3D4DEAF - Cyfrowa transformacja i innowacje społeczne w edukacji zawodowej dla głuchej młodzieży
Uczysz się w szkole zawodowej i masz problemy ze słuchem? Interesują cię nowe technologie lub przedsiębiorczość? A może jesteś nauczycielem pracującym z taką młodzieżą? Projekt 3D4DEAF jest właśnie dla ciebie!
Równość, włączenie społeczne i lepszy dostęp do rynku pracy
W erze dynamicznych przemian technologicznych i społecznych, projekt 3D4DEAF (Promowanie transformacji cyfrowej i innowacji społecznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym na rzecz lepszego dostępu uczniów niesłyszących do rynku pracy) postawił sobie ambitny cel: wsparcie młodych osób z głuchotą i niedosłuchem w wejściu na rynek pracy poprzez rozwój kompetencji cyfrowych i przedsiębiorczych.
Realizowany w ramach programu Erasmus+ w okresie od listopada 2022 r. do kwietnia 2025 r., projekt 3D4DEAF ma na celu wspieranie włączenia społecznego oraz wyrównywanie szans edukacyjnych i zawodowych osób z niepełnosprawnością słuchową, szczególnie młodzieży w wieku 15–21 lat.
Nowe umiejętności – nowe możliwości
Głównym celem 3D4DEAF było stworzenie programu szkoleniowego dla nauczycieli i uczniów szkół zawodowych, który koncentruje się na rozwijaniu umiejętności w zakresie:
- technologii 3D (projektowanie, modelowanie, drukowanie),
- kodowania i narzędzi cyfrowych,
- przedsiębiorczości społecznej.
Bezpośrednio projekt skierowany jest do trenerów/nauczycieli VET (kształcenia i szkolenia zawodowego) w zakresie IT, dziedzin związanych z projektowaniem, technologią, inżynierią, biznesem itp.; stażystów z głuchotą lub niedosłuchem; tłumaczy; liderów edukacji.
Pośrednio projekt dotyczy uczniów w wieku 15-21 lat z głuchotą/niedosłuchem, uczęszczających do szkół VET, z dużym naciskiem na dziewczęta. A także społeczności w ogóle: podmiotów rynku pracy (Głusi i/lub przedsiębiorcy społeczni), przedsiębiorstw społecznych, edukatorów VET, ekspertów biznesowych z zakresu technologii 3D i Przemysłu 4.0, doradców zawodowych, tłumaczy języka migowego, rodziców, rad, szkół VET, decydentów, władz lokalnych czy też organizacji pozarządowych.
Innowacyjne rezultaty projektu
W ramach projektu opracowano szereg nowoczesnych narzędzi i materiałów, w tym materiały szkoleniowe, czy też aplikację mobilną. Równie interesujące były podejmowane przez konsorcjum działania, aby je osiągnąć.
Partnerzy projektu opracowali dwumodułowe ramy kompetencyjne – Technologie 3D i Przedsiębiorczość społeczna – z podziałem na trzy poziomy zaawansowania. Każdy moduł obejmuje tematy od podstaw technologii po wiedzę finansową i ekonomiczną. Stanowią one fundament do budowy pakietu szkoleniowego, który zawiera m.in. prezentacje, scenariusze lekcji, filmy i inne zasoby dostosowane do potrzeb uczniów niesłyszących.
Międzynarodowe spotkania
W czerwcu 2024 r. odbyło się intensywne szkolenie zawodowe w Nikozji (Cypr), gromadzące 19 uczestników z Polski, Hiszpanii, Włoch, Grecji i Cypru. Trenerzy i eksperci testowali moduły edukacyjne, narzędzia cyfrowe (platformę, aplikację, grę AR) oraz odwiedzili lokalną szkołę dla Głuchych, by poznać możliwości integracji metodologii 3D4DEAF w codziennym nauczaniu.
Wiosną 2025 r. projekt 3D4DEAF wkroczył w ostatnią fazę. Wszystkie kraje partnerskie organizowały Konferencje Finałowe, prezentujące rezultaty i narzędzia. Projekt znacząco przyczynił się do rozwoju umiejętności uczniów niesłyszących oraz ich lepszego przygotowania do wejścia na rynek pracy.
Aplikacja mobilna
Jednym z najważniejszych efektów projektu jest interaktywna aplikacja mobilna, która oferuje:
- Moduły edukacyjne z zakresu 3D i przedsiębiorczości,
- Zasoby do szkoleń zawodowych,
- Przestrzeń współpracy i komunikacji.
Aplikacja wspiera młodzież i trenerów w zdobywaniu praktycznych kompetencji i rozwijaniu przedsiębiorczości społecznej.
Warsztaty w krajach partnerskich
Ponadto, w każdym z krajów konsorcjum odbyły się warsztaty, które połączyły elementy teorii i praktyki:
Polska: Warszawa i Wrocław – druk 3D, wizyty studyjne w laboratoriach, konkurs pitchingowy (m.in. inkluzywne kawiarnie i salony fryzjerskie).
Włochy: Turyn – warsztaty i konkurs pitchingowy podczas zimowego eventu społecznego (projekty m.in. z zakresu mody i usług wellness).
Hiszpania: Madryt – ponad 60 uczniów pracowało nad modelami biznesowymi, uczestniczyli także w targach pracy.
Cypr: Nikozja – laboratorium STEAM, integracja AR, warsztaty kreatywności i wizyty studyjne.
Grecja: Saloniki – hybrydowe warsztaty i prezentacje innowacyjnych, ekologicznych koncepcji firm prowadzonych przez Głuchych.
We wszystkich krajach warsztaty promowały dostępność, kreatywność i innowacyjność, będąc zarazem krokiem milowym w kierunku inkluzyjnego rynku pracy.
Gdzie to znaleźć?
Jednak to tylko część naszych działań. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony projektu, gdzie znajdziecie informacje na temat każdego etapu pracy, a także wszystkie wypracowane przez nas narzędzia. Oczywiście możecie korzystać z nich bezpłatnie i włączać do swojej codziennej pracy z nie(do)słyszącymi.