Według najnowszych danych niemal 35% Polaków przyznaje się, że zdarza im się wyrzucać żywność. Wśród produktów, które najczęściej lądują w koszu, są pieczywo i wędliny. Najczęstszą przyczyną wyrzucania żywności jest przegapienie terminu przydatności do spożycia. To wyniki najnowszego badania „Nie marnuj jedzenia 2017”. Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Żywności Banki Żywności organizują ponad 30 wydarzeń.
W tym roku działania te zostały objęte partnerstwem strategicznym przez sieć Lidl Polska.
Z badań Kantar MillwardBrown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności (X.2017) wynika, że badani Polacy wśród najczęściej wyrzucanych produktów wskazują kolejno: pieczywo (51 proc.), wędliny (49 proc.), warzywa (33 proc.), owoce (32 proc.), a także jogurty (16 proc.). Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wyrzucania żywności są natomiast: przegapienie terminu przydatności do spożycia (34 proc.) czy zbyt duże zakupy (15 proc.).
„Cieszy fakt, iż od kilku lat Polacy nie deklarują, że marnują więcej. Jednak dane te mobilizują nas do jeszcze bardziej wytężonej pracy na rzecz edukacji społeczeństwa, jak nie marnować jedzenia” - Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Zjawisko marnowania żywności dotyczy nie tylko osób dorosłych. Takie zachowania można zaobserwować także u dzieci. Uczniowie ogółem pozostawiają niezjedzone około 25 g produktów dziennie, co w przeliczeniu na rok daje ponad 8 kg zmarnowanej żywności. Przybliża dr inż. Maria Kowalewska, dyrektor ds. edukacji Federacji Polskich Banków Żywności. Okazuje się, że jedną z przyczyn marnowania jedzenia przez uczniów są zbyt krótkie lub zbyt wczesne przerwy obiadowe w szkole. Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli w 11 z 20 kontrolowanych szkół nie zapewniono 20-minutowej przerwy przeznaczonej na spożycie obiadu przez wszystkich chętnych uczniów. Banki Żywności ponawiają apel do dyrektorów szkół, aby wydłużyć przerwę obiadową do 30 minut.
Edukacja społeczeństwa powinna być skierowana równolegle do dzieci i dorosłych. Dlatego w ramach projektu EFFECT, finansowanego ze środków Erasmus Plus przygotowano grę rodzinną.
Źródło: Centrum Prasowe PAP; Federacja Polskich Banków Żywności