40 gmin sąsiadujących z Warszawą chce wspólnie stworzyć sieć ścieżek rowerowych. To tylko jeden z projektów przewidzianych w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Konsultacje tego dokumentu zakończyły się 31 lipca 2014 r. Organizacje pozarządowe nie zgłosiły uwag do Strategii.
Jak wydać pieniądze?
W praktyce ten proces w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym wygląda trochę inaczej.
– Uznaliśmy, że nasza Strategia ZIT nie będzie dokumentem strategicznym, ale raczej planem działania, wydatkowania pieniędzy, które możemy otrzymać w ramach tego instrumentu finansowego UE – wyjaśniała Paulina Nowicka z Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego UM Warszawa, podczas spotkania podsumowującego konsultacje społeczne.
W zamierzeniach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju WOF miał obejmować 50 gmin sąsiadujących i powiązanych funkcjonalnie z Warszawą. Jednak – przystępując od prac nad Strategią ZIT – zdecydowano się tę liczbę zmniejszyć, aby większe były szanse powodzenia zaplanowanych projektów.
Przy wyborze gmin, którym Warszawa, jako miasto metropolitalne, zaproponowała udział w Związku ZIT, zastosowano trzy dodatkowe kryteria: odległość od miasta stołecznego (mierzona czasem potrzebnym na dojazd), wspólny bilet (czyli wcześniejsze doświadczenia we współpracy partnerskiej) oraz zamożność gminy. To ostatnie kryterium jest istotne ze względu na to, że samorządy, przystępujące do projektów, będą musiały dysponować wkładem własnym (20 %).
Za mało i za dużo zarazem
Z pieniędzy, jakie Polska przeznaczyła na zrealizowanie projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, Warszawski Obszar Funkcjonalny ma do wykorzystania blisko 166 milionów euro. Do tego dojdzie jeszcze około 1 milion euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Projekty przewidziane w ZIT dla WOF będą mogły uzyskać finansowanie także z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ).
– Kwota, którą mogliśmy rozdysponować, jest za mała, aby zrobić coś sensownego, co by odpowiadało na potrzeby gmin znajdujących się w WOF, ale jednocześnie za duża, aby ją wydać na sprawy mało istotne – przyznał Maciej Fijałkowski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego UM Warszawa.
Dodatkowo, przy tworzeniu Strategii ZIT i wyborze projektów do realizacji, pracownicy warszawskiego Biura oraz współpracujących gmin musieli brać pod uwagę ograniczenia, wynikające ze specyficznej sytuacji Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, jak i całego województwa mazowieckiego.
Bogate centrum, biedne peryferia
Przedsięwzięcia, które ostatecznie znalazły się w Strategii ZIT, wybrano spośród propozycji zgłaszanych przez same gminy, które korzystały przy tym ze swoich lokalnych strategii rozwoju.
E-usługi, rozwój gospodarczy i ścieżki rowerowe
E-usługi mają zwiększyć dostępność i jakość usług publicznych. Zaproponowano tu do realizacji trzy przedsięwzięcia: Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny (Virtual WOF), dostęp do informacji publicznej WOF (E-Archiwum) oraz budowę i wdrożenie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach TIK (E-Opieka). Rezerwowe są jeszcze dwie propozycje: Zintegrowane zarządzanie zasobami wiedzy WOF (E-Biblioteka) oraz Zintegrowany system rekrutacji do gminnych placówek oświatowych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (E-Rekrutacja).
Rozwojowi gospodarczemu WOF (rozumianemu jako rozwinięcie oferty inwestycyjnej, promocja gospodarcza oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych i warunków dla powstawania podmiotów gospodarczych) miałyby służyć takie przedsięwzięcia jak na przykład budowa oferty terenów inwestycyjnych WOF (Invest in WOF), stworzenie sieci Centrów Przedsiębiorczości WOF (StartBox), Wspieranie zakładania działalności gospodarczej na terenie WOF (BizStarter), Wspieranie zakładania i rozwoju działalności gospodarczej na terenie (BizInfo), Program edukacji proprzedsiębiorczej dla WOF (SmartEdu).
