Akcja Movember – za nami kolejny miesiąc walki o męskie zdrowie
Z ostatnim dniem listopada zakończyła się siódma już edycja kampanii Movember Polska. Jej celem jest edukowanie mężczyzn i kobiet w zakresie profilaktyki chorób nowotworowych narządów płciowych. W ramach tegorocznej akcji mężczyźni ponownie skorzystali z badań przesiewowych w całym kraju. Nowym zagadnieniem poruszanym przez organizatorów były kwestie zdrowia psychicznego.
Ostatniego dnia listopada organizatorzy kampanii Movember Polska ponownie zachęcali biorących w niej udział mężczyzn do zgolenia wąsów, które przez cały miesiąc prowokować miały do rozmów na temat męskiego zdrowia. Ta niezbyt już popularna forma zarostu jest symbolem międzynarodowego ruchu na rzecz walki z nowotworami jąder i prostaty od 2003 roku. W Polsce akcja prowadzona jest od roku 2014.
W trakcie tegorocznej akcji poruszane były nie tylko kwestie dotyczące zdrowia intymnego, ale także zdrowia psychicznego, o którym mężczyźni również nie mówią zbyt wiele.
– Obiegowo męska wrażliwość sprowadza się do łez wściekłości bądź wzruszenia podczas meczu ulubionej drużyny. Prawda z gabinetu psychologa jest jednak inna – po wierzchu jesteśmy bardzo różni, jednak pod kątem wrażliwości – jako mężczyźni i kobiety – jesteśmy tacy sami. Mamy potrzeby bycia rozumianym, akceptowanym, potrzeby przyjaźni, bliskości, miłości. Te potrzeby – jeśli niezaspokojone – prowadzą do wielkiej frustracji i często problemów ze zdrowiem psychicznym. Po raz pierwszy skupiliśmy się nie tylko na męskim zewnętrzu i cielesności ale i wnętrzu, psychice. I jestem przekonany, że nie po raz ostatni – mówi Tadeusz Reimus, prezes Mental Health Helpline.
Z uwagi na ograniczenia dotyczące organizacji wydarzeń, większość tegorocznej kampanii przeniesiona została do sieci, gdzie prowadzono działania edukacyjne na temat męskiego zdrowia. Łącznie przeprowadzono 146 godzin warsztatów i webinarów, w trakcie których mężczyźni i kobiety w całej Polsce mogli dowiedzieć się, jakie są najważniejsze kwestie związane z wczesnym wykrywaniem nowotworów jąder, profilaktyką raka prostaty oraz o tym, jak zauważać objawy problemów ze zdrowiem psychicznym i samopoczuciem.
Na stronie akcji organizator udostępnił również pakiety informacyjne, które zostały pobrane przez 454 firmy i instytucje, umożliwiając ich pracownikom zapoznanie się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi męskiego zdrowia.
Od początku kampanii badania w ramach Movember Polska odbywają się w centrach handlowych. Podczas tegorocznej edycji organizatorom udało się zrealizować tylko jedną akcję stacjonarną przed wprowadzeniem ograniczeń w pracy placówek handlowych. W Gdańsku, w nowoczesnym i dostosowanym do wymogów sanitarnych gabinecie, przebadało się 113 mężczyzn. Reszta działań odbywała się przede wszystkim w internecie, a badania były realizowane w zaprzyjaźnionych placówkach medycznych. Mimo obostrzeń sanitarnych Fundacji Kapitan Światełko udało się przebadać łącznie 855 mężczyzn w całej Polsce, wykrywając aż 10 zmian o charakterze nowotworowym lub wymagających dalszej diagnostyki.
– W ramach naszej kampanii od lat robimy to samo – staramy się, aby mężczyźni nie umierali zbyt wcześnie. Chcemy, żeby żyli w dobrym zdrowiu, świadomi tego, jak należy o siebie dbać. Obiecywaliśmy, że nigdy nikogo nie będziemy straszyć nowotworami czy innymi chorobami, dlatego tak bardzo cieszymy się, że wspólnie z nami tylu facetów w całej Polsce stara się odstraszyć raka, zamiast dać mu się pokonać – podsumowuje koordynator akcji, Jakub Kajdaniuk. – Mówimy o tym, o czym mężczyźni często nie chcą słuchać w przystępnej formie, aby jednak nieco ich uwagi zdobyć. Liczymy na to, że chociaż te najważniejsze informacje zostaną im w głowach.
Organizację tegorocznej kampanii ponownie umożliwiło wsparcie Nationale-Nederlanden – firma otrzymała również tytuł Dobroczyńcy Roku w kategorii Zdrowie za wspieranie akcji Movember.
– W Nationale-Nederlanden od lat skupiamy się na edukacji Polaków w kontekście profilaktyki zdrowotnej oraz zachęcamy ich do prowadzenia aktywnego trybu życia. Z przeprowadzonych przez nas w ostatnim czasie badań wynika, że blisko 60 proc. ankietowanych w związku z trwającą epidemią koronawirusa ma problem, aby dostać się na wizytę do lekarza. Dlatego bardzo cieszymy się, że pomimo trudnych okoliczności, Fundacji Kapitan Światełko udało się zorganizować badania i podjąć działania edukacyjne na temat męskiego zdrowia – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.
Realizacja badań możliwa była dzięki firmom Bayer, Hydrex (i ich marce Domowe Laboratorium) oraz Profimedical, które pomogły w zabezpieczeniu sprzętu oraz materiałów niezbędnych do działania w zaostrzonym reżimie sanitarnym.
Materiały graficzne i drukowane oraz ich dystrybucja są możliwe dzięki wsparciu Narodowego Instytutu Wolności i Programowi Wsparcia Doraźnego Organizacji Pozarządowych w Zakresie Przeciwdziałania COVID-19.
Akcję wsparły także Polskie Linie Lotnicze LOT publikując materiały o niej w magazynie pokładowym Kaleidoscope. W Movember Polska zaangażowały się również firmy BNP Paribas, Zew For Men, sieć restauracji Zdrowa Krowa oraz agencja 5 Żywiołów, dzięki której przygotowano tegoroczne materiały promujące kampanię.
Siódmą edycję Movember Polska swoimi twarzami i wąsami wspierali ponownie YouTuberzy – Cyber Marian i Michał Bańka (z kanału Baniak Baniaka), prezenterzy telewizyjni Dandris i Mateusz Jędraś, a także brązowy medalista tegorocznych Mistrzostw Świata w Streetliftingu, Juan Zumeta i wreszcie Jakub Nowicki. Cyber Marian i Jakub Nowicki sami mają za sobą zwycięską walkę z chorobami nowotworowymi.
Źródło: Fundacja Kapitan Światełko