Kto z nas nie zna uczucia przyjemnego zadowolenia, gdy po długich poszukiwaniach udało nam się znaleźć w dużym sklepie internetowym dokładnie taką kurtkę, jaką chcieliśmy mieć? Albo wrażenia, że gdy odbieramy paczkę od kuriera, to tak naprawdę dostaliśmy prezent (i co z tego, że wcześniej sami za niego zapłaciliśmy…)? A co, gdybyśmy powiedzieli, że zakupy online mogą dawać coś więcej, niż tylko przyjemność z kupienia nowej rzeczy?
Pandemia koronawirusa zmieniła, prawdopodobnie na zawsze, nasze przyzwyczajenia związane z robieniem zakupów. Według danych serwisu Gemius opublikowanych w raporcie „E-commerce w Polsce 2020”, w porównaniu z poprzednimi latami liczba osób kupujących online wzrosła: obecnie z tej formy zakupów korzysta już 73% wszystkich polskich internautów. Zazwyczaj są to osoby młodsze (do 34. roku życia), z wyższym wykształceniem i oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako dobrą.
Takie dane to nie tylko wspaniała wiadomość dla właścicieli sklepów internetowych: to także symbol nowych możliwości, jakie otwierają się przed organizacjami poszukującymi dodatkowych środków na działalność.
Zakupy online, więc i darowizny online
Pozyskiwanie darowizn podczas zakupów online to stosunkowo młody sposób na zbieranie funduszy: sposób, dla którego obecnie, przy rosnącej aktywności internetowych konsumentów, otwierają się nowe, ekscytujące perspektywy. Serwis FaniMani.pl, pierwszy i jedyny taki w Polsce, umożliwia osobom kupującym w internecie bezpłatne przekazywanie drobnych darowizn za każdym razem, gdy robią zakupy w jednym z ponad 1300 sklepów w katalogu serwisu. Do organizacji, którą zdecyduje się wspierać użytkownik, trafia średnio 2,5% wydanej kwoty. Udostępniana przez FaniMani wtyczka do przeglądarki, Przypominajka, wskazuje, gdzie zakupy z darowizną są możliwe, a Aplikacja Mobilna pozwala na korzystanie z serwisu także za pośrednictwem smartfona: co jest nie bez znaczenia, bo już aż 69% badanych deklaruje, że zakupy robi właśnie ze smartfonem w ręce.
Co kupujemy przez internet?
Każda organizacja, która zdecyduje się na tę innowacyjną formę fundraisingu, pewnie zastanawia się, które produkty najczęściej trafiają na listę internetowych zakupów. Według danych zebranych przez firmę Gemius produktami, które badani zamierzają kupić online, są przede wszystkim meble i elementy wystroju wnętrz, podróże i rezerwacje, sprzęt komputerowy oraz RTV/AGD, a także produkty spożywcze i materiały budowlane.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakupów z darowizną. Dane zebrane przez FaniMani.pl pokazują, że największe kwoty darowizn organizacje pozyskują z zakupów odzieży i dodatków, sprzętów RTV/AGD, produktów dla zwierzaków, akcesoriów biurowych oraz sprzętu komputerowego. W tym zdecydowanie najwięcej pojedynczych darowizn pochodzi z zakupów dla zwierzaków: na odległym drugim i trzecim miejscu plasują się codzienne zakupy oraz zakupy odzieżowe.
Zarówno wśród kupujących online w ogóle, jak i pośród kupujących online poprzez FaniMani, nieznacznie przeważają kobiety: jak podaje Gemius, stanowią one 51% badanej grupy. W zestawieniu z danymi odnośnie do popularnych obszarów zakupów z darowizną można by powiedzieć, z pewnym przymrużeniem oka, że organizacje, które chciałyby zmaksymalizować wpływy z darowizn dokonywanych za pośrednictwem FaniMani, powinny skierować swój komunikat do… kobiet, które mają zwierzaki domowe.
Nowa forma fundraisingu, nowe formy komunikacji
Oczywiście nie tylko właścicielki psów i kotów mogą być dla NGO-sów źródłem dodatkowego przychodu, jaki generują darowizny podczas internetowych zakupów. Wznosząca fala popularności tego sposobu kupowania to szansa dla tych organizacji, które gotowe są pójść z duchem czasu: odważnie i kreatywnie komunikować się ze swoimi użytkownikami, tłumacząc im ten niezwykle wygodny i korzystny, choć nietypowy sposób na udzielanie wsparcia.
Rozpoczęcie zbierania funduszy przez FaniMani.pl warto rozważyć tym bardziej, że – jak przewiduje serwis Bezprawnik.pl, w istocie dane zebrane przez firmę Gemius mogą być zaniżone. Badania prowadzono bowiem w marcu 2020 roku, na samym początku pandemii i lockdownu, zanim trend zakupów bez wychodzenia z domu na dobre się rozkręcił. Można więc podejrzewać, że potencjalne zyski z bezpłatnych darowizn będą jeszcze większe.
Aby dołączyć do FaniMani, wystarczy, że zarejestrujesz organizację na: fanimani.pl/zbieram/.
Źródło: Fundacja FaniMani