Największym zainteresowaniem gmin wchodzących w skład Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego cieszą się przedsięwzięcia, które mają służyć rozwojowi transportu niskoemisyjnego, szczególnie budowa sieci tras rowerowych na terenie WOF (WOF4Bikes) (chodzi o ścieżki rowerowe służące komunikacji, a nie rekreacji) oraz stworzenie sieci parkingów P+R (P+R in WOF).
Oprócz przedsięwzięć głównych Strategia ZIT zawiera także tak zwane projekty komplementarne, czyli takie, które nie będą finansowane bezpośrednio z pieniędzy przeznaczonych na realizację ZIT, ale ze środków dostępnych w PO IiŚ czy w RPO Województwa Mazowieckiego i tam specjalnie „oznaczonych”.
Wolą bez konkursów
Projekty wpisane do Strategii ZIT mogą być realizowane zarówno w trybie konkursowym, jak i pozakonkursowym. Jak przyznał Maciej Fijałkowski, Warszawa będzie dążyła do tego, aby jak najwięcej z tych przedsięwzięć zrealizować w tej ostatniej formule, ponieważ tylko wtedy można zagwarantować ich kompleksowość. Czy to się uda – zależy od wyniku rozmów z Instytucją Zarządzającą (czyli Urzędem Marszałkowskim) i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Skądinąd wiadomo, że MIiR chce, aby pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego (które także są składową budżetu przeznaczonego na ZIT) były w jak największym stopniu wydatkowane poprzez konkursy.
– Jeśli się okaże, że formuła konkursowa jest konieczna, organizacje pozarządowe będą jedną z kategorii beneficjentów – zapowiedział dyrektor Fijałkowski.
Mała rola organizacji
– ZIT został pomyślany przede wszystkim jako narzędzie służące rozwijaniu partnerskiej współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego, dlatego do prac nad Strategią zostali zaproszeni przede wszystkim przedstawiciele gmin – tłumaczył Maciej Fijałkowski.
Projekt Strategii został przedstawiony w czerwcu Warszawskiej Radzie Pożytku. Przedstawiciele Rady i Dzielnicowych Komisji Dialogu Społecznego byli obecni także na konferencji, podczas której na początku lipca zaprezentowano projekt Strategii i którą rozpoczęto cykl spotkań konsultacyjnych.
– ZIT nie był z Warszawską Radą konsultowany, a jedynie jej prezentowany. Przyjęliśmy do wiadomości, że taka Strategia powstaje. Nie zgłaszaliśmy specjalnie uwag, wychodząc z założenia, że to przede wszystkim organizacje z gmin podwarszawskich powinny się w tej sprawie wypowiadać. Zgłosiliśmy jedynie postulat włączania przedstawicieli organizacji do zespołów zadaniowych nadzorujących poszczególne przedsięwzięcia – mówi Ewa Kolankiewicz z Federacji Centrum Szpitalna.
Współpraca 40 gmin nie jest łatwa
Pewnym usprawiedliwieniem może być fakt, że w prace nad Strategią ZIT zaangażowanych jest 40 gmin, które do tej pory nie miały zbyt wielu doświadczeń we wspólnej realizacji projektów.
– Musieliśmy się nauczyć ze sobą rozmawiać i sobie zaufać, nie było to łatwe – mówiła Monika Kordek z Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego UM Warszawa podczas spotkania zorganizowanego w Podkowie Leśnej. – I nawet jeżeli nie wszystko, co zaplanujemy w Strategii ZIT, uda nam się zrealizować, to i tak ZIT się sprawdzi, ponieważ ze sobą rozmawiamy, a tego do tej pory nie było. To daje także szanse na późniejszą współpracę.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)