Zapytaj prawnika… o kontrolę podatkową w małej NGO
Małe organizacje nie działają jak „zakłady pracy”, gdzie rano pojawiamy się o określonej godzinie i pod okiem stale obecnego „kierownika” realizujemy zadania. Władze NGO, a często też pozostałe zaangażowane osoby, nie są „stale dostępne” i „zawsze na miejscu”. Może rodzić to problemy podczas kontroli. Jak będzie ona wyglądać w przypadku małej organizacji? Przeczytaj wyjaśnienia Kancelarii SSW w ramach cyklu ngo.pl i Centrum Pro Bono!
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
ODPOWIEDŹ KANCELARII SSW SPACZYŃSKI, SZCZEPANIAK I WSPÓLNICY
Organy uprawnione do przeprowadzenia kontroli
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, w organizacji pozarządowej może zostać przeprowadzona kontrola wywiązywania się z obowiązków podatkowych w formie:
- kontroli podatkowej – prowadzonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego,
- kontroli celno-skarbowej – prowadzonej przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego.
Powiadomienie o kontroli
Co do zasady kontrola podatkowa jest zapowiedziana, o czym stanowi art. 282b Ordynacji podatkowej. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia wymaga zgody lub wniosku kontrolowanego.
Możliwość przeprowadzenia kontroli bez zapowiedzi
Organ podatkowy nie zawiadamia podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jedynie w ściśle określonych przypadkach, np. gdy czynności kontrolne mają stanowić działania zapobiegające popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. W takim wypadku kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej uprawnionej osobie (np. reprezentantowi kontrolowanego lub pełnomocnikowi), a w razie ich nieobecności:
- po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 kodeksu cywilnego (tj. osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności); lub
-
w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
Kontrola celno-skarbowa - bez zapowiedzi!
Program Centrum Pro Bono jest realizowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych od 2007 roku. Inicjatywa Centrum Pro Bono zaspokaja rosnącą potrzebę pomocy prawnej pro bono na rzecz organizacji III sektora. Głównym obszarem działalności Centrum Pro Bono jest pośredniczenie pomiędzy organizacjami pozarządowymi poszukującymi wsparcia prawnego, a prawnikami, chętnymi do świadczenia pomocy prawnej pro bono. Dodatkowo, ścisła współpraca z kancelariami prawnymi i najlepszymi ekspertami w swoich dziedzinach pozwala nam podejmować wyzwania w postaci różnych projektów edukacyjnych i szkoleniowych skierowanych do organizacji non-profit. Obecnie z Centrum Pro Bono współpracuje 30 kancelarii z całej Polski.
Kancelaria SSW Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy Sp.k.
Oprócz naszego know-how oferujemy klientom pełne zaangażowanie we współpracę, profesjonalizm, elastyczność w działaniu, innowacyjne rozwiązania i przejrzystą komunikację opartą na najnowocześniejszych technologiach.
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)