6 najważniejszych zmian! Konsultacje programu współpracy z organizacjami w 2020 roku
Nowe zadania priorytetowe, doprecyzowane konsultacje ogłoszeń konkursowych, zaktualizowane terminy ogłaszania konkursów ofert, ułatwienia w pracach komisji dialogu społecznego, nowa procedura rozwiązywania komisji dialogu społecznego, mniej pracy dla Pełnomocnika i Warszawskiej Rady Pożytku. Trwają konsultacje Programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2020 r. Opisujemy 6 najważniejszych zmian. Zgłoś uwagi do 24 czerwca 2019 r.!
Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi to podstawowy dokument, który opisuje zasady współpracy pomiędzy władzami samorządowymi a działającymi na danym terenie organizacjami pozarządowymi. Przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymagają (art. 5a ust 1), aby przed uchwaleniem Program Współpracy był konsultowany z organizacjami pozarządowymi.
W Warszawie właśnie trwają konsultacje Programu współpracy m.st. Warszawy w 2020 roku z organizacjami pozarządowymi. Projekt Programu wraz z formularzem do zgłaszania uwag jest dostępny na stronie Miasta.
Wypełniony formularz należy dostarczyć do 24 czerwca 2019 r. na:
- adres poczty elektronicznej: ngo@um.warszawa.pl lub
- adres Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy ul. Senatorska 27, 00-099 Warszawa, lub
- faks 22 443 34 02.
Poniżej opisujemy 6 najważniejszych zmian zaproponowanych przez Miasto.
1. Inne priorytetowe zadania publiczne
W 2020 roku Miasto chce się skupić na realizacji zadań publicznych, które będą odpowiadały na takie potrzeby jak:
- upowszechnianie wiedzy na temat organizacji pozarządowych w ramach edukacji szkolnej, także poprzez bezpośredni udział organizacji pozarządowych w zajęciach lekcyjnych lub „Wprowadzenie wiedzy na temat organizacji pozarządowych do edukacji szkolnej, także poprzez bezpośredni udział organizacji pozarządowych w zajęciach lekcyjnych”;
- wspieranie komunikacji i współpracy pomiędzy środowiskiem akademickim a organizacjami pozarządowymi;
- upowszechnienie praktyki polegającej na możliwości zwolnienia organizacji z czynszu, w przypadku poniesionych kosztów prac modernizacyjnych i remontowych, do wysokości faktycznie poniesionych kosztów.
2. Zaktualizowane terminy ogłaszania konkursów w ofert
Proponuje się, aby konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2020 roku były ogłaszane w następujących terminach:
1) do 29 listopada 2019 roku dla zadań realizowanych w trakcie całego 2020 roku lub w pierwszej jego połowie;
2) do 28 lutego 2020 roku dla zadań dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich na poziomie dzielnicowym. Dla konkursów ogłaszanych na poziomie biur termin jest uzgadniany pomiędzy odpowiednim biurem a odpowiednim BKDS-em, jednak nie później niż 30 kwietnia 2020 roku;
3) do 31 marca 2020 roku dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku;
4) do 15 maja 2020 roku dla zadań realizowanych zgodnie z tokiem roku szkolnego.
3. Doprecyzowane konsultacje ogłoszeń konkursowych
Ogłoszenia konkursowe nadal będą konsultowane przez właściwe merytorycznie lub dzielnicowo komisje dialogu społecznego. W sytuacji, gdy nie ma takiej komisji proponuje się, aby komisję, która skonsultuje dane ogłoszenie wskazywała Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego.
Komisje mają 21 dni na konsultacje. Jeżeli w tym czasie nie zgłoszą uwag, proponuje się, aby konsultacje uznać za zakończone.
4. Ułatwienia w organizacji pracy komisji dialogu społecznego
W projekcie Programu współpracy z organizacjami na 2020 roku proponuje się szereg zmian dotyczących organizacji pracy komisji dialogu społecznego.
Wprowadza się np. wymóg, aby posiedzenia branżowych komisji odbywały się przy udziale przedstawicieli minimum 10, a dzielnicowych – minimum 5 przedstawicieli organizacji. Weryfikacja miałaby się odbywać na podstawie listy organizacji uczestniczących w spotkaniu.
