Do 4 października można zawiązywać i zgłaszać komitety wyborcze. Należy to zrobić składając zawiadomienie o powstaniu komitetu do właściwego komisarza wyborczego lub Państwowej Komisji Wyborczej.
Zadaniem komitetu wyborczego jest zgłaszanie kandydatów oraz prowadzenie ich kampanii. Komitety mogą zostać zawiązane przez partie polityczne i koalicje partii politycznych, stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz wyborców.
- Wszyscy zainteresowani sprawami najbliższego otoczenia mogą wspierać swoich kandydatów i kandydatki. Wystarczy już pięć osób, aby zawiązać komitet wyborczy – zachęca Joanna Załuska, koordynatorka kampanii z ramienia Fundacji Batorego. Osoby te muszą złożyć pisemne oświadczenie o utworzeniu komitetu i podać w nim swoje dane (imię, nazwisko, adres zameldowania, PESEL). Nazwa komitetu musi zawierać sformułowanie „komitet wyborczy wyborców" i określenie odróżniające go od innych. Należy również powołać ze składu komitetu pełnomocników: wyborczego i finansowego.
Następnym etapem jest rozpoczęcie działalności. – W tym celu trzeba zebrać co najmniej 20 podpisów poparcia osób posiadających czynne prawo wyboru i tę listę dołączyć do zawiadomienia. Dopiero wtedy pełnomocnik wyborczy zawiadamia komisarza wyborczego właściwego dla siedziby komitetu o jego utworzeniu. Musi to nastąpić na 50 dni przed datą wyborów, tj. do 2 października – tłumaczy Dawid Sześciło, ekspert Fundacji im. Stefana Batorego.
Dla mieszkańców gmin liczących mniej niż 20 tys. mieszkańców istnieją pewne uproszczenia. Jeżeli komitet zgłasza jedynie kandydatów i kandydatki do rady tej gminy, nie musi zbierać podpisów poparcia ani powoływać pełnomocnika finansowego (jego funkcje pełni pełnomocnik wyborczy).
Po wyborach należy rozwiązać komitet wyborczy. Następuje to po złożeniu sprawozdania finansowego, które musi zostać zatwierdzone przez dany organ wyborczy (komisarza wyborczego lub PKW). Jednakże komitet można także rozwiązać już przed wyborami na zasadach opisanych powyżej.
Koalicja „Masz głos, masz wybór”
Koalicja „Masz głos, masz wybór” (www.maszglos.pl) skupia kilkanaście opiniotwórczych i cieszących się autorytetem organizacji pozarządowych, które wspólnie działają na rzecz zwiększenia udziału obywateli w wyborach. Organizacje te z powodzeniem przeprowadziły już trzy skuteczne kampanie profrekwencyjne: „Zmień kraj. Idź na wybory” (przed wyborami parlamentarnymi 2007), „Pępek Europy” (przed wyborami do Parlamentu Europejskiego 2009) oraz „Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj” (przed wyborami prezydenckimi 2010). Koalicja zabiega także o zmiany w prawie wyborczym, które mają ułatwić obywatelom udział w głosowaniu (dzięki jej staraniom udało się wprowadzić do prawa wyborczego procedurę głosowania przez pełnomocnika).
Organizacje wchodzące w skład koalicji
Centrum Edukacji Obywatelskiej, Forum Europejskie przy Centrum Europejskim UW, Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja FOR, Fundacja Projekt: Polska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Interactive Advertising Bureau Polska, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, Izba Wydawców Prasy, Polska Fundacja im. Roberta Schumana, PKPP Lewiatan, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, Stowarzyszenie Prasy Lokalnej, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Związek Firm Public Relations.
Koalicję wspierają: Albert Lumberjacker, Dom Mediowy MEC, Millward Brown SMG/KRC.
Akcja społeczna „Masz głos, masz wybór” jest współfinansowana ze środków Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.
Dodatkowych informacji udziela:
Anna Plewicka-Szymczak
Fundacja im. Stefana Batorego
tel. +48 (22) 536 02 34, 601 263 642, e-mail: aplewicka@batory.org.pl
Źródło: Masz Głos, Masz Wybór