Wiele nietypowych pytań padło podczas drugiej już odsłony NOCY ODKRYWCÓW, na wszystkie odpowiedzieli wolontariusze Programu „PROJEKTOR-wolontariat studencki”. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach Ogólnopolskiej Akcji „MŁODY NOBEL” realizowanej we współpracy z Fundacją PGNiG. Tym razem tajniki nauk ścisłych odkrywały dzieci i młodzież z Zespołu Szkół w Przemęcie.
Czym jest pasta dla słonia? Jak działają nowoczesne kontrolery w grach video? W czym tkwi niezwykłość nagrań binauralnych? Wiele nietypowych pytań padło podczas drugiej już odsłony NOCY ODKRYWCÓW, na wszystkie odpowiedzieli wolontariusze Programu „PROJEKTOR-wolontariat studencki”. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach Ogólnopolskiej Akcji „MŁODY NOBEL” realizowanej we współpracy z Fundacją PGNiG.
Nie minęło wiele czasu, a udało się zorganizować kolejną NOC ODKRYWCÓW. Tym razem tajniki nauk ścisłych odkrywały dzieci i młodzież z Zespołu Szkół w Przemęcie. Niemal do północy 25 pełnych pasji i energii studentów prowadziło warsztaty dla 120 uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
Tematyka zajęć była bardzo różnorodna. Obecne podczas pierwszej Nocy projekty z biotechnologii, mechatroniki oraz gier video zostały poszerzone o zajęcia z akustyki, kognitywistyki, geografii, fotografii i fizyko-chemii. Wszystkie cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników, a to co się podczas nich działo trudno wyrazić słowami.
Oprócz wybuchów śmiechu i głośnych okrzyków były eksplozje, odpalanie rakiet, a nawet tłuczenie kieliszków! Relacje dzieci tuż po wyjściu z sal, były bardzo entuzjastyczne - nikt nie mógł narzekać na nudę. Studenci stworzyli w szkole niepowtarzalną atmosferę, swoją wiedzę dotyczącą skomplikowanych zagadnień przekazywali w sposób przystępny, a jednocześnie niezwykle interesujący. Uczniowie mogli poczuć się, jak prawdziwi studenci z zapałem biegając z indeksami po podpisy zaliczenia do prowadzących. Aura nocy sprawiała, że wszystko, co działo się podczas tego wydarzenia nabierało dodatkowych walorów.
Szkolna stołówka zamieniła się w profesjonalne studio fotograficzne, gdzie każdy mógł wcielić się w rolę fotografa lub modela oraz dowiedzieć się czegoś więcej na temat fotografii jako nauki. Dzieci miały okazję pogrania w autorską grę studentów dotyczącą zagadnień geograficznych, na chemiczno-fizycznych zajęciach podpalano świeczkę bez dotykania knota, a także udowodniono, że istnieje niespalający się papier! Techniki efektywnego uczenia się i zapamiętywania-między innymi tego można było dowiedzieć się podczas zajęć z obco brzmiącej z nazwy - kognitywistyki. Probówki, zlewki, pipety, czyli laboratorium typowego biotechnologa. Studentki ukazały m.in. działanie i zastosowanie naturalnych konserwantów żywności. Roboty zbudowane z LEGO? To możliwe! Odpowiednio zaprogramowane potrafią reagować na różnorodne komendy. Na własne uszy można było przekonać się jak działa efekt zapętlenia dźwięku. Za doznania dźwiękowe odpowiedzialni byli studenci prowadzący akustykę. Emocji nie zabrakło podczas zajęć, na których uczestnicy rywalizowali ze sobą grając na konsolach, dowiedzieli się także jak rozwija się technologia nowoczesnych kontrolerów.
Czy nauki ścisłe mogą być fascynujące? Po raz drugi przekonaliśmy się, że zdecydowanie tak!
Dziękujemy uczniom za gorący i liczny udział w naszych zajęciach i nauczycielom za niezwykle serdecznie przyjęcie. Ale przede wszystkim podziękowania należą się wspaniałym wolontariuszom, bez nich to wydarzenie by się nie udało. Poświęcając swój wolny czas ofiarowali dzieciom wiele frajdy! Do zobaczenia na kolejnych edycjach NOCY ODKRYWCÓW !
Marta Kaus
Fundacja Rozwoju Wolontariatu
Powstała w lutym 2010 roku. Głównym celem Fundacji Rozwoju Wolontariatu jest tworzenie warunków dla systematycznego, trwałego, opartego o wiedzę rozwoju wolontariatu w Polsce. Fundacja ma na celu także promowanie idei wolontariatu a przez to zaangażowanej, odpowiedzialnej i aktywnej postawy wśród Polaków. W rozumieniu Fundacji wolontariat jest skuteczną metodą budowania kapitału społecznego,dlategoszczególną wagę przywiązuje do zwiększania świadomości i edukacji nt. wolontariatu, w tym do zwrócenia uwagi różnych środowisk – studentów, uczniów, pracodawców, społeczności i władz lokalnych - na korzyści płynące z doświadczeń wolontariackich. Swoje cele Fundacja realizuje poprzez program „PROJEKTOR – wolontariat studencki”, którego autorem i fundatorem jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Program Fundacji uzyskał także wsparcie Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, a honorowy patronat nad inicjatywą objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Informacje o programie „PROJEKTOR – wolontariat studencki”:
Celem programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki” jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z całej Polski poprzez programy edukacyjne realizowane przez studentów – wolontariuszy. Projekty realizowane przez Fundację koncentrują się na umiejętnościach i kompetencjach wolontariuszy. Zajęcia proponowane i realizowane przez studentów mają formę projektów edukacyjnych, dzięki czemu dzieci i młodzież uczą się przez doświadczenie. Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności. Studenci prowadzą zajęcia lingwistyczne, artystyczne, związane z ochroną środowiska, psychologiczno-pedagogiczne, informatyczne, humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze, sportowe i inne.
Dodatkowych informacji udziela:
Anna Wilińska-Zelek
Regionalna Koordynatorka Programu
„PROJEKTOR – wolontariat studencki” w Poznaniu
Tel.: 698-979-344
e-mail: a.wilinska@projektor.org.pl
Źródło: Organizatorzy