W Polsce powstała fundacja, która za jeden z celów postawiła sobie zmianę wymiaru edukacji. Fundacja Sollers Expert stworzyła alternatywną i innowacyjną szkołę, jakiej nie było jeszcze na rynku. Dzieci w szkole uczą się psychologii, empatii, zasad funkcjonowania społecznego. Współczesna młodzież potrzebuje szansy, możliwości, wspierania ich twórczości, kreatywności i stworzenia im optymalnych warunków do nauki i rozwoju.
Dorastająca młodzież jest coraz bardziej wymagająca - jest to swoiste wyzwanie XXI wieku. Dzisiejsze dzieci za kilka lat będą kształtowały nasze społeczeństwo. Szkoła musi w końcu zacząć odpowiadać na potrzeby uczniów, dzisiejszych uczniów. Podstawa programowa oraz sposób nauczania w szkołach publicznych, nie zmieniły się od ostatnich kilkunastu lat. Relacje społeczne w szkołach publicznych uległy znaczącemu pogorszeniu: zbyt liczne klasy, dużo zadań domowych, przeciążeni i uczniowie i nauczyciele sprawiają, że szkoła negatywnie wpływa na rozwój psychologiczno - społeczny dzieci. Pamiętajmy, że szkoła nie tylko jest miejscem nauki przedmiotów, ale również źródłem wiedzy o relacjach społecznych. Brak dostępności psychologa czy pedagoga szkolnego, brak wsparcia ze strony nauczycieli, sprawia, że uczniowie, w jednym z najtrudniejszych momentów swojego życia, zostają zostawieni sami ze swoimi problemami, które, szczególnie w wieku nastoletnim, są poważne. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stosunek prób samobójczych do dokonanych samobójstw wynosi 15:1. Oznacza to, że w Polsce dokonuje zamachu na swoje życie nawet 6 tysięcy dzieci i nastolatków rocznie.
Brak rozwijania w dzieciach motywacji wewnętrznej, stosowanie kar i nagród w postaci ocen, które są właściwie tylko liczbą, bo współcześni nauczyciele prawie nigdy nie tworzą ocen opisowych, powodują, że uczeń staje się numerem w dzienniku. Prowadzenie zajęć w grupie niemal czterdziestoosobowej jest niezwykle trudne, godzina dydaktyczna nie wystarcza na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania, a szkoła staje się miejscem dla sfrustrowanych nauczycieli i przeciążonych uczniów. Najwyższy czas to zmienić. Należy zwrócić się w stronę podstaw funkcjonowania społecznego, najpierw postawić na relacje, wsparcie psychologiczne, integrację grupy, poznanie uczniów, żeby wiedzieć jak z nimi pracować.
W Polsce powstała powstała fundacja, która za jeden z celów postawiła sobie zmianę wymiaru edukacji. Zarówno jeśli chodzi o dzieci w wieku przedszkolnym - powstało Przedszkole Obieżyświat z elementami Pedagogiki Montessori, jak i o edukację dzieci w wieku szkolnym. Fundacja Sollers Expert stworzyła alternatywną i innowacyjną szkołę, jakiej nie było jeszcze na rynku. Dzieci w szkole uczą się psychologii, relacji, empatii, zasad funkcjonowania społecznego. Młodzież realizuje podstawę programową, ale bez standardowych podręczników - nauczyciele przygotowują autorskie programy nauczania w oparciu o wytyczne kuratorium oświaty. Bardzo ważne są kompetencje kluczowe, zarówno w wymiarze unijnym - języki, matematyka i informatyka, jak również umiejętności psychospołeczne. Szkoła odpowiada na potrzeby młodzieży XXI wieku, ważna jest motywacja wewnętrzna, którą szkoła kształtuje w uczniach, a nie bezmyślne odtwarzanie teorii na ocenę. Młodzież potrzebuje szansy, możliwości, a przede wszystkim wspierania ich twórczości i kreatywności. Dzisiaj młodzież, ale "jutro" - osoby dorosłe kształtujące nasze społeczeństwo. Szacunek, czas, empatia, wsparcie i ścieżki rozwoju dopasowane do zainteresowań - to powinny być główne hasła każdej szkoły. Fundacja Oświatowa Sollers Expert proponuje szkołę innowacyjną w skali Polski. Indywidualne podejście do uczniów i brak zadań domowych – są elementami charakterystycznymi dla tej nowatorskiej szkoły. Zaczynając szkołę w godzinach porannych, a kończąc w godzinach popołudniowych uczniowie, już i tak dużo spędzają na realizowaniu programu nauczania. Dorosły człowiek po 7-8 godzinach wytężonej pracy umysłowej, miałby trudności w dalszym utrzymaniu optymalnego poziomu skupienia, a co dopiero młodzież nastoletnia. Dlatego w szkole stworzonej przez Fundację Oświatową Sollers Expert nie zadaje się prac domowych. Czas wolny jest na realizowanie pasji, spędzanie czasu z przyjaciółmi, z rodziną. Kolejnymi komponentami tej alternatywnej szkoły są mało liczne klasy i zajęcia na jedną zmianę. Mniejsza ilość uczniów w klasie pozytywnie wpływa na sposób prowadzenia zajęć – można z uczniami dyskutować, podejmować tematy kontrowersyjne, które można omówić i realizować podstawę programową wraz z przygotowaniem do matury w sposób twórczy, ciekawy, z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. W Liceum Sollers kładzie się ogromny nacisk na kompetencje kluczowe – w klasach uczniowie mają trzy języki obce, informatykę dostosowaną do poziomu uczniów – uczą się np. tworzenia własnego portfolio, stron internetowych, młodzież ma zajęcia z psychologii, a także warsztaty umiejętności społecznych. Liceum współpracuje ze szkołami wyższymi, z wykładowcami akademickimi, aby inspirować młodzież do dalszej edukacji.
Miejmy nadzieję, że Liceum Ogólnokształcące Sollers będzie swoistym prekursorem i wzorcem dla innych szkół, ponieważ, jak mówiła Maria Montessori „edukacja od początku życia może naprawdę zmienić teraźniejszość i przyszłość społeczeństwa”. Młodzież, która w szkole uczy się relacji społecznych, optymalnego funkcjonowania, ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz nauczyciele, którzy inspirują, podążają za zainteresowaniami uczniów, umożliwiają wszechstronny rozwój i dają im szansę na rozwój kreatywności, są przykładem godnym do naśladowania.