Komisja Europejska przyjęła w lutym 2006 Białą Księgę w sprawie europejskiej polityki komunikacji. Biała Księga nawiązuje do planu działania Komisji w dziedzinie komunikacji, przyjętego w lipcu 2005, w którym określono zadania mające na celu poprawę jej działań w zakresie komunikacji, zbliżenie się do obywateli i lepsze zrozumienie ich problemów.
Biała Księga ma przede wszystkim za zadanie
zachęcić do działania wszystkich uczestników życia politycznego UE,
a więc instytucje i organy wspólnotowe, państwa członkowskie,
władze lokalne, partie polityczne oraz przedstawicieli
społeczeństwa obywatelskiego. Dokument ten powinien w istotny
sposób podnieść ich świadomość i zwiększyć zaangażowanie.
Biała Księga proponuje koordynację działań w pięciu następujących dziedzinach:
- ustanowienie wspólnych zasad w zakresie komunikacji dotyczącej
kwestii europejskich;
- zwiększenie udziału obywateli w procesach decyzyjnych;
- współpraca z mediami i korzystanie z nowych technologii;
- zrozumienie europejskiej opinii publicznej; współpraca w zakresie komunikacji społecznej.
Rozpoczął się przewidziany na sześć miesięcy
okres konsultacji, który umożliwi instytucjom i organizacjom na
poziomie europejskim i krajowym, a także obywatelom, udział w
dyskusji i wysyłanie komentarzy, opinii i pomysłów dotyczących
obszarów, na których koncentruje się Biała Księga. Konsultacje
potrwają do lipca 2006.