Wraz z końcem roku 2022 w Stowarzyszeniu Praktyków Dramy STOP-KLATKA kończymy działalność trzeciej edycji projektu "Dramowa Akademia Antydyskryminacyjna online". W jej ramach odbyło się wiele różnorodnych inicjatyw. Celem projektu było wsparcie osób z całej Polski, pracujących z grupami dzieci i/lub młodzieży, w przeciwdziałaniu dyskryminacji poprzez budowanie równościowej i empatycznej atmosfery w klasach/grupach oraz rozwijanie Stowarzyszenia.
Kurs na relacje
W ramach projektu odbyło się 5 edycji 30-godzinnego Kursu na relacje, czyli kursu dla osób pracujących z grupami dzieci i/lub młodzieży, którego celem było poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności uczestników i uczestniczek w zakresie budowania empatycznej i równościowej atmosfery w klasie/grupie a tym samym przeciwdziałania dyskryminacji. Łącznie wzięło w nim udział 147 uczestników i uczestniczek.
W ramach działalności kursu funkcjonowała także strona na Facebooku: https://www.facebook.com/kursnarelacje, na której publikowane były aktualności oraz treści dotyczące pracy z grupami. Oscylowały wokół tematów takich jak self-care, konflikty, praca nauczyciela/ki, wypalenie zawodowe, czy proces grupowy. Były także tam prezentowane konkretne narzędzia do wykorzystania w pracy z grupą.
Zjazdy superwizyjne
Odbyły się dwa zjazdy superwizyjne dla uczestników i uczestniczek Kursu na relacje, podczas których miały możliwość uczestniczyć w warsztatach. W ich ramach powstał również spektakl Teatru Forum "Zapętleni", który prezentowany był na spotkaniach podsumowujących projekt. Opowiadał on historię Sonii - nauczycielki, która musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami na różnych płaszczyznach w pracy i życiu prywatnym. Tematyka spektaklu była bliska osobom tworzących go, dzięki czemu powstało bardzo autentyczne i poruszające przedstawienie.
Publikacja ze scenariuszami zajęć i worbook
Działalność projektu obejmowała także wydanie internetowej publikacji zawierającej 5 scenariuszy zajęć oraz worbooka. Obie pozycje oparte są na modelu S-C-A-R-F Davida Rocka. Model ten zakłada, że zaangażowanie i relacje między ludźmi w grupie odnoszą się do pięciu aspektów funkcjonowania osób w zespole, a przede wszystkim w relacji z liderem. Te obszary to kolejno:
S – status,
C – pewność, przewidywalność,
A – autonomia,
R – relacje,
F – sprawiedliwość.
Łącznie publikacja i workbook zostały pobrane ponad 500 razy. Tak, o publikacji mówiła Izabela Kluczyńska, która prowadzi stronę na Facebooku "EduĆwirek":
"Publikacja "Kurs na relacje" jest świetnie przygotowana dla osób prowadzących zajęcia z klasą (godziny wychowawcze, zajęcia dodatkowe) czy z grupą warsztatową. Scenariusze są bardzo dobrze przygotowane merytorycznie. Skupiają się na tym co ważne, czyli na relacjach, na tym co tu i teraz, co łączy grupę, ale mogą nam również wskazać obszary do przepracowania. Idealnie dobrane, różnorodne ćwiczenia prowadzą nas przez metodę SCARF krok po kroku. Polecam każdemu przejść również na sobie cały ten proces i odkryć nowe pokłady możliwości."
Publikacje są dostępne do pobrania:
- scenariusze zajęć: https://stop-klatka.org.pl/kurs-na-relacje-scenariusze-zajec/
-workbook: https://stop-klatka.org.pl/otulic-potrzeby-pobierz-workbook/
Podcasty
Kolejną inicjatywą w ramach projektu było nagranie podcastów o wyzwaniach w pracy z grupami dzieci i/lub młodzieży. Poruszały one tematykę przemocy rówieśniczej, zjawiska polaryzacji oraz wyzwań w pracy metodą dramy. Można je odsłuchać tutaj: https://stop-klatka.org.pl/podcasty-daa/.
Staż z metodą dramy
Projekt obejmował także staż dla studentów i studentek kierunków społecznych i humanistycznych. Celem stażu było poznanie metody dramy i zobaczenie, jak funkcjonuje w projektach społeczno-edukacyjnych prowadzonych w warszawskich szkołach i placówkach. W jego ramach stażystki wzięły udział w warsztatach dramowych oraz uczestniczyły w aktualnie realizowanych projektach dramowych Stowarzyszenia. Staż był także okazją do tego, żeby zobaczyć jak wygląda działanie w organizacji pozarządowej "od kuchni". Został zakończony indywidualnymi rozmowami podsumowującymi dotychczasowe doświadczenia stażystek. Podczas rozmów była także możliwość zaplanowania dalszej współpracy ze Stowarzyszeniem, co zapewniało korzyści zarówno stażystkom, jak i organizacji pozwalając na dynamiczny rozwój instytucjonalny.
Spotkania podsumowujące projekt
1.10.2022 i 2.12.2022 odbyły się spotkania dla osób pracujących z grupami dzieci i/lub młodzieży podsumowujące projekt "Dramowa Akademia Antydyskryminacyjna online". W jego ramach uczestnicy i uczestniczki wysłuchali i wysłuchały dwóch konferencji (o modelu SCARF w szkole oraz o języku równościowym otulonym SCARFEM) oraz obejrzeli i obejrzały spektakl Teatru Forum „Zapętleni”, stworzony przez nauczycielki i edukatorki. Mieli również okazję wziąć udział w różnorodnych ćwiczeniach dotyczących modelu S-C-A-R-F. W spotkaniach wzięło dział łącznie kilkadziesiąt osób.
Finansowanie
Projekt był realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Podsumowanie wrażeń
Projekt "Dramowa Akademia Antydyskryminacyjna online" był ważnym wydarzeniem dla Stowarzyszenia głównie z powodu wagi celu, jakim było niwelowanie dyskryminacji wśród dzieci i młodzieży. Cytaty z ankiet ewaluacyjnych Kursu na relacje są dla członkiń organizacji świadectwem na to, że działania prowadzone w ramach projektu były istotne i dopasowane do grupy odbiorców i odbiorczyń. Oto niektóre z nich:
"Ten kurs przemodelował moje myślenie na temat roli relacji - odkryłam, że jest ona absolutnie kluczowa w pracy z dziećmi i młodzieżą."
"Bardzo wartościowe warsztaty, poszerzające horyzonty, otwierające na problemy społeczne, zaopatrujące nauczycieli w cenne narzędzia i metody pracy z dziećmi i młodzieżą."
Mamy nadzieję, że przyszłe projekty przyniosą nam równie wiele radości i satysfakcji, co ten!