Ruszył nabór instytucji, które będą odpowiedzialne za szkolenia nauczycieli z wykorzystania cyfrowych narzędzi w edukacji. To pierwszy etap Lekcji:Enter, największego projektu edukacji cyfrowej dla szkół. Projekt prowadzi Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych.
Ruszą szkolenia nauczycieli
Wnioski o granty na realizację szkoleń mogą składać publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli - samodzielnie bądź w partnerstwie z Jednostkami Samorządu Terytorialnego, organizacjami pozarządowymi lub szkołami wyższymi. Aplikować można na www.lekcjaenter.pl do 23 września. Lista grantobiorców zostanie ogłoszona pod koniec listopada, a maksymalna kwota grantu to 450 tys. zł.
Uczniowie rzadko korzystają z sieci
Jak wynika z badań EU Kids Online 2018, tylko nieco ponad 12% uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, niespełna 3% komunikuje się online z nauczycielami, np. aby przesłać im pracę domową. Dzięki projektowi Lekcja:Enter, internet i narzędzia cyfrowe mają szansę stać się wartościowym dodatkiem do poszerzania wiedzy, zajęcia szkolne bardziej atrakcyjne i zgodne z potrzebami uczniów. Nauczyciele rozwiną w nim swoje cyfrowe kompetencje.
— Wszystko to wpisuje się w misję Fundacji Orange - naukę mądrego, bezpiecznego i kreatywnego korzystania z nowych technologii. Cieszymy się, że możemy realizować projekt tak ważny dla polskich szkół. Kompetencje cyfrowe są dziś kluczowe na rynku pracy i wspólnie musimy zadbać o to, żeby nauka była ciekawa i angażująca, a szkoła skutecznie przygotowywała do życia i pracy w szybko zmieniającej się rzeczywistości — mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.
Szkolenia będą przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, artystycznych i informatycznych w szkołach podstawowych i średnich. Weźmie w nich udział po 15% nauczycieli z każdego województwa.
Propozycja dla nauczycieli
— Naszym zadaniem jest pomóc nauczycielom umiejętnie włączać zasoby cyfrowe do programów nauczania oraz wykorzystywać je do tworzenia własnych materiałów np. scenariuszy zajęć— mówi Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. — Dzięki internetowej platformie edukacyjnej będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami z wykorzystaniem technologii w dydaktyce - dodaje.
— Projekt jest jednym z kluczowych elementów transformacji cyfrowej polskich szkół, w tym rozwoju kompetencji nauczycieli. W powiązaniu z takimi działaniami jak m.in.: Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Program Aktywna Tablica, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Platformy z e-zasobami edukacyjnymi www.epodreczniki.pl, wierzę, że znacznie przyczyni się do polubienia szkoły przez uczniów – powiedział dyrektor Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwa Edukacji Narodowej, którego departament jest odpowiedzialny za innowacje w edukacji.
Jak będzie przebiegał projekt Lekcja:Enter?
Już na etapie składania wniosku każda instytucja ubiegająca się o grant wyznaczy 4 trenerów regionalnych, którym zespół Lekcji:Enter zapewni szkolenia merytoryczne. Następnie grantobiorcy przeprowadzą rekrutację trenerów lokalnych i z ich pomocą przeszkolą trenerów lokalnych, którzy w kolejnym etapie w podobny sposób dotrą ze szkoleniami do nauczycieli z wybranych szkół. Ci następnie, wykorzystując nowe umiejętności będą prowadzić zajęcia, dla swoich uczniów w oparciu o zdobytą wiedzę.
— Inwestowanie w nauczycieli pasjonatów daje najlepsze i najbardziej długofalowe efekty. To oni wyposażeni w wiedzę oraz narzędzia dydaktyczne będą zarażać uczniów pasją odkrywania świata i fascynacją nowoczesnymi technologiami — mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa. — Inwestycja w nauczycieli w projekcie Lekcja:Enter to jeden z priorytetów Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Jestem przekonany, że realizacja tego projektu podniesie jakość kształcenia w Polsce na jeszcze wyższy poziom — dodaje.
W ramach Lekcji:Enter planowane są 3 tury udzielania grantów dla placówek doskonalenia.
W sumie przez 4 lata zostanie przekazanych około 100 grantów.
Projekt jest realizowany ze środków UE. Dofinansowanie zostało przyznane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Więcej informacji: https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/lekcjaenter, http://lekcjaenter.pl/
Źródło: Fundacja Orange