Badanie Compassion in World Farming Polska: 1/3 polskich mężczyzn chce ograniczyć spożycie mięsa
Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Compassion in World Farming Polska przez agencję badawczą PBS wynika, że Polki i Polacy są gotowi na zmianę w zakresie spożywania mięsa oraz mają coraz większą świadomość potrzeby ograniczenia jego spożycia. Najbardziej widoczny wzrost w tym zakresie wystąpił jednak w grupie mężczyzn.
31% polskich mężczyzn planuje ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z jedzenia mięsa w bieżącym roku, dodatkowo 3% mężczyzn nie spożywa go już wcale od co najmniej 2023 roku, co wskazuje na trwałą zmianę nawyków. W sumie mowa o 34% polskich mężczyzn odchodzących od mięsnego talerza. To o 5% więcej niż w tym samym badaniu w zeszłym roku. Jeszcze większy wzrost wśród mężczyzn – aż o 7%, zaobserwowano w przypadku pytania o potrzebę zmniejszenia ilości zjadanego mięsa. Aktualnie aż 41% mężczyzn uważa, że powinniśmy spożywać mniej mięsa.
Chcemy ograniczać spożycie mięsa
Wzrósł też odsetek osób, które uważają, że w Polsce powinniśmy ograniczyć spożywanie mięsa. Na pytanie czy w związku z faktem, że w Polsce spożywa się rocznie średnio aż 73 kg mięsa na osobę powinniśmy obniżyć poziom jego spożycia, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 49% Polaków (wzrost o 6% w por. z 2024; wśród mężczyzn wzrost o 7%, kobiet o 3%). Znaczący skok jednak w odpowiedzi na to pytanie odnotowano w grupie wiekowej 25-34 lata: 45% osób uważa, że mięsa jemy w Polsce za dużo. To aż 19% skok w porównaniu z zeszłym rokiem.
Organizacja Compassion in World Farming Polska zaprosiła także do skomentowania wyników sondażu grupę mężczyzn – ekspertów z różnych dziedzin: profesorów, sportowców, producentów, twórców internetowych. Wypowiedzi znalazły się na stronie organizacji.
Małgorzata Szadkowska, prezeska organizacji i Kobieta Roku wg Forbes 2024 komentuje:
"Przekazy medialne dotyczące diety i zdrowia mężczyzny niemal zawsze oscylują wokół powtarzania „mitu mięsnego”, a więc zjedz steka, kotleta, kabanosy, a poczujesz się silny i „prawdziwie” męski. Tymczasem okazuje się, że nic bardziej mylnego: polscy mężczyźni są zainteresowani dietą z mniejszą ilością mięsa, co przecież z pewnością wyszłoby im na zdrowie. Myślę, że wielu mężczyzn jednak nie czuje się wystarczająco wspierana w społeczeństwie, aby mówić o tym głośno i w konsekwencji rezygnuje z swojego pomysłu lub łatwo się zniechęca".
Porównywane badania zostały zrealizowane metodą CAWI przez renomowaną agencję PBS (członek OFBOR) w styczniu 2024 r. i lutym 2025 r. na reprezentatywnej grupie dorosłych Polek i Polaków.