Jak najprościej uczyć się kodowania i rozwiązywania zadań matematycznych? Przy pomocy robotów! W małych miejscowościach nieopodal Rybnika działa Mobilny Klub Kodowania, dzięki któremu dzieci z terenów wiejskich mają dostęp do narzędzi ze świata nowych technologii.
Nie ma lepszej inspiracji niż drugi człowiek. A gdy dodać do tego fascynację nowymi technologiami, może powstać wyjątkowy projekt. Tak było w przypadku Klaudii Szostok i Agnieszki Ganiek z Fundacji GaSzo z Czerwionki-Leszczyn (woj. śląskie), które postanowiły zarazić bakcylem nowych technologii młodych mieszkańców powiatu rybnickiego.
– Zarówno ja, jak i Agnieszka, dorastałyśmy i wychowałyśmy się w Bełku. Jest to mała wioska w powiecie rybnickim. Z własnego doświadczenia wiemy, że na terenach wiejskich do tej pory występuje wiele barier, a jedną z nich jest ograniczony dostęp dzieci i młodzieży do warsztatów programowania czy kodowania. Dlatego postanowiłyśmy to zmienić. Tak oto pozyskaliśmy grant w ramach programu Działaj Lokalnie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Fundacji „Fundusz Lokalny Ramża” oraz gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny – mówi Klaudia Szostok, wiceprezes Fundacji GaSzo.
Okiełznać robota
Na polskim rynku pracy obecnie brakuje 50 tysięcy programistów. W całej Unii Europejskiej będzie potrzebnych nawet milion specjalistów z branży IT. Już kilka lat temu czterech studentów Politechniki Białostockiej wymyśliło, jak zachęcić dzieci do nauki kodowania, konstruując robota o nazwie Photon. To niewielki, interaktywny robot, którym można sterować za pomocą aplikacji mobilnej. Urządzenie potrafi wykrywać przeszkody, wyczuwać dotyk, dźwięk, przemieszczać się, a nawet identyfikować kolor podłoża, po którym jeździ.
– Chcemy uniknąć klasycznego podejścia teoria – ćwiczenia i sprawić, że najmłodsi na bazie doświadczeń zdobędą odpowiednią wiedzę. Dzieci biorą udział w specjalnie zaprojektowanej grze złożonej z wyzwań, interakcji z robotem, minigier rozwijających logiczne myślenie oraz zdarzeń, w których muszą podjąć pewne decyzje. Photon jest w tej grze głównym bohaterem i podróżuje po naszym świecie, aby go poznać. Wraz z postępem w historii dzieci zdobywają punkty i poziomy na rozwój swojego robota oraz odblokowują nowe czujniki i interakcje – opowiada Marcin Joka, jeden z twórców Photona.
Kodować każdy może
Jak twierdzą pomysłodawczynie Mobilnego Klubu Kodowania, w kodowaniu najważniejsze są chęci i otwarty umysł.
– Podstawą kodowania jest logika, czyli jasność przekazywania informacji i formułowanie zadań czy komend w ciągu przyczynowo-skutkowym. Im szybciej dzieci poznają techniczną stronę nauki, tym łatwiej będą przyswajać wiedzę oraz zrodzi się w nich miłość do przedmiotów ścisłych. Sam proces kodowania nie jest skomplikowany, a scenariusze, na których pracujemy pozwalają w płynny sposób przechodzić do coraz bardziej zaawansowanych zadań o wyższym poziomie trudności.
Projekt Mobilny Klub Kodowania skierowany jest do dwóch grup odbiorców. Pierwszą grupę stanowi młodzież – wolontariusze, którzy odbyli weekendowe szkolenie z obsługi i kodowania robotów edukacyjnych typu Photon, Drugą grupą odbiorców są dzieci z czterech sołectw: Bełku, Palowic, Przegędzy i Szczejkowic, które biorą udział w cyklu zajęć, prowadzonych przez przeszkolonych uprzednio wolontariuszy.
