12 miesięcy wsparcia mediów w Ukrainie – Fundusz na rzecz ukraińskich mediów podsumowuje swoje działania
W marcu 2023 minął rok, od kiedy dziennikarze z Polski, Szwecji, Finlandii, Danii i Norwegii powołali Fundusz na rzecz ukraińskich mediów (Ukrainian Media Fund, UMF), by pomóc przetrwać mediom w Ukrainie. Zebrane środki pozwoliły m.in. na zakup wyposażenia niezbędnego dziennikarzom pracującym w strefach objętych działaniami wojennymi, wsparcie finansowe tych dziennikarzy oraz lokalnych organizacji medialnych.
W pierwszych dniach marca br. do Ukrainy trafił kolejny konwój ze sprzętem – a to jeszcze nie koniec działań Funduszu, który wspólnie tworzą Bonnier i Agora, poprzez Fundację Gazety Wyborczej, oraz cztery organizacje mediowe z północnej Europy.
W obliczu inwazji Rosji na Ukrainę i szerzącej się dezinformacji Agora i Fundacja Gazety Wyborczej wraz z partnerami postanowiła stworzyć fundusz na rzecz Ukrainy, dedykowany bezpośredniemu wsparciu dziennikarzy i wydawców w strefie wojny. Do inicjatywy szybko włączyły się organizacje medialne i dziennikarskie z Europy, w tym Bonnier News ze Szwecji. Fundacja Gazety Wyborczej uruchomiła też specjalną zbiórkę na ten cel. Łącznie w ciągu 5 pierwszych dni działania Funduszu na jego konto wpłynęło niemal 150 tys. euro, a wartość środków zebranych przez rok działalności UMF to ponad 877 tys. euro.
Dzięki tym pieniądzom możliwe było wsparcie ukraińskich mediów – początkowo środki przeznaczone były na zakup wyposażenia niezbędnego dziennikarzom pracującym w strefach objętych działaniami wojennymi, wsparcie finansowe osób oraz organizacji dziennikarskich i medialnych w Ukrainie, a także relokację dziennikarzy do Polski i innych krajów UE.
– Twórcy UMF wierzyli, że pomoc dla naszych kolegów po fachu w Ukrainie nie potrwa długo. Na początku wysyłaliśmy im kamizelki kuloodporne, hełmy, gogle, zestawy pierwszej pomocy, potem – komputery. Dziś wiemy, że wsparcie nadal jest potrzebne, dlatego skupiamy się na pomocy mediom lokalnym i regionalnym, które zanotowały znaczący spadek przychodów. Dziennikarze nie zarabiają, więc to UMF wypłaca im mini pensje raz na 1-2 miesiące. Od wiosny stale utrzymujemy w ten sposób ponad 170 osób z odległych miast i obwodów Ukrainy. Dlaczego stamtąd? Media kijowskie mają więcej sposobów na zarabianie i lepszy dostęp do funduszy pomocowych – my staramy się wypełnić lukę w systemie – wyjaśnia Jarosław Śliżewski, dyrektor zarządzający UMF.
W pierwszych dniach marca br. do Ukrainy trafił kolejny konwój UMF ze sprzętem o wartości niemal ćwierć miliona zł. Dzięki niemu 36 redakcji lokalnych nie musi obawiać się przerw w dostawach prądu – dostarczone przez Fundusz urządzenia, m.in. nowoczesne, sterowane komputerem zestawy akumulatorów, zapewniają możliwość pracy od kilku do kilkunastu urządzeń przez wiele godzin. Z ich pomocą może funkcjonować serwer, na którym stoi portal lokalny, łączność internetowa – można dokończyć tworzenie gazety, a nawet ogrzać pomieszczenie. Do urządzeń można podłączyć także panele słoneczne. Dodatkowo 200 reporterów i fotoreporterów otrzymało specjalne przenośne powerbanki, które pozwalają w terenie naładować nie tylko telefon czy aparat, ale także laptopy.
– Bardzo cenimy sobie nasze partnerstwo z UMF, który wspiera ukraińskie, lokalne newsroomy. Już w pierwszych tygodniach po rozpoczęciu inwazji na pełną skalę byłem w kontakcie z Bonnier News i Fundacją Gazety Wyborczej (założycielami przyszłego UMF) w sprawie doraźnej pomocy w zakresie bezpieczeństwa dla ukraińskich dziennikarzy oraz pozyskania dla nich pierwszych partii sprzętu ochronnego. Teraz najbardziej palącym problemem jest ekonomiczna stabilność mediów w Ukrainie – niezbędna, aby dziennikarze mogli dalej wykonywać swoją niezwykle ważną pracę, zwłaszcza w czasie wojny – mówi Serhyi Tomilenko, Prezes Związku Dziennikarzy Ukrainy (Національна спілка журналістів України), jednego z najbliższych partnerów UMF w Ukrainie.
Ukrainian Media Fund tworzą: Bonnier News i Agora oraz organizacje mediowe z północnej Europy: Tidningsutgivarna ze Szwecji, Medialiitto z Finlandii, Mediebedriftene z Norwegii oraz Danske Medier z Danii. Funduszem zarządza Fundacja Gazety Wyborczej, która zajmuje się m.in. pozyskiwaniem środków i relacjami z darczyńcami.
UMF powstał jako wyraz solidarności z dziennikarzami i fotoreporterami relacjonującymi na co dzień wydarzenia z frontu w Ukrainie. Jego głównym celem jest mobilizacja międzynarodowego wsparcia – zarówno finansowego, jak i rzeczowego – dla lokalnych mediów na Ukrainie.
Więcej o Funduszu – https://uamediafund.com/#Effects.Fundusz cały czas można wspierać – poprzez bezpośrednie wpłaty na wskazane konta bankowe Fundacji Gazety Wyborczej: https://uamediafund.com/#Contact
PLN PL92 1090 1056 0000 0001 5001 0538
EUR PL29 1090 1056 0000 0001 5001 0605
#uamediafund
Źródło: Fundacja Gazety Wyborczej