Dwa lata od rozpoczęcia przez Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze kampanii społecznej „Chodzi o życie” zmiany w końcu nabierają tempa. Niestety dane z polskich dróg są wciąż tragiczne.
Na podstawie danych WRD KGP w 2020 roku było aż 23 540 wypadków drogowych (średnio 65 dziennie!), w wyniku których 2 491 osób zginęło a 26 463 osoby zostały ranne. 90 proc. z tych wypadków wydarzyło się z winy kierujących. Tylko od początku wakacji (1 lipca) na drogach zginęło 135 osób.
W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków, sprawcy pod wpływem alkoholu stanowili 7,9 proc. Wciąż główną przyczyną wypadków z ofiarami śmiertelnymi jest nadmierna prędkość!
W czerwcu tego roku Rząd spełnił dwa z czterech postulatów kampanii MJN „Chodzi o życie”:
NASZ POSTULAT:
PIERWSZEŃSTWO DLA PIESZYCH – na wzór innych państw europejskich Polska wprowadziła pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na pasy.
NASZ POSTULAT:
OGRANICZENIA PRĘDKOŚCI
Ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym zostało zrównane, od 1 czerwca obowiązuje w dzień i w nocy.
13 lipca Rząd zapowiedział realizację kolejnych postulatów z naszej kampanii społecznej.
NASZ POSTULAT:
WALORYZACJA MANDATÓW
Zapowiedź Rządu jest następująca:
- Nakładanie przez organy kontroli ruchu drogowego i orzekania przez sądy wyższych kar pieniężnych za szczególnie niebezpieczne wykroczenia:
- Podwyższenie dolnej granicy wymiaru kar grzywny za zachowania, które zostały uznane za najbardziej niebezpieczne m.in. naruszaniu praw osób pieszych, niestosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, naruszaniu dopuszczalnych prędkości jazdy;
- Podwyższenie maksymalnej wysokość grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł w przypadku wykroczeń drogowych;
- Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny do 3,5 tys. zł w postępowaniu mandatowym;
- Podwyższono mandat karny w wysokości do 5 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkość jazdy o ponad 30 km/h, natomiast w przypadku recydywy grzywna mandatu będzie wynosiła od 3 tys. zł do 5 tys. zł.
- Wpływy z grzywien będą przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego.
- Ponadto w ramach kampanii „Chodzi o życie” postulujemy powiązanie stawki obowiązkowego ubezpieczenia OC z liczbą punktów karnych oraz popełnionych wykroczeń drogowych. Zapowiedź Rządu jest następująca:
- Uzależniono wysokość składki OC od liczby punktów karnych:
- umożliwiono udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z CEPiK i dostosowanie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych do historii wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych.
W zapowiedziach Rządu dotyczących waloryzacji mandatów brakuje jednak ważnego postulatu: taryfikator mandatów drogowych powinien być powiązany z waloryzowaną co roku płacą minimalną. To zapewniałoby jego regularną waloryzację.
Nie ma też słowa o ostatnim z postulatów kampanii „Chodzi o życie” – koniecznym, by sytuacja na polskich drogach uległa zmianie – prawdziwej egzekucji przepisów.
NASZ POSTULAT:
PRAWDZIWA EGZEKUCJA PRZEPISÓW
Domagamy się skutecznej egzekucji obowiązujących przepisów poprzez egzekucję mandatów w uproszczonym postępowaniu administracyjnym zamiast przestarzałego i archaicznego Kodeksu wykroczeń z 1971 r. Konieczne jest również zwiększenie liczby fotoradarów do co najmniej 2000 oraz 400 odcinków z automatycznym pomiarem prędkości w całej Polsce.
W Warszawie konieczne jest by, powstał Odcinkowy Pomiar Prędkości w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem.
Rząd w opublikowanych na stronie KPRM “Kierunkach zmian w zakresie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw” proponuje ponadto następujące zmiany.
PIJANI KIEROWCY
- Kierunkowo uzgodniono zmiany w zakresie orzekania przez sądy wyższych kar pozbawienia wolności przez kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości. Zaostrzenie przepisów zostanie omówione przez ministrów właściwych do spraw infrastruktury i sprawiedliwości. Zaostrzenie kar będzie dotyczyć:
- prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości;
- przestępstw drogowych, popełnionych w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego grozić;
- przestępstw drogowych popełnionych w stanie nietrzeźwości po raz kolejny.
RENTY
- Umożliwiono orzeczenie renty bezpośrednio w postępowaniu karnym:
- obowiązek wypłaty renty przez sprawce przestępstwa umyślnego ze skutkiem śmiertelnym;
- przyznanie renty przez sąd będzie miało miejsce z urzędu, bez jakiegokolwiek wniosku osoby uprawnionej lub prokuratora.
KONFISKATA AUT
- Wprowadzono instytucję czasowego niedopuszczenia do ruchu pojazdu, jeśli kierowała nim osoba nie posiadająca wymaganego uprawnienia:
- czasowe niedopuszczeniu pojazdu do ruchu na okres 3 miesięcy;
- wprowadzenie kary pieniężnej w wysokości 10 tys. zł.
PUNKTY KARNE
- Zaproponowano zmianę systemu dotyczącego punktów karnych:
- punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat;
- za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych, obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre wykroczenia to 10;
- zniesiono szkolenia, po odbyciu których liczba punktów otrzymanych przez kierowcę ulegała zmniejszeniu.
Źródło: Stowarzyszenie Miasto jest Nasze