Na początku grudnia 2011 r. Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą zmiany wprowadzone w Programie Kapitał Ludzki w ramach przeglądu śródokresowego. Według Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zmiany pozwolą na lepsze ukierunkowanie wsparcia na obszary szczególnie istotne dla realizacji celów Programu oraz ich silniejsze powiązanie z celami i priorytetami strategii Europa 2020.
Jak informuje MRR, decyzja to zamyka trwający od początku 2011 r. proces modyfikacji Programu przeprowadzony na podstawie art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r., ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (rozporządzenie ogólne) oraz uwzględniający realokację dodatkowych środków finansowych pochodzących z Krajowej Rezerwy Wykonania (KRW).
Przed przekazaniem Programu do Komisji Europejskiej, projekt zmian został skonsultowany z przedstawicielami wszystkich instytucji zaangażowanych w realizację PO KL na szczeblu centralnym (właściwe resorty i agendy rządowe) i regionalnym (samorząd województwa), jak również z partnerami społeczno-gospodarczymi i przedstawicielami środowisk pozarządowych.
Szczegółowy zakres zmian planowanych w ramach przeglądu śródokresowego PO KL obejmuje następujące zagadnienia:
Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna:
- wsparcie w zakresie godzenia życia zawodowego i rodzinnego zostanie skoncentrowane na działaniach wspierających rozwój systemu opieki nad dziećmi, w tym w szczególności dziećmi do Decyzja to zamyka trwający od początku 2011 roku proces modyfikacji Programu przeprowadzony na podstawie art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r., ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (rozporządzenie ogólne) oraz uwzględniający realokację dodatkowych środków finansowych pochodzących z Krajowej Rezerwy Wykonania (KRW).lat 3 oraz zostanie skierowane do rodziców i opiekunów planujących powrót na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci;
- uruchomione zostaną działania służące opracowaniu i wdrażaniu systemu wsparcia finansowego dla podmiotów ekonomii społecznej, opartego na zwrotnych instrumentach finansowych w formie preferencyjnie oprocentowanych pożyczek. Planowana kwota środków przeznaczonych na ten cel to 30 mln zł.
Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich I potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących:
- zwiększono budżetu Priorytetu II o kwotę 12 500 000 euro z przeznaczeniem na działania w zakresie poprawy stanu zdrowia osób pracujących;
- działania o charakterze analityczno-badawczym będą podejmowane wyłącznie w połączeniu z konkretnymi działaniami o charakterze wdrożeniowym (projekty szkoleniowe, doradcze lub informacyjno-promocyjne);
- wsparcie w formie otwartych i zamkniętych szkoleń, studiów podyplomowych oraz doradztwa dla pracowników przedsiębiorstw zostanie skoncentrowane na grupie docelowej obejmującej wyłącznie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa;
- uruchomiony zostanie pilotażowe wsparcie w zakresie zwiększania wartości zakładowych funduszy szkoleniowych w przedsiębiorstwach połączone z wdrożeniem mechanizmów współzarządzania nimi przez partnerów społecznych.
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty:
- zmniejszono budżet Priorytetu III o kwotę 212 500 000 euro;
- w związku z długofalowym oddziaływaniem wsparcia w zakresie badań i analiz systemu oświaty nie będzie podejmowana realizacja nowych projektów obejmujących opracowanie i wdrożenie koncepcji instytucjonalnego zaplecza badawczego oraz badania w obszarze funkcjonowania systemu oświaty, efektywności kształcenia oraz dostosowania jego zakresu do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych zagrożonych marginalizacją;
- w celu ukierunkowania działań związanych z modernizacją systemu doskonalenia nauczycieli na bezpośrednie wsparcie szkół wdrożona zostanie pilotażowa koncepcja systemu doskonalenia nauczycieli świadczonego przez Centra Rozwoju Edukacji obejmująca 20 proc. szkół w kraju.
Priorytet IV Szkolnictwo wyższe I nauka:
- zwiększono budżet Priorytetu IV o kwotę 25 000 000 euro z przeznaczeniem na realizację dodatkowych programów rozwojowych uczelni w szczególności odnoszących się do Strategii Europa 2020;
- wprowadzony zostanie obligatoryjny wymóg uwzględniania w ramach programów rozwojowych uczelni elementów przedsiębiorczości w realizowanych programach kształcenia lub współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców w opracowywaniu programów kształcenia.
