Trzeba centymetr po centymetrze i dzień po dniu budować zaufanie, i odbudowywać zaufanie, i pogłębiać […]. Wszystkie wymiary społecznego bytu – i wymiar polityczny, i wymiar ekonomiczny, i oczywiście wymiar kulturalny, i każdy inny, opiera się ostatecznie na tym podstawowym wymiarze etycznym: prawda – zaufanie – wspólnota”
Jan Paweł II, Wrocław 1983
Zaufanie – wyzwanie rozwojowe Polski
Zaufanie – mądrość pokoleń
Zaufanie nie jest łatwe do uchwycenia. Wydaje się, że potrafimy je wyrazić bardziej intuicyjnie niż formalnie. Równocześnie, mimo pewnej abstrakcyjności pojęcia jest ono czymś bardzo konkretnym, często fizycznie doświadczalnym. Chcecie bajki? Oto bajka:
Motyw tej przypowieści często przewija się w baśniach i opowieściach ludowych zawierających w sobie mądrość dziesiątek pokoleń ludzkich: kłamca traci, bo nikt mu nie chce ufać, choćby zaczął mówić prawdę.
Celem artykuły nie będzie odkrywanie kłamstwa w naszej codzienności, ale zastanowienie się nad znaczeniem i rolą zaufania w życiu społecznym. Bez wątpienia jest ono wartością, i to wartością niebagatelną. Jan Paweł II w swej homilii na wrocławskich Partynicach wzywał do budowania, odbudowywania i pogłębiania zaufania. Stanowi ono wraz z prawdą i pojęciem wspólnoty fundamentalną triadę etyczną będącą podłożem dla istnienia każdego wymiaru bytu społecznego. Zastanówmy się nad obecnością zaufania w gospodarce, w społeczeństwie i w mechanizmach funkcjonowania demokracji.
Brak zaufania. Kultura nieufności
Analizując przytoczoną na wstępie przypowieść zauważymy, że nasza wiejska społeczność zgromadziła we wzajemnych relacjach bardzo cenny kapitał – kapitał wewnątrz wspólnotowego zaufania, który gwarantował im sąsiedzką pomoc na wypadek nieszczęścia. Dziś ja pomagam tobie, jutro ty pomożesz mi. Jednak zachowanie jednego z członków społeczności doprowadza do radykalnej zmiany postaw wobec niego. Nadszarpnięte dwa razy zaufanie w chwili realnego zagrożenia nie powraca, a nasz nieroztropny bohater ponosi klęskę. Traci nie tylko swoje stado, ale również zaufanie innych. Zaufanie, choć trudno uchwytne, jednak się wyczerpuje, a jego brak skutkuje katastrofą. Czy potrafimy tę sytuację odnieść do realiów naszej codzienności? Wiele czynności, które wykonujemy opiera się na niepisanej umowie, na domniemanym zaufaniu i założeniu uczciwości. Ich brak skutkowałby wzmocnionymi kontrolami, zaostrzeniem rygorów bezpieczeństwa, podniesieniem poziom nieufności w codziennych międzyludzkich relacjach prowadząc do większej hermetyczności i wrogości. Wiążący się z tym wzrost kosztów transakcji zmniejszałby aktywność gospodarczą i obniżał poziom zaangażowania na rzecz spraw społeczności.
Gdy zaufania brakuje obumiera społeczna podmiotowość. Ludzie są skrępowanie w swych działaniach, poddani inwigilacji i skłonni do konformizmu. Unikają kontaktów i popadają w pasywizm Wytwarza się dystans społeczny, alienacja doprowadzająca do dezintegracji społecznej. Rodzi się kultura nieufności będąca dysfunkcją systemu społecznego. Panuje podejrzliwość, wskazywani są godni i niegodni zaufania (ci kłamią, a tamci nie; ta gazeta jest lepsza, tamta gorsza, jedni to złodzieje i bandyci, inni to przykładni obywatele). Cnotą staje się cynizm, chytrość, manipulacje, wykorzystywanie innych. Taka atmosfera nieufności charakterystyczna jest dla systemów totalitarnych i autorytarnych oraz dla społeczeństw czasu przemian lub gwałtownych kryzysów. Sztompka wskazuje na pojawiające się wówczas substytutu zaufania, do których zalicza:
- prowidencjalizm (odwołanie się do losu, sił nadprzyrodzonych);
- korupcję;
- stosowanie środków przymusu pozwalających kontrolować sytuację;
- izolację grupy w zagrażającym jej otoczeniu – zamykanie się w getcie;
- paternalizm – opieranie się na autorytecie silnego przywódcy, wodza, który przywróci prawo i ład;
- mafię – jako kompleksowa instytucja zastępczą[4].
Czym jest zaufanie?
Zaufanie budowane jest na powtarzalności zachowań, jest bardziej postawą niż jednorazowym czynem. W przedstawionych sytuacjach nie jest ono jedyną kluczową właściwością. Równocześnie możemy rozważać miejsce i rolę uczciwości, odpowiedzialności, dbałości o dobro wspólne i wielu innych cnót. Jak więc widać, zaufanie jest zanurzone w inne wartości – jest komponentem świata zasad, norm oraz postaw i działań z nich wynikających.
Zaufanie racjonalne
W relacjach wymiany zaufanie często przedstawiane jest jako zaufanie racjonalne. Jego głównym zadaniem jest redukcja kosztów transakcji. Oba racjonalne podmioty wymiany dążą do maksymalizacji swych zysków szacując poniesione nakłady. W tym momencie zaufanie jest pochodną posiadanych informacji i doświadczeń, oparte jest na wiedzy i na analizie faktów. Potrzebny jest czas i dobre efekty z przeszłości, aby w sposób jak najbardziej skuteczny wyeliminować ryzyko interakcji. Decyzja o okazaniu zaufania staje się strategiczna – zakłada bowiem ryzyko, dlatego też często ogranicza się do kręgu ludzi znanych. Przeciwieństwem zaufania w tego typu relacjach jest raczej niepewność niż nieufność. Podejmowanie decyzji w takim aspekcie rozważne jest przez teorię gier.
Zaufanie moralne
Zaufanie jako wartość kulturowa
Zaufanie w gospodarce
Kryzys zaufania jest czynnikiem negatywnym nie tylko dla gospodarki, ale równie dla funkcjonowania demokracji i sfery społeczeństwa obywatelskiego. Zaufanie to niezbędny kulturowy fundament aktywnego społeczeństwa demokratycznego, czynnik, bez którego demokracja nie może w pełni, prawidłowo funkcjonowa
Źródło: inf. własna wroclaw.ngo.pl