Na początku dzieci oswajają się z robotami. Nadają im imiona, rysują je, poznają ich budowę. Podczas kolejnych spotkań, uczniowie zaczynają wprowadzać roboty w ruch za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na tablecie. Realizując kolejne zadania, uczestnicy zajęć przechodzą do coraz bardziej skomplikowanych systemów kodowania.
– Roboty pozwalają na rozwiązywanie zadań matematycznych, nauki kierunków, kolorów i wielu innych istotnych umiejętności. Roboty Photon są również rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do zastosowania w szkołach jako wsparcie w procesie edukacji – tłumaczy fachowo Agnieszka Ganiek, prezes Fundacji GaSzo.
Kobiety do klawiatur!
Mimo że statystycznie 90 procent programistów to mężczyźni, to za Mobilnym Klubem Kodowania stoją… kobiety.
– Tak się złożyło, że na dzień dzisiejszy większość osób zaangażowanych w realizację naszych projektów to kobiety, ale wśród naszych przyjaciół są również panowie. Oczywiście widzimy dysproporcje, jeśli chodzi o zaangażowanie kobiet w branży IT, jednak jest wiele organizacji pozarządowych, które próbują to zmienić. W sieci znaleźć można niezliczoną liczbę stron internetowych i poradników dla kobiet, które chcą zmienić swoje życie i zostać programistkami. Nam zależy przede wszystkim na tym, aby młodzi ludzie szybciej poznali, czym jest kodowanie i mogli świadomie zdecydować, jaką ścieżkę zawodową wybrać już na samym początku swojej edukacji.
Agnieszka Ganiek – absolwentka Akademii Liderów Społeczności Lokalnych. Trener programu rozwojowego „Lider +”. Członkini Rady Sołeckiej w Palowicach. Od 2015 r. zawodowo związana z Urzędem Miasta w Mikołowie, gdzie zajmuje stanowisko Specjalisty ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi – odpowiada za funkcjonowanie Mikołowskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu. Dodatkowo zajmuje stanowisko specjalisty ds. rozliczeń w projektach programu unijnego POWER na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doktorantka w Katedrze Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Od ponad dwunastu lat jest ściśle związana z III sektorem gospodarki. W latach 2011-2015 pełniła rolę kierownika oddziału terenowego na szczeblu powiatu Hufca ZHP w Czerwionce-Leszczynach. Była również członkiem Rady Pożytku Publicznego w Czerwionce-Leszczynach.
W czasie wolnym jej nieodłącznym towarzyszem jest aparat. Stara się uchwycić każdą chwilę.
Klaudia Szostok – absolwentka Politechniki Śląskiej w Gliwicach, wydział Górnictwa i Geologii, oraz absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, wydział Filologiczny – Komunikacja Wizerunkowa. W czasie studiów działała na rzecz środowiska uczelnianego angażując się w działania Uczelnianego Samorządu Studenckiego (komisja ds. kultury, marketingu i promocji, komisja ds. aktywności studenckiej), przez dwie kadencje była członkiem parlamentu Studentów Politechniki Śląskiej oraz na przestrzeni 2011-2015 roku działa w Komitecie Organizacyjnym Juwenalia Gliwickie – IGRY. Podczas nauki na Politechnice Śląskiej działa także wolontarystycznie podczas takich akcji jak “Skup Kultury”, realizowanych przez gliwickie Stowarzyszenie Cała Naprzód.
Aktualnie jest związana ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Rozwoju Wsi Bełk. Wiceprezes fundacji GaSzo.
Zawodowo związana z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Czerwionce-Leszczynach, gdzie zajmuje się promocją miejsca – Familoków, gdzie zrealizowała kompleksowy projekt “Inicjatywy na Familokach”. Miłośniczka dobrej książki oraz muzyki. Uwielbia turystykę – by doświadczać nigdy nie jest za późno.