Priorytet V Dobre rządzenie:
- w zakresie Priorytetu V zostały wprowadzone jedynie niezbędne zmiany umożliwiające prawidłową realizację i monitorowanie celów wyznaczonych w obecnie obowiązującej wersji PO KL. Zmiany dotyczą przede wszystkim brzmienia i sposobu monitorowania celów i wskaźników Priorytetu i wynikają z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych w zakresie wskaźników monitorowania PO KL (badania krajowe i wykonane przez OECD). Zmiany wprowadzane do Priorytetu V mają również służyć osiągnięciu zgodności jego zapisów z zapisami trzech strategii obejmujących swoim zakresem obszar dobrego rządzenia, tj. Strategii Sprawne Państwo, Strategii Innowacyjnej i Efektywnej Gospodarki oraz Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego.
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich:
- pilotażowo zostaną wprowadzone zwrotne instrumenty wsparcia w postaci preferencyjnych pożyczek dla osób planujących rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym w formie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej;
- ze względu na wysoki poziom realizacji założonego wskaźnika nie będzie podejmowana realizacja nowych działań wspierających rozwój inicjatyw na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej osób niepozostających w zatrudnieniu, przyczyniającego się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich.
Priorytet VII Promocja integracji społecznej:
- ze względu na wysoki poziom realizacji założonego wskaźnika nie będzie podejmowana realizacja nowych działań wspierających rozwój inicjatyw na rzecz aktywizacji i integracji społeczności lokalnych, przyczyniających się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich.
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki:
- wsparcie o charakterze szkoleniowym zostanie skoncentrowane na pracownikach przedsiębiorstw delegowanych na szkolenia przez pracodawców (szkolenia objęte pomocą publiczną), z kolei wsparcie dla pracowników, którzy z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe będzie realizowane w ramach Priorytetu IX PO KL;
- wsparcie w zakresie współpracy przedsiębiorstw i sfery B+R (transfer wiedzy) zostanie skoncentrowane na rozwijaniu współpracy i wymianie kadr pomiędzy konkretnymi instytucjami z obu środowisk;
- w zakresie operacji dotyczących stypendiów naukowych dla doktorantów nastąpi ograniczenie kierunków, które będą mogły być objęte stypendiami do kierunków w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych i ścisłych (SMT) zawartych w RSI danego województwa;
- nie będzie podejmowana realizacja nowych operacji w zakresie upowszechniania wśród interesariuszy idei flexicurity.
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach:
- zwiększono budżet Priorytetu IX o kwotę 212 500 000 euro (środki pochodzące z Priorytetu III) z przeznaczeniem na realizacje dodatkowych działań w zakresie upowszechniania edukacji przedszkolnej (62 500 000 euro) oraz wdrożenie koncepcji indywidualizacji nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej (150 000 000 euro);
- wsparcie zostanie skoncentrowane na działaniach ukierunkowanych na kształcenie osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności w obszarach umiejętności ICT i znajomości języków obcych;
- w celu zwiększenia adekwatności podejmowanych działań planowane jest pilotażowe wdrożenie systemu doradztwa dla osób dorosłych w zakresie diagnozy potrzeb oraz wyboru kierunków i formy podnoszenia swoich kwalifikacji w trybie formalnym i pozaformalnym;
- ze względu na zmiany dokonane w podstawie programowej oraz konieczność ich wdrożenia przez organy prowadzące w drugiej połowie okresu programowania uruchomiony zostanie nowy typ operacji, ukierunkowany na wdrożenie koncepcji indywidualizacji nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej.
Podział środków w ramach Krajowej Rezerwy Wykonania został przeprowadzony w oparciu o Metodologię podziału krajowej rezerwy wykonania w ramach krajowych oraz regionalnych programów operacyjnych przyjętą przez Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Środki przyznane w ramach KRW zostały rozdysponowane pomiędzy osiem następujących regionów:
Województwo KRW (EFS)
Warmińsko-Mazurskie 60 896 736
Zachodniopomorskie 54 807 063
Opolskie 44 455 644
Podkarpackie 42 627 715
Kujawsko-Pomorskie 36 538 041
Świętokrzyskie 30 448 369
Lubelskie 18 269 021
Pomorskie 12 179 348
OGÓŁEM 300 221 937