Publikujemy list, jaki Centrum Zrównoważonego Transportu wystosowało 26 września 2005 do premiera i członków Rady Ministrów.
Szanowny Pan
Marek Belka
Premier Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej
Dotyczy: Przeznaczenia 1 mld złotych na
infrastrukturę kolejową.
Szanowny Panie!
W imieniu wszystkich obywateli, którym nie jest obojętny los
Zielonych Płuc Polski oraz stan transportu przyjaznego dla
środowiska wyrażam swoje poparcie dla zwiększenia wydatków
budżetowych na wsparcie kolei kosztem inwestycji drogowych w 2006
roku. Inwestycje drogowe, które mają być finansowane z budżetu na
2006 rok są między innymi odcinkami Pierwszego Paneuropejskiego
Korytarza Transportowego „Via Baltica”. Pomimo istnienia krótszych
alternatyw Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbuje
zbudować korytarz Via Baltica wzdłuż drogi krajowej nr 8 przez
najcenniejsze przyrodniczo obszary Zielonych Płuc Polski chronione
prawem krajowym i europejskim w ramach sieci Natura 2000.
Postulujemy, aby w wyniku obniżenia kwoty dotacji do budowy dróg w
pierwszej kolejności wycofano z realizacji ten projekt.
Po drugie, jeśli rząd nie przeznaczy dodatkowych
pieniędzy na inwestycje kolejowe w budżecie na rok 2006, grozi to
złamaniem zapisu Traktatu Akcesyjnego pomiędzy Polską a Unią
Europejską. W traktacie zapisano, że w przypadku finansowania
inwestycji ze infrastrukturalnych podział w wysokości
przeznaczanych środków pomiędzy inwestycje kolejowe i drogowe ma
być równy lub przynajmniej w stosunku kolej/drogi – 40/60. Środki
obecnie przeznaczane przez Polskę na kolej są natomiast o wiele
mniejsze, niż środki na drogi, a w projekcie Narodowego Planu
Rozwoju 2007-2013 zapisano stosunek finansowania kolej/drogi –
1/5.
Popieramy także przeznaczenie części środków
pochodzących z podatku akcyzowego od paliw na utrzymanie
infrastruktury kolejowej. Obecnie cała akcyza za paliwo jest
przeznaczana na utrzymanie dróg, tymczasem znaczne środki z tego
podatku pochodzą z paliwa kupowanego przez przewoźników kolejowych
w celu prowadzenia przewozów kolejowych pociągami
spalinowymi.
Z poważaniem,
Wojciech Szymalski
Centrum Zrównoważonego Transportu