Grono członków międzynarodowego programu Sklepy Wolne Od Futer właśnie przekroczyło 750 marek i projektantów z całego świata. Aby uczcić tę okrągłą liczbę, strona internetowa oraz identyfikacja wizualna kampanii zostały odświeżone. Tylko w Polsce w ostatnim czasie do programu przystąpiło pięć nowych brandów.
Marki i projektanci z całego świata nie mają wątpliwości – w modzie nie ma dłużej miejsca na naturalne futra. Zarówno ze względu na dobro zwierząt, które są hodowane w strasznych warunkach powodujących cierpienie fizyczne i psychiczne, jak i ze względu na środowisko naturalne zanieczyszczane przez fermy i zakłady zajmujące się obróbką futer.
Moda wolna od futer
Cel programu jest dwojaki. Z jednej strony chodzi o zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek odzieżowych w kwestii naturalnych futer, a z drugiej o przekonanie jak najwięcej przedstawicieli świata mody do przyjęcia polityki fur-free. W ten sposób program promuje wycofywanie ze sklepów odzieży i dodatków z naturalnymi futrami, zaś konsumentom umożliwia podejmowanie świadomych i etycznych decyzji zakupowych.
Polska moda na światowym poziomie
Wśród polskich marek, które dołączyły do programu, są zarówno najwięksi gracze rynkowi (Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay znajdujące się w portfolio firmy LPP, a także Solar czy PROSTO), jak i popularne marki streetwearowe, mniejsze brandy z modą alternatywną i wegańską oraz uznani projektanci (m.in. Risk made in Warsaw, Evokaii, HEROESQUE, Hultaj Polski, Vegemoda, Viola Śpiechowicz i Pat Guzik). Wszyscy członkowie programu rozumieją, że hodowla i zabijanie zwierząt na futra, przy aktualnym poziomie innowacji w branży i dostępności różnorodnych materiałów, są po prostu nieetyczne i niepotrzebne.
- Udział w programie to nasza naturalna reakcja na warunki związane z hodowlą zwierząt w Polsce. Zdecydowanie sprzeciwiamy się istnieniu hodowli wspierających masową produkcję futer w świecie mody, a otwarta dezaprobata wobec ich sprzedaży jest zgodna nie tylko z polityką Solar, ale też z postawą naszych świadomych klientek. W ten sposób chcemy pomagać im w dokonywaniu etycznych wyborów. Nasza decyzja o przystąpieniu do programu została bardzo dobrze odebrana przez nasze klientki, a udział w kampanii niewątpliwie przekłada się na pozytywny odbiór naszej marki – wyjaśnia Aleksandra Danel, wiceprezes Solar Company.
Polacy nie chcą futer
Rezygnacja z futer to dla wielu marek naturalny krok, za którym stoi zarówno odpowiedzialność społeczna, jak i pozytywny wizerunek. Nie bez znaczenia jest również opinia konsumentów. – Aż 66% Polaków popiera wprowadzenie zakazu hodowli na futra – tak wynika z raportu Instytutu Badania Opinii Homo Homini z 2015 roku. Oznacza to, że dla 2/3 społeczeństwa etyczny skład odzieży i dodatków jest istotny, a zawartość futer może być powodem do rezygnacji z zakupu – tłumaczy Aleksandra Majchrzak, koordynatorka programu Sklepy Wolne Od Futer ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
- Decyzja o zaangażowaniu się w inicjatywę Sklepy Wolne Od Futer była dla nas naturalnym krokiem, zarówno pod względem biznesowym, jak i w kontekście odpowiedzialności społecznej. Mamy świadomość, że możemy być wzorem do naśladowania na polskim rynku mody, dlatego chcemy dawać dobry przykład pozostałym firmom. Jesteśmy również przekonani, że zrównoważony rozwój na każdym szczeblu naszej działalności jest ważny dla odbiorców. Całkowita rezygnacja z wykorzystania naturalnych futer w markach LPP, spotkała się z aprobatą naszych pracowników i klientów – podkreśla Ania Miazga, Koordynatorka ds. CSR w LPP.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki
Stowarzyszenie Otwarte Klatki powstało w 2012 roku, obecnie działa w kilkunastu miastach Polski oraz zagranicą. Jego celem jest walka o poprawę losu zwierząt hodowlanych. Otwarte Klatki dokumentują warunki chowu przemysłowego, publikują raporty ze swoich śledztw i lobbują na rzecz lepszej ochrony zwierząt hodowlanych. Stowarzyszenie realizuje i realizowało kampanie na rzecz zakazu hodowli zwierząt na futra, wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego, zniesienia transportu długodystansowego zwierząt, czy zaprzestania okaleczania młodych prosiąt. Prowadzi też kampanie promujące dietę roślinną zarówno wśród firm, jak i konsumentów. W ramach projektu EA Funds Otwarte Klatki zostały uznane za jedną z najskuteczniejszych organizacji prozwierzęcych na świecie .
Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki