Stereotyp, że organizacje pozarządowe powinny robić wszystko za darmo jest wciąż żywy. Cykl Zróżnicowane źródła finansowania NGO przybliży możliwości pozyskiwania funduszy. Dla serwisu warszawa.ngo.pl przygotowuje go Karolina Cyran-Juraszek. Dziś o tym, jak organizacje pozarządowe mogą skorzystać z mechanizmu usług społecznych użyteczności publicznej.
W pierwszym tekście z cyklu pokazywałam szansę, jaka staje przed organizacjami pozarządowymi w obszarze świadczenia usług społecznych poprzez działalność odpłatną. Dzisiaj opowiem o usługach społecznych mając nadzieję na udział w tym rynku sektora pozarządowego, ponieważ widzę w nim impuls do rozwoju.
W dyskusji europejskiej, a Polska jest jej częścią, coraz większą rolę odgrywa kwestia usług w interesie ogólnym (Services of General Interest). Obejmują one sektor, który oferuje usługi w interesie publicznym – usługi, które bez interwencji publicznej nie byłyby świadczone lub byłyby świadczone na innych warunkach, odnoszących się do jakości, bezpieczeństwa, przystępności cenowej. Usługi społeczne użyteczności publicznej, w szczególności usługi społeczne i zdrowotne, są istotną częścią Europejskiego Modelu Społecznego. Unia Europejska daje im wysoki priorytet, co przekłada się zarówno na środki finansowe, jak i na preferencyjne rozwiązania prawne. Obowiązek użyteczności publicznej oznacza, że realizowanie takich usług na zlecenie władzy publicznej wpływa na ich jakość oraz umiarkowaną cenę z uwagi na dofinansowanie ze źródeł publicznych.
Kto powinien być realizatorem usług społecznych?
Nowe wyzwania i rosnąca liczba usług wskazują na brak możliwości realizowania wszystkich działań przez własne jednostki i komórki jednostek samorządu terytorialnego. Cześć usług przekazuje się do realizacji podmiotom zewnętrznym, również z uwagi na optymalizację kosztów.
Komisja Europejska wskazała wyraźnie, że cele, które chcemy osiągnąć w realizacji usług muszą znaleźć odzwierciedlenie w sposobie ich organizacji i finansowania.
- Zaspokojenie wielorakich potrzeb poszczególnych jednostek wymaga wszechstronności i personalizacji usług socjalnych, które muszą być opracowane i świadczone w sposób zintegrowany (często między odbiorcą usługi i usługodawcą istnieje osobista relacja);
- Przy definiowaniu i świadczeniu usługi trzeba uwzględniać różnorodność ich adresatów;
- Usługi socjalne świadczone w celu zaspokojenia potrzeb osób należących do słabszych grup społeczeństwa charakteryzuje często asymetryczny stosunek między usługodawcami i beneficjentami (odmienny od relacji mających miejsce między dostawcą handlowym, a konsumentem);
- Z uwagi na fakt, że usługi te często osadzone są w (lokalnych) tradycjach kulturowych, wybiera się rozwiązania dostosowane do szczególnych cech lokalnej sytuacji, gwarantujące bliskość między usługodawcą a użytkownikiem, zapewniając jednocześnie równy dostęp do usług na całym terytorium;
- Usługodawcy często potrzebują dużej autonomii, by zaspokoić różne i zmieniające się potrzeby socjalne (z reguły usługi te opierają się na zasadzie solidarności i w dużym stopniu są one uzależnione od publicznego finansowania, co zapewnia równy dostęp, niezależnie od stanu posiadania czy dochodów);
- Usługodawcy nie nastawieni na zysk oraz pracownicy wolontariatu często odgrywają ważną rolę w świadczeniu usług socjalnych, wyrażając tym samym postawę obywatelską i przyczyniając się do integracji społecznej, spójności społecznej wspólnot lokalnych oraz do solidarności międzypokoleniowej.
Usługi użyteczności publicznych w kontekście działalności pożytku publicznego
Usługi społeczne użyteczności publicznej są w istocie tożsame ze sferami pożytku publicznego, co ma dość istotne znaczenie w zakresie trybu realizacji zadań publicznych. Oznacza to, że usługi społeczne użyteczności publicznej możemy realizować w dużej mierze zarówno w trybie działalności pożytku publicznego, jak i w trybie zamówienia publicznego, czy też w trybie zapytania ofertowego.
Poniższe zestawienie pokazuje odpowiedniki usług społecznej użyteczności publicznej w sferach pożytku publicznego
- ochrona i promocja zdrowia;
Pomoc społeczna
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans osób i rodzin;
- działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
Gminne budownictwo mieszkaniowe
brak bezpośredniego odniesienia
(działania w tym zakresie mogą być realizowane np. poprzez obszar działań na rzecz integracji i reintegracji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, jeśli realizatorami tych usług będą osoby z tych grup np. osoby bezrobotne czy osoby niepełnosprawne)
Edukacja publiczna
- nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
Kultura, w tym biblioteki gminne i inne instytucje kultury oraz ochrona zabytków i opieka nad zabytkami
- kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
Kultura fizyczna i turystyka
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
- wypoczynek dzieci i młodzieży;
- turystyka i krajoznawstwo;
Polityka prorodzinna
- wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
Wspieranie osób niepełnosprawnych
- działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
Przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy
- promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
Wybór trybu przekazania usług społecznych do realizacji
Wybór określonego trybu przekazania usług społecznych użyteczności publicznej do realizacji przez podmioty zewnętrzne należy do zadań samorządu. W momencie, gdy konkretne zadanie nie mieści się w sferze pożytku publicznego, nie stanowi to przeszkody w jego zleceniu. Zgodnie z art. 221 ustawy o finansach publicznych:
- Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż pożytku publicznego (dotyczące usług użyteczności publicznej),
- Sposób jej rozliczania,
- Sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
Istotnym elementem nie jest zatem wybór sposobu realizacji usług, ale sposób budowy sieci, który wpłynie na kooperatywne współdziałanie, nie powodując w tym przypadku zbędnego konkurowania.
Podsumowując: Jak samorząd może to wspierać?
Samorząd może prowadzić skuteczną politykę rozwoju lokalnej społeczności poprzez zlecanie organizacjom pozarządowym konkretnych zadań. Możliwości są następujące:
- Dotacja - w ramach wsparcia (dofinansowania) bądź powierzenia realizacji zadania publicznego z obszaru pożytku publicznego na mocy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z tego wsparcia korzystać może organizacja pozarządowa, kościelna osoba prawna, spółdzielnia socjalna bądź spółka non profit. Jednak tego typu dotacja nie może dotyczyć wsparcia w obszarze prowadzonej przez dane podmioty działalności gospodarczej, a jedynie w obszarze działalności pożytku publicznego.
- Zlecenie wykonania usługi bądź dostarczenia towaru - (w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, z możliwością wykorzystania klauzul społecznych, wspierających aktywizację zawodową osób wykluczonych). Dotyczy to wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w tym podmiotów ekonomii społecznej.
Dowiedz się, gdzie czekają fundusze dla NGO, kto ogłosił konkurs dla NGO, znajdź granty dla stowarzyszeń i fundacji. Odwiedź serwis fundusze.ngo.pl.
Źródło: Inf. własna [warszawa.ngo.pl]
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23