Rodzina zasiada do wspólnego posiłku. Gra muzyka, a kamera przesuwa się po potrawach i uśmiechniętych twarzach domowników. Wszystko wygląda jak w reklamie. Sielska atmosfera zostaje przerwana, gdy nastoletni syn prosi tatę o podanie serwetki. „Sam sobie podaj, pedale” – odpowiada ojciec.
Ta niecodzienna scena pochodzi z klipu „Pychotka – nowy smak tradycji”, przygotowanego przez stowarzyszenie Lambda Warszawa. Wideo jest częścią kampanii „Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz” – pierwszej w Polsce akcji ukazującej problem przemocy domowej wobec osób LGBT.
Spot kampanii „Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz”, zatytułowany „Pychotka – nowy smak tradycji”,nawiązuje do dobrze znanej konwencji używanej w reklamach przypraw i zup. Przy stole widzimy szczęśliwą rodzinę – tata, mama, syn i córka siadają do rodzinnego obiadu. Mama z uśmiechem przynosi wazę z parującą zupą, rozlewa ją na talerze. Wszyscy jedzą. „Tato, możesz mi podać serwetkę?” – pyta syn. „Sam sobie podaj, pedale” – rzuca ojciec. Chwila konsternacji szybko znika. Nic się nie stało. Na pierwszym planie widzimy przyprawę Pychotka, w tle rodzinę jedzącą w milczeniu. Ze zdumienia wyprowadza nas lektorka, której głosu udzieliła aktorka Maja Ostaszewska: Nie, nie wydawało Ci się – przemoc domowa dla wielu osób LGBT to codzienność. Masz prawo reagować, masz prawo szukać pomocy”. Spot kończy się planszą z numerem Telefonu Zaufania dla osób LGBT i ich bliskich Lambdy Warszawa (22 628 52 22; poniedziałek-piątek w godz. 18.00-21.00).
– Według badań, aż 86% Polaków ceni sobie czas spędzany z bliskimi podczas wspólnych posiłków - mówi Karolina Więckiewicz, specjalistka programu „Bezpieczeństwo” w Lambdzie Warszawa. – Okazuje się jednak, że nie dla wszystkich rodzinne spotkania są przyjemnością. Co piąta badana osoba LGBT w Polsce doświadczyła przemocy ze strony kogoś z rodziny. W większości są to przypadki przemocy psychicznej, ale dochodzi też agresji fizycznej czy wyrzucania z domu – mówi ekspertka.
Niestety, większość ofiar przemocy motywowanej uprzedzeniami nigdy nie zgłasza się po pomoc – ani na policję, ani do organizacji, takich jak Lambda Warszawa. – Właśnie po to jest kampania, i między innymi właśnie po to działa Telefon Zaufania i program „Bezpieczeństwo” Lambdy Warszawa – mówi Ewa Niedziałek z Lambdy Warszawa, koordynatorka kampanii. – W materiale pokazujemy, że nawet w na pozór idealnej rodzinie znajdować się może homofobia. Ważne jest, aby sobie to uświadomić i zadzwonić po pomoc wtedy, gdy się tego doświadcza.
Kampania skierowana jest jednak nie tylko do osób doświadczających homofobii czy transfobii. – Chcemy dotrzeć także do świadków, a także rodziców i innych członków rodziny, którzy, czasami nieświadomie, ranią osoby bliskie – mówi Więckiewicz. – Wierzymy, że ten krąg przemocy możemy wspólnie przerwać i osoby LGBT mogą być w swoich rodzinach bezpieczniejsze.
Aktorka Maja Ostaszewska, która użyczyła głosu w spocie, jest przekonana, że kampania jest potrzebna: - Każdy z nas ma takie samo prawo do szczęścia, takie samo prawo do bycia sobą, do bycia kochanym – mówi.
Kampania „Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz” rozpoczęła się w pierwszej połowie roku. W maju na 40 plakatach rozmieszczonych na warszawskich przystankach pojawiły się hasła takie jak „Jak to powiesz babci, że jesteś takim odmieńcem, to ją tym zabijesz” oraz „Kieszonkowe dawałam jak byłaś normalna, na randki z dziewczynami nie będę dawać moich pieniędzy”. Plakaty nawiązywały do słów, które wiele osób LGBT słyszy w domu każdego dnia, a które wskazują na mniej dostrzegane formy przemocy psychicznej i ekonomicznej. Kampania jest współorganiziwana przez K2 internet i współfinansowana przez Urząd Miasta Warszawa. Patronat honorowy nad kampanią objęli Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka.
Premiera miała miejsce 23.11.2017
Źródło: inf. nadesłana