28 czerwca zakończyliśmy trwający dwa miesiące nabór do pierwszej rundy Programu Rozwoju Bibliotek – długofalowego przedsięwzięcia, które ma pomóc bibliotekom publicznym w małych miejscowościach przekształcić się w centra wiedzy i aktywności lokalnej. Do Programu aplikowały biblioteki gminne ze wszystkimi swoimi filiami – a to oznacza, że 955 bibliotek z całej Polski zgłosiło się do Programu (w sumie 2884 placówki biblioteczne).
Zgłoszenia napłynęły od 42% spośród uprawnionych 2292 gmin.
Najaktywniej zgłaszały się biblioteki z województwa warmińsko-mazurskiego (wnioski złożyło 80% uprawnionych). Największa liczba wniosków wpłynęła z województwa kujawsko-pomorskiego (96 wniosków czyli 70,1% uprawnionych).
Ta nadspodziewanie wysoka frekwencja pokazuje ogromną gotowość lokalnych bibliotek do pozytywnych zmian i potwierdza potencjał środowiska bibliotecznego władz samorządowych.
Obok wysokiej frekwencji bardzo dużym sukcesem rekrutacji była skuteczność, z jaką biblioteki zawiązywały partnerstwa. Warunek pozyskania przez Bibliotekę Wiodącą minimum jednej, a docelowo trzech Bibliotek Partnerskich, mógł się wydawać trudny do spełnienia. Bibliotekarki wykazały się ogromną zdolnością koalicyjną i ambicją, żeby przystępować do Programu już z trzema partnerami. Dostrzegły również wartość wpisanej w model Programu idei partnerstwa.
„Biblioteki Partnerskie są po to, żeby się spotykać – uświadomiłam sobie, że to jest coś nowego w tym Programie" - Janina Rojek, dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Gromadce. Sukces rekrutacji to także efekt wielotygodniowego wysiłku koordynatorów regionalnych Programu z bibliotek wojewódzkich, którzy organizowali spotkania informacyjne dla bibliotekarek i bibliotekarzy, zainteresowanych udziałem w programie. Również biblioteki powiatowe były źródłem ważnego wsparcia organizacyjnego i merytorycznego.
Zgodnie z procedurą, wnioski zostały przekazane do oceny formalnej i merytorycznej przez Komisję. Ostatecznie w pierwszej rundzie naboru wyłonionych zostanie 150 partnerstw, które wezmą udział w Programie. Jedno partnerstwo będzie składało się z Biblioteki Wiodącej (z filiami) oraz jej trzech Bibliotek Partnerskich (również z filiami). W pierwszej rundzie z Programu skorzysta w sumie około 1800 placówek bibliotecznych.
Jesienią 2010 roku planujemy nabór do drugiej rundy Programu.
Rekrutacja w liczbach:
- W ciągu dwóch miesięcy napłynęło 955 wniosków,
- Do Programu zgłosiło się 42% spośród 2292 uprawnionych gmin,
- Jeden wniosek obejmuje bibliotekę gminną oraz jej filie; w sumie do Programu zgłoszone zostały 2884 placówki biblioteczne,
- Z 955 bibliotek aplikujących do Programu 255 zgłosiło się jako Biblioteki Wiodące, a 700 jako Biblioteki Partnerskie,
- Spośród 255 bibliotek, które zgłosiły się jako Biblioteki Wiodące, 201 aplikowało do Programu z maksymalną liczbą trzech Bibliotek Partnerskich,
- Spośród 255 zawiązanych partnerstw 118 jest partnerstwami zawartymi między gminami z sąsiadujących ze sobą powiatów, a 8 partnerstwami zawartymi między gminami z sąsiadujących województw,
- w ostatnim tygodniu naboru faksy ze zgłoszeniami spływały niemalże co minutę.
Pełna treść informacji z podsumowaniem procesu rekrutacji bibliotek dostępna jest w dołączonym pliku.