Bez wątpienia innowacje społeczne odgrywają kluczową rolę w naszym dynamicznie zmieniającym się świecie. Są siłą napędową dla postępu społecznego i przyczyniają się do rozwoju naszego społeczeństwa na wielu płaszczyznach. Jednak w świecie pełnym wyzwań i nierówności, niezbędne jest ustanowienie solidnych fundamentów innowacji społecznych, które mogą prowadzić do trwałej i sprawiedliwej zmiany.
Co jest niezbędne do realizacji efektywnych innowacji społecznych?
Aby innowacje mogły przynosić realne korzyści i wpływać na poprawę jakości życia społeczności, potrzebują one wsparcia instytucji, rządów, organizacji non-profit oraz społeczności lokalnych. Bez czego innowacje społeczne nie mogą istnieć? Przemyśleniami na ten temat dzielą się innowatorki i innowatorzy społeczni.
„Przede wszystkim chęci i energia do zmiany. A w następnej kolejności zasoby: plan, zespół, czas, fundusze” – mówi Agata Zioło z Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet
Anna Don z LPP widzi to następująco: „Bez wątpienia ważne jest sieciowanie się (partnerstwa i współpraca). Stanowi to bardzo duży potencjał dla pozytywnej zmiany. System sieciujący, którego celem jest: koordynacja i komunikacja między różnymi podmiotami 'lokalnymi' (ngo, prywatny) oparta na jasnych strukturach zarządzania i odpowiedzialności, równy dostęp do zasobów, które umożliwią małym organizacjom ngo lub społeczności lokalnych w partnerstwie (to byłoby ciekawe), długoterminowa strategia partnerstwa służąca utrzymywaniu inicjatyw społecznych”.
„Potrzebne są też przestrzeń i warunki, które nie ograniczają naszych działań jako innowatorów społecznych. Niezbędne jest to, aby organy decyzyjne (rząd, samorządy, urzędy i inne podmioty państwowe) rozumiały potrzebę innowacji społecznych” – dodaje Karol Molendowski z Kancelarii adwokackiej Legalden wspierającej organizacje pozarządowe.
Paulina Kołodziejak-Łaska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet wylicza dalej: „Badania, narzędzia, zasoby, dobry model biznesowy, finansowanie, ewaluacja innowacji społecznej, badanie impaktu i korygowanie innowacji jeżeli jest tak potrzeba”.
„Zaangażowanie również beneficjentów w tworzenie rozwiązań, współpraca z wieloma partnerami z różnych sektorów, dobra znajomość potrzeb, kontakt z grupą beneficjentõw – kończy tę dyskusję Zoja Ghimire, Stiftelsen Mangfold i Arbeidslivet (MiA)
Co jeszcze może być potrzebne?
Bez czego więc innowacja społeczna nie może powstać? Jeśli jesteś innowatorem lub innowatorką społeczną – ta lista może Ci się przydać w Twoich działaniach.
- Świadomość i zrozumienie problemu społecznego: Innowacja społeczna zazwyczaj powstaje w odpowiedzi na istniejące problemy społeczne. Ważne jest, aby innowatorzy społeczni mieli świadomość i zrozumienie tych problemów, aby móc skutecznie zaproponować nowe rozwiązania.
- Kreatywność i pomysłowość: Innowatorzy społeczni powinni posiadać zdolność do myślenia kreatywnego i generowania nowatorskich pomysłów.
- Zaangażowanie i determinacja: Innowatorzy społeczni muszą być mocno zaangażowani w swoje projekty i mieć silną determinację do ich realizacji.
- Partnerstwa i współpraca: Innowatorzy społeczni często osiągają większy wpływ poprzez współpracę z innymi organizacjami, społecznościami, sektorem prywatnym lub rządem.
- Finansowanie i zasoby: Dostęp do odpowiedniego finansowania oraz zasobów jest kluczowy dla rozwoju i wdrożenia innowacji społecznych.
- Monitorowanie i ocena: Istotne jest prowadzenie monitoringu i oceny innowacji społecznych, aby ocenić ich skuteczność i wpływ społeczny. Odpowiednie narzędzia i metody oceny pomagają zrozumieć, jak innowacje społeczne przyczyniają się do rozwiązywania problemów społecznych i jak można je doskonalić.
O czym warto pamiętać?
Innowacja jest procesem dynamicznym, a różne projekty mogą wymagać różnych czynników i warunków. Każdy, kto chce wprowadzić innowację, musi sam znaleźć najlepszy przepis na to, w jaki sposób to zrobić. Istnieją jednak narzędzia, które mogą pomóc w tym procesie.
Jednym z takich narzędzi jest mapa innowacji społecznych, która powstała na Uniwersytecie SWPS. Stanowi ona autorską propozycję nowego spojrzenia na proces projektowania innowacji społecznych, w którym troska o jakość życia i dobrostan stanowi drogowskaz do podejmowania wszelkich działań w ramach przedsiębiorczości społecznej.
Mapa jest narzędziem edukacyjnym stanowiącym efekt prac badawczych – badań terenowych w ekosystemie innowacyjności społecznej, analiz literaturowych, paneli eksperckich, wizyt studyjnych w Norwegii, warsztatów, seminariów, konferencji, dyskusji i debat.
Innowacyjna uczelnia
Uniwersytet SWPS nie tylko promuje innowacje, ale też sam wdraża je w życie. Uczelnia 2 czerwca 2022 r. dołączyła do grona sygnatariuszy Deklaracji Odpowiedzialności Społecznej Uczelni (SOU). Dokument ten stanowi wyraz dobrowolnego zaangażowania szkół wyższych w promowanie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w swoich programach kształcenia i zarządzania.
W tym roku innowatorki i innowatorzy społeczni mieli możliwość po raz pierwszy wziąć udział w warsztatach z projektowania innowacji społecznych na Uniwersytecie SWPS. Celem kursu było wsparcie innowatorek i innowatorów w projektowaniu, wdrażaniu i rozwoju inicjatyw społecznych, będących odpowiedzią na wyzwania jutra. Warsztaty sprzyjać miały szerszemu spojrzeniu na zmieniającą się rzeczywistość i odpowiedniemu przygotowaniu do nadchodzących wyzwań. Kurs był nie tylko okazją do wzmocnienia kompetencji związanych z przedsiębiorczością społeczną i tworzeniem innowacji impactowych, ale także do spotkania osób mających podobne spojrzenie na rzeczywistość i chcących działać na rzecz realnych zmian.
Jeszcze więcej wiedzy i inspiracji
O mapie, kursie oraz innych narzędziach opowiemy więcej w czasie nadchodzącej konferencji dla innowatorek i innowatorów społecznych. To wydarzenie integrujące środowisko innowatorów i przedsiębiorców społecznych, przedstawicieli uczelni i trzeciego sektora (NGO). W trakcie konferencji dowiemy się, jak tworzyć lokalne przestrzenie dla innowatorów. Posłuchamy o case studies innowacji społecznych z Polski i Norwegii.
Elementy materiałów dydaktycznych powstawały w procesie współtworzenia – w ścisłej współpracy badaczek społecznych z przedstawicielami ekosystemu innowacyjności społecznej: Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet, Uniwersytet SWPS, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, EOG „Iceland, Liechtenstein, Norway grants”, Stiftelsen Mangfold i Arbeidslivet (MiA).
Partnerzy Konferencji: Terminal Kultury Gocław, Laska Nebeska, Balajcza, Szkoła w Chmurze, Prasko Południowa Przestrzeń Przedsiębiorczych, Fundacja Kultury Bez Barier.
Źródło: siecprzedsiebiorczychkobiet.pl