Te i inne zaskakujące dane mieszkańcom Zgierza przybliżyły wyniki ilościowego badania potrzeb kulturalnych zgierskiej młodzieży w wieku 13-19 lat. Badania prowadzone były wiosną 2013 roku przez Miejski Ośrodek Kultury w Zgierzu oraz Wyższą Szkołę Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.
Badanie zainicjowane przez młodych mieszkańców Zgierza miało pokazać, w jaki sposób młodzi ludzie gospodarują swoim czasem, jakie pasje i zainteresowania realizują, a jakie chcieliby realizować, skąd dowiadują się o wydarzeniach kulturalnych oraz na ile znają miejskie instytucje i organizacje pozarządowe. Celem badania było sprawdzenie na ile obecna oferta zajęć kulturalnych jest adekwatna do potrzeb młodego człowieka. Refleksja nad wynikami badań powinna przyczynić się do kreowania oferty w niedalekiej przyszłości.
Ankiety przeprowadzone wśród blisko 1250 młodych mieszkańców Zgierz i okolic, wykazują niepokojący fakt „przemęczenia” młodych ludzi. Około 40% z ankietowanych spędza w ciągu tygodnia więcej czasu na nauce, niż ich rodzice, czy opiekunowie w pracy. Udało się ustalić, że zdecydowanie więcej czasu wolnego młodzi ludzie mają w weekendy.
Tzw. nowe media, czyli te, które związane są z najnowszymi technologiami informatycznym są coraz bardziej popularne wśród osób młodych. Analiza wyników wskazuje, że „statystyczny” młody zgierzanin (można się pokusić o uogólnienie do terenu całego kraju) spędza około 8 godzin DZIENNIE przed komputerem. Wynik ten, w kontekście zajęć kulturalnych można interpretować dwojako na użytek formułowania ofert „przyszłościowych”: albo należy przygotować taką ofertę, która będzie atrakcyjniejsza od spędzania czasu w Internecie, albo należy w zajęcia kulturalne włączyć najnowsze technologie.
Zgodnie z wynikami, większość badanych rozwija obecnie swoje pasje w domach i na zajęciach zorganizowanych, przy czym tygodniowy czas poświęcony na te zajęcia nie jest większy niż 10 godzin, a nakład finansowy to wartość do 50 zł.
Niepokojący jest fakt, iż 1/4 ankietowanych w ogóle nie poszukuje informacji kulturalnych o mieście, a dla dużej części środki przekazu informacji są niedostosowane (np. plakaty wieszane a słupach ogłoszeniowych zamiast w szkołach).
Ponad połowa ankietowanych nie potrafiła rozszerzyć skrótów nazw ośrodków kultury, nie potrafiła odpowiedzieć na pytania o rozpoznawalne miejsca i organizacje w mieście, nie zna też formacji i grup reprezentujących różne dziedziny kultury i sztuki.
Ankietowani obecnie jedynie częściowo zaspokajają swoje potrzeby kulturalne. Swoje pasje często realizują w domu, co może wynikać z braku wiedzy o miejscach, gdzie mogą je realizować.
Dla pełnego wyjaśnienia mechanizmu powstawania i zaspokajania potrzeb kulturalnych młodych ludzi konieczne są kolejne kroki. Kolejnym etapem badań, będzie jakościowe badanie fokusowe przeprowadzone w miejskich ośrodkach kultury, wśród kadry zarządzającej i realizującej zajęcia kulturalne. Celem tego etapu jest ustalenie sposobu konstruowania ofert, ze szczególnym uwzględnieniem ustalenia grup wiekowych, dla których zajęcia są przygotowane, oraz ustalenie niszy (w kategoriach wieku i obszaru potrzeb), które mogą wypełnić np. organizacje pozarządowe.
W przeprowadzeniu badań brały udział: Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna w Zgierzu, Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej FOLKIER i Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich EZG. Badanie wspierał Urząd Miasta Zgierza i Starostwo Powiatowe w Zgierzu.
Badanie wykonane zostało bez udziału środków finansowych. W związku z tym, największe podziękowania należą się wolontariuszom, którzy pomagali przy realizacji działania.
Zainteresowanych dokładanymi wynikami badań oraz współpracą zapraszamy do kontaktu mailowego.
Jakub Pyrzanowski
Koordynator ze strony Miejskiego Ośrodka Kultury w Zgierzu
Źródło: Miejski Ośrodek Kultury w Zgierzu