Zachodniopomorskie. Modelowa współpraca z III sektorem w zachodniopomorskim
"Współpraca z III sektorem - standardem zachodniopomorskich samorządów" to działanie, w którym już od lutego 2014 r. weźmie udział 6 JST z naszego województwa. W jakim zakresie będziemy wzmacniać współpracę? Te i inne informacje w artykule.
Model współpracy to praktyczny przewodnik służący zacieśnianiu współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi a władzami samorządowymi. Współpraca ta opiera się na trzech płaszczyznach, z których każda podzielona została na kilka obszarów. Od lutego br. sześć jednostek samorządowych z naszego województwa będzie wdrażało standardy zawarte w wybranej przez siebie płaszczyźnie obejmującej dwa obszary działania. Poniżej przedstawiamy informacje nt. obligatoryjnych obszarów w ramach których realizowane będą działania projektowe.
Płaszczyzna I: Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych
Płaszczyzna zawiera opis rozwiązań, które dotyczą udziału NGOs i władz samorządowych w kształtowaniu polityk publicznych, strategii i programów. Polityka publiczna rozumiana jest jako suma działań podejmowanych w celu rozwiązania najważniejszych problemów lokalnych społeczności.
Profesjonalne planowanie i realizacja lokalnych polityk wymaga:
- stworzenia klarownej strategii obejmującej kluczowe cele, rezultaty i działania,
- wykorzystania wiedzy, umiejętności i doświadczeń partnerów,
- przemyślenia tego, co lokalna społeczność chce osiągnąć i w jaki sposób. Narzędzia: tworzenie wieloletnich programów współpracy z NGOs; upublicznianie informacji o tworzonych strategiach i programach.
Konsultacje społeczne:
- uzyskiwanie opinii i stanowisk od podmiotów, których dotkną skutki proponowanych przez administrację działań,
- mogą przyjmować dwie formy: tradycyjną (publikowanie projektów aktów prawnych, udostępnianie w formie drukowanej) oraz innowacyjną (interaktywne strony WWW, grupy fokusowe). Narzędzia konsultacyjne dostosowane są do lokalnych zwyczajów, zasobów i możliwości, ich wyniki są opracowywane i publikowane.
Płaszczyzna II: Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych
Zadania publiczne to działania, które podejmuje administracja samorządowa w ramach ustaw określających zakres ich kompetencji. Płaszczyzna zawiera opis współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi przy realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem różnych form współpracy finansowej i niefinansowej oraz partnerstwa.
Realizacja zadań publicznych:
- powinna opierać się na umowach wieloletnich,
- powiązana jest z przekazaniem środków przez samorząd na ich realizację uwzględniając jakość i efektywność,
- samorząd powinien rezygnować z bezpośredniego prowadzenia działań w obszarach, w których zadania te mogą przejmować NGOs.
Narzędzia: procedura dostępu do ofert realizowanych ze środków publicznych; publikacja sprawozdań z realizacji zadań publicznych.
- Obszar 2. Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych
Realizacja zadań publicznych:
- wykorzystuje potencjał materialny jak i osobowy każdej ze stron,
- pozwala wykorzystać samorządowe zasoby komunalne do realizacji zadań publicznych (np. zasady wynajmu lokali użytkowych),
- zobowiązuje NGOs do korzystania z mienia komunalnego na warunkach współpracy z innymi partnerami pozarządowymi. Narzędzia: korzystanie z sieci kontaktów samorządu (np. w mediach); patronaty; spotkania informacyjne.
Płaszczyzna III: Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności
Przez infrastrukturę należy rozumieć ogół lokalnie ukształtowanych czynników wpływających na funkcjonowanie organizacji pozarządowych oraz na współpracę pomiędzy sektorem samorządowym a trzecim sektorem (pozarządowym). W tej płaszczyźnie mieszczą się zarówno instytucje działające na rzecz organizacji pozarządowych, dotyczące ich prawo miejscowe, jak i relacje oraz wzorce postępowań występujące w danym samorządzie.
Wspieranie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego:
- powinno mieć charakter kompleksowy,
- wymaga opracowania i wdrożenia systemu wsparcie dostosowanego do lokalnych potrzeb i możliwości,
- dotyczy istniejących organizacji i nieformalnych oddolnych inicjatyw mieszkańców, ale wymaga także stworzenia warunków do zawiązywania się nowych organizacji pozarządowych i inicjatyw.
Narzędzia: wsparcie w ramach sfery nr 33 ustawy opp; Pełnomocnicy ds. NGOs; COP.
Integracja organizacji pozarządowych i tworzenie partnerstw:
- pozwala eliminować dublowanie realizacji zadań,
- ogranicza konkurencję oraz pozwala pełniej wykorzystać posiadane zasoby i narzędzia,
- wynika z przekonania NGOs o korzyściach z tego wynikających,
- wymaga stwarzanie warunków sprzyjających integracji, np. możliwość wymiany poglądów, doświadczeń.
Narzędzia: internetowe grupy problemowe i tematyczne; Rada Działalności Pożytku Publicznego.
Źródło: strona KCWIS