Przedstawiciele nowych organizacji mogą przystąpić do prac komisji w każdej chwili, bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia takiej chęci do przewodniczącego (jak było do tej pory). Zniknęłoby również zastrzeżenie, że nowa organizacji ma prawo do udziału w głosowaniu dopiero od następnego posiedzenia po przystąpieniu do KDS-u.
Komisje Dialogu Społecznego zostałyby zwolnione z obowiązku ustalania, przyjmowania i aktualizacji regulaminu pracy i publikowania go na stronach Miasta. Musiałyby sporządzać i przesyłać do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta jedynie aktualną informację o przewodniczącym i prezydium, aktualną listę organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych, ogłoszenia o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej pięć dni roboczych przed terminem spotkania) oraz program spotkania.
Doprecyzowane zostałoby, że przewodniczącego komisji wybiera sama komisja.
Proponuje się rezygnację z określenia długości trwania kadencji władz komisji.
Przewodniczący komisji nie musiałby już co roku weryfikować listy członków komisji.
Nie byłoby już konieczności organizowania raz na pół roku spotkania przedstawicieli wszystkich komisji dialogu społecznego działających przy danym biurze lub dzielnicy z udziałem dyrektora biura lub jego zastępcy lub członkiem zarządu dzielnicy. Dyrektor biura lub członek zarządu dzielnicy miałby natomiast brać udział w pierwszym spotkaniu komisji.
5. Nowa procedura rozwiązania komisji dialogu społecznego
W projekcie programu współpracy proponuje się także duże zmiany w przepisach dotyczących rozwiązywania komisji.
Komisja byłaby rozwiązywana tylko w przypadkach, gdy:
- podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
- nie przesyła informacji o terminach i programie spotkań zgodnie;
- strona pozarządowa nie przestrzega zasad pomocniczości (subsydiarności), suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności, zrównoważonego rozwoju, równości szans (opisanych w paragrafie 4. Programu współpracy).
Projekt programu współpracy wprowadza nową procedurę podejmowania decyzji w sprawie rozwiązania komisji:
- decyzja ta należałaby do dyrektora biura lub członka zarządu dzielnicy,
- miałaby być podejmowana na podstawie weryfikacji spełnienia przesłanek wcześniej opisanych i poprzedzona przesłaniem pisemnej informacji do przewodniczącego komisji oraz Pełnomocnika o możliwości rozwiązania komisji z podaniem przyczyny;
- komisja miałaby możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia do dyrektora biura lub zarządu dzielnicy oraz Pełnomocnika;
- na podstawie złożonych wyjaśnień lub po upływie czasu na złożenie wyjaśnień dyrektor biura lub członek zarządu dzielnicy podejmowałby ostateczną decyzję co do losów komisji.
Komisja miałaby możliwość złożyć wyjaśnienia do dyrektora biura lub zarządu dzielnicy oraz Pełnomocnika oraz do odwołania się od decyzji o rozwiązaniu do Pełnomocnika.
W projektowanym programie współpracy proponuje się również, aby nie upubliczniać już na stronie Miasta materiałów przesyłanych przez KDS-y na podstawie wcześniejszych programów współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi, pod warunkiem, że nie narusza to przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
6. Mniej pracy dla Pełnomocnika i WRP
Pełnomocnik Prezydenta ds. współpracy z organizacjami oraz Warszawska Rada Pożytku nie będą już musieli oceniać stanu współpracy organizacji pozarządowych z Miastem w zakresie realizacji projektów oraz oceny uwag, wniosków i propozycji wypływających z tej oceny. Do tej pory taka ocena była wymaga w sprawozdaniu z realizacji Programu współpracy.
Twoja organizacja działa w Warszawie? Masz pytanie na temat prowadzenia fundacji albo stowarzyszenia? Skorzystaj z bezpłatnych porad Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: warszawa.ngo.pl/scwo/indywidualne-konsultacje-i-porady-dla-ngo.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23