Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Helsińska Fundacja Praw Człowieka przypomniała o konieczności poprawienia ustawy Prawo o zgromadzeniach. Jeśli szybko nie zostanie uchwalona nowelizacja, zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny przepisy przestaną obowiązywać na początku października 2015 r.
"W połowie września 2014 r. Trybunał Konstytucyjny wydał przełomowy wyrok dotyczący wolności organizowania pokojowych zgromadzeń, w którym zakwestionował m.in. brak regulacji w ustawie tzw. zgromadzeń spontanicznych, wadliwość procedury odwoławczej od zakazu odbycia zgromadzenia, czy też zasady „rozdzielania” przez organ gminy zgromadzeń odbywających się jednocześnie. Do tej pory, żaden z podmiotów dysponujących inicjatywą ustawodawczą nie podjął żadnych kroków zmierzających do wykonania tego wyroku" - ostrzega Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Fundacja przygotowała ekspertyzę wskazującą, które przepisy powinny zostać zmienione. Najważniejsze, w opinii autorów dokumentu, jest stworzenie procedury skutecznej sądowej kontroli decyzji o zakazie zgromadzeń. Procedura ta powinna umożliwić organizatorowi uzyskanie ostatecznej decyzji przed datą planowanego zgromadzenia. Postuluje się też wprowadzenie do ustawy regulacji dotyczącej tzw. zgromadzeń spontanicznych, organizowanych w odpowiedzi na nagłe wydarzenie.
Zdaniem ekspertów Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, wady, które Trybunał Konstytucyjny wytknął ustawie w 2014 r. powodują, że powinna ona zostać napisana od nowa. Wyrok "skruszył podstawy", na których została oparta ustawa, oceniają Adama Bodnara i Michała Szwast.
Odpowiedzialność za przygotowanie nowelizacji, ze względu na jej zakres, powinna spoczywać na Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. MAiC deklarował (podczas posiedzenia senackiej Komisji Ustawodawczej, w styczniu 2015 r.), że prace takie prowadzi. Nie ma jednak możliwości zapoznania się z ich wynikami. Projektu (czy założeń do projektu) nie znajdziemy na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ani na stronach ministerstwa. Zostało bardzo niewiele czasu na przeprowadzenie całego procesu legislacyjnego, szczególnie gdyby miał dotyczyć zupełnie nowej ustawy. Nieuchwalenie zmian i niewykonanie wyroku Trybunału będzie oznaczać luki w prawie. Mechanizmy opisane w ustawie przestaną funkcjonować.
więcej:
Wolność zgromadzeń publicznych w Polsce po wyroku TK, aktualności www.hfhr.pl
http://www.hfhr.pl/wolnosc-zgromadzen-publicznych-w-polsce-po-wyroku-tk/
Wolność zgromadzeń publicznych w Polsce po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 września 2014 r., ekspertyza przygotowana przez Adama Bodnara i Michała Szwasta
http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2015/02/hfpc_analizy_i_rekomendacje_22015.pdf
zobacz też:
Zasady zgromadzeń do poprawki (Gazetaprawna.pl - dostęp do pełnej treści artykułu za opłatą)
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/853240,zasady-zgromadzen-do-poprawki.html
_______________
O wyroku TK pisaliśmy m.in. w informacji: "Zgromadzenia publiczne. Przepisy nie są zgodne z Konstytucją"
/wiadomosci/1010552.html
Fundacja przygotowała ekspertyzę wskazującą, które przepisy powinny zostać zmienione. Najważniejsze, w opinii autorów dokumentu, jest stworzenie procedury skutecznej sądowej kontroli decyzji o zakazie zgromadzeń. Procedura ta powinna umożliwić organizatorowi uzyskanie ostatecznej decyzji przed datą planowanego zgromadzenia. Postuluje się też wprowadzenie do ustawy regulacji dotyczącej tzw. zgromadzeń spontanicznych, organizowanych w odpowiedzi na nagłe wydarzenie.
Zdaniem ekspertów Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, wady, które Trybunał Konstytucyjny wytknął ustawie w 2014 r. powodują, że powinna ona zostać napisana od nowa. Wyrok "skruszył podstawy", na których została oparta ustawa, oceniają Adama Bodnara i Michała Szwast.
Odpowiedzialność za przygotowanie nowelizacji, ze względu na jej zakres, powinna spoczywać na Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. MAiC deklarował (podczas posiedzenia senackiej Komisji Ustawodawczej, w styczniu 2015 r.), że prace takie prowadzi. Nie ma jednak możliwości zapoznania się z ich wynikami. Projektu (czy założeń do projektu) nie znajdziemy na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ani na stronach ministerstwa. Zostało bardzo niewiele czasu na przeprowadzenie całego procesu legislacyjnego, szczególnie gdyby miał dotyczyć zupełnie nowej ustawy. Nieuchwalenie zmian i niewykonanie wyroku Trybunału będzie oznaczać luki w prawie. Mechanizmy opisane w ustawie przestaną funkcjonować.
więcej:
Wolność zgromadzeń publicznych w Polsce po wyroku TK, aktualności www.hfhr.pl
http://www.hfhr.pl/wolnosc-zgromadzen-publicznych-w-polsce-po-wyroku-tk/
Wolność zgromadzeń publicznych w Polsce po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 września 2014 r., ekspertyza przygotowana przez Adama Bodnara i Michała Szwasta
http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2015/02/hfpc_analizy_i_rekomendacje_22015.pdf
zobacz też:
Zasady zgromadzeń do poprawki (Gazetaprawna.pl - dostęp do pełnej treści artykułu za opłatą)
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/853240,zasady-zgromadzen-do-poprawki.html
_______________
O wyroku TK pisaliśmy m.in. w informacji: "Zgromadzenia publiczne. Przepisy nie są zgodne z Konstytucją"
/wiadomosci/1010552.html
Źródło: poradnik.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.