Zapytaj prawnika… o publikację wyników rozeznania rynku
Prawo zamówień publicznych interesuje organizację pozarządową w dwóch sytuacjach: kiedy jest ona zamawiającym lub kiedy sama coś oferuje. Jako zamawiający NGO ma do spełnienia różne obowiązki. Jeden z nich dotyczy ujawniania informacji. Jakich? Przeczytaj wyjaśnienia Kancelarii Filipek & Kamiński w ramach cyklu ngo.pl i Centrum Pro Bono!
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
ODPOWIEDŹ KANCELARII FILIPEK & KAMIŃSKI
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 4 pkt. 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych (pzp) do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro przepisów ustawy nie stosuje się.
W zamówieniach publicznych obowiązuje jawność
Jednocześnie jeśli zostały do danego postępowania przyjęte rygory wynikające z ustawy (takie rygory może narzucić instytucja przyznająca środki finansowe NGO) to trzeba pamiętać, iż postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Jawność i przejrzystość (transparentność) jest podstawą procedury udzielania zamówień publicznych, a utajnienie elementów tej procedury w jakimkolwiek zakresie jest wyjątkiem. Ma to służyć celowi zapewnienia zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców - a także, co nawet ważniejsze, wzbudzenie wśród uczestników procedury poczucia, że takie równe traktowanie i uczciwa konkurencja zostały zachowane.
Wyjątek od zasady jawności – tajemnica przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa jako wyjątek od zasady jawności postępowania powinna być interpretowana w sposób ścisły, a zamawiający powinien z należytą starannością zweryfikować zasadność utajnienia oferty. Podkreślić należy, że ciężar dowodu, że dana zastrzeżona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy, który takiego zastrzeżenia dokonuje.
Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty
Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając:
- nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz
- nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także
- punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację.
Obowiązek ten stanowi realizację wyrażonej w art. 8 ust. 1 tej ustawy zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia oraz sformułowanej w art. 7 ust. 1 ustawy - zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, a zwłaszcza zasady przejrzystości postępowania.
Powyższe potwierdza np. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 września 2017 r. KIO 1785/17
Kancelaria Prawna Filipek & Kamiński Sp. k.
Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie oraz rozległą wiedzę ekspercką w tematyce: rozwiązywania sporów, prawa podatkowego, prawa nieruchomości, prawa pracy, prawa procesu inwestycyjnego, prawa zamówień publicznych, prawa oświatowego, prawa szkolnictwa wyższego, prawa autorskiego, prawo ochrony środowiska, prawa medycznego.
Kancelaria jest laureatem licznych plebiscytów, od 2010 r. rokrocznie zajmujemy pierwsze miejsce w regionie obejmującym województwo lubelskie i podkarpackie według Rankingu Kancelarii Prawniczych przeprowadzanego przez „Rzeczpospolitą”. Pierwsze miejsce w Rankingu miesięcznika Polish Market także potwierdza, że jest liderem usług prawniczych. W roku 2013 otrzymał również wyróżnienie od Redakcja Magazynu Przedsiębiorców „Europejska Firma”.
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)