przez internet. Większość z torpedowanych w Polsce rozwiązań z powodzeniem działa w innych krajach, zwiększając udział obywateli w procedurach demokratycznych i przyczyniając się do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Jeszcze nigdy propozycje organizacji nie uzyskały tak konkretnego kształtu, a do ich wejścia w życie nie zabrakło tak niewiele. Prawdopodobnie jednak najbliższe wybory odbędą się na podstawie starych procedur, wykluczających według szacunków PKW co najmniej 2 mln. obywateli. Dziś pozostaje nam czekać na decyzję Trybunału Konstytucyjnego i analizę jej konsekwencji, już raczej w perspektywie kolejnych wyborów.
więcej:
Wniosek Prezydenta o zbadanie zgodności z Konstytucją RP ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego. (dokument w formacie pdf, www.prezydent.pl)
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.