Od 1 sierpnia zmieniają się zasady odbioru odpadów komunalnych. Z miejskiego systemu gospodarki odpadami zostają wyłączone nieruchomości, w których nikt nie mieszka, a powstają odpady komunalne. Czy dotyczy to także lokali zajmowanych przez organizacje pozarządowe? To zależy, gdzie znajduje się ten lokal.
Od 1 sierpnia (zgodnie z uchwałą nr XXXII/976/2020) z miejskiego systemu gospodarki odpadami komunalnymi będą wyłączone tzw. nieruchomości niezamieszkałe, czyli takie, w których nikt nie mieszka, a powstają w nich odpady komunalne (art. 6c ust. 2 i 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). To m.in. sklepy, hotele, budynki usługowe i biurowe, szkoły wyższe, szpitale, lotniska. Właściciele np. galerii handlowych czy biurowców muszą podpisać umowę z operatorem.
Oznacza to, że zarządcy nieruchomości niezamieszkanych powinni zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Czy lokale organizacji pozostają w miejskim systemie gospodarki odpadami?
Czy z miejskiego systemu gospodarki odpadami będą wyłączone np. lokale zajmowane przez organizacje społeczne (w tym lokale miejskie wynajmowane organizacjom społecznym), w których realizują one swoje działania?
Z informacji uzyskanych z UM st. Warszawy wynika, że wyłączenie z miejskiego systemu nie dotyczy nieruchomości o charakterze mieszanym (w części zamieszkanych, w części niezamieszkanych, np. kamienicy z lokalami usługowymi czy bloku wielorodzinnego ze sklepami). W takich lokalach często swoje siedziby mają lub działania prowadzą organizacje społeczne. Zarządcy takich nieruchomości będą w dalszym ciągu wnosić opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi według dotychczasowych stawek.
Nie ma znaczenia, jaki rodzaj działalności prowadzi dana organizacja społeczna. Jeśli np. fundacja działa w nieruchomości zamieszkanej (np. w kamienicy), nieruchomość ma charakter mieszany i pozostaje w miejskim systemie odbioru odpadów.
Każda sytuacja rozpatrywana jest indywidualnie, ewentualne wątpliwości powinien wyjaśnić zarządca danej nieruchomości.
W systemie mogą pozostać także nieruchomości, na których prowadzona jest działalność Urzędu m.st. Warszawy i innych jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy. Podobnie jest w przypadku instytucji kultury, dla których organizatorem czy współorganizatorem jest m.st. Warszawa.
Do 1 sierpnia 2020 r. zarządca nieruchomości, na których prowadzona jest działalność miejska lub są to miejskie instytucje kultury, powinien złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na przystąpienie do zorganizowanego przez miasto systemu gospodarki odpadami do właściwego Urzędu Dzielnicy. Brak oświadczenia skutkuje wyłączeniem nieruchomości z miejskiego systemu.
W miejskim systemie pozostają:
- nieruchomości zamieszkałe, np. domy jednorodzinne i budynki wielorodzinne,
- nieruchomości mieszane, np. kamienicy z lokalami usługowymi czy bloku wielorodzinnego ze sklepami,
- nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy i wykorzystywane są na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
- nieruchomości zarządzane przez Urząd m.st. Warszawy, np. publiczne szkoły, przedszkola miejskie domy kultury, ośrodki sportu i rekreacji (zarządca składa oświadczenie),
- instytucje kultury, dla których organizatorem, współorganizatorem lub współprowadzącym jest m.st. Warszawa, np. miejskie teatry, biblioteki, muzea, kina (zarządca składa oświadczenie).
Odpady z powyższych nieruchomości będą nadal odbierane w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Co zrobić przed 1 sierpnia 2020 r. ?
Przede wszystkim należy określić, jaki jest typ nieruchomości, w której dana organizacja prowadzi działalność. Jeśli jest to nieruchomość niezamieszkana, jej właściciel lub zarządca powinien:
a) Do 1 sierpnia 2020 r. zawrzeć umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej (operatorem).
b) Wyposażyć nieruchomości w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych i zbierać odpady w sposób selektywny, w podziale na frakcje:
- papier,
- metale i tworzywa sztuczne,
- szkło,
- bio
- bio – gastronomia/targowisko,
- odpady zmieszane,
- odpady zielone,
- odpady wielkogabarytowe.
Odpady zielone zbiera się w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, ustawianych przez podmiot odbierający odpady komunalne na okres nie dłuższy niż 7 dni.
Odpady wielkogabarytowe zbiera się w kontenerach o pojemności od 1100 litrów, ustawianych przez podmiot odbierający odpady komunalne w wyznaczonych terminach, na okres nie dłuższy niż 24 godziny.
c) Utrzymywać pojemniki i miejsca gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23