XIX konferencja Pełno(s)prawny Student 2025 podsumowanie [patronat ngo.pl]
XIX edycja konferencji Pełno(s)prawny Student odbyła się 2 grudnia 2025 w Krakowie (wtorek) w godz. 9.00-17.00 stacjonarnie w Centrum Konferencyjno-Hotelowym „Krowodrza”, ul. Wybickiego 3B.
Kilka słów o XIX edycji wydarzenia
Jak co roku, na konferencji Pełno(s)prawny Student gościliśmy pokaźne grono przedstawicieli uczelni wyższych z całej Polski. Wśród uczestników wydarzenia znaleźli się zarówno jej wieloletni bywalcy, jak i przedstawiciele uczelni, goszczący u nas po raz pierwszy. Audytorium tegorocznej edycji konferencji Pełno(s)prawny Student liczyło sto osób.
Tematem przewodnim wydarzenia były perspektywy zastosowania AI dla edukacji osób z niepełnosprawnościami. Konferencję otworzył wykładem inaugurującym Piotr Witek. Wydarzenie prowadzili Joanna Mazurkiewicz i Mateusz Kobryn.
Bogatemu programowi XIX konferencji Pełno(s)prawny Student towarzyszył zamykający ją panel dyskusyjny, który pozwolił na wymianę doświadczeń. Po prelekcjach toczono ożywione dyskusje, zarówno na sali, jak i w kuluarach.
Po raz kolejny konferencja okazała się być przestrzenią, integrującą przedstawicieli szkolnictwa wyższego.
Perspektywy zastosowania AI dla edukacji osób z niepełnosprawnościami – wystąpienie otwierające
Prelegent: Piotr Witek, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
W swoim wystąpieniu inaugurującym konferencję, Piotr Witek, ekspert ds. dostępności, zadawał tak fundamentalne pytania, jak to, czym dla nas AI jest dzisiaj, jakie jest jej podstawowe zastosowanie w edukacji a także, na czym polega adaptacja informacji.
Kolejno Piotr mówił na temat sposobów udostępniania informacji i możliwości korzystania z AI w tym kontekście, a także na temat sposobów prezentowania i pozyskiwania danych.
Okazuje się, że mądrze i dobrze używana sztuczna inteligentnie wykorzystywana sztuczna inteligencja stanowi realną pomoc w edukacji!
Jak za pomocą dostępnych narzędzi AI dostosowywać materiały do potrzeb studentów i wspierać ich proces kształcenia
Prelegent: dr Kamil Goryń, Uniwersytet w Białymstoku
Łączący się z nami zdalnie dr Kamil Goryń w swoim wystąpieniu poruszał takie tematy, jak:
- Znaczenie AI i LLM w edukacji inkluzywnej.
- Personalizacja materiałów edukacyjnych.
- Wsparcie dla różnych typów niepełnosprawności.
- Technologie asystujące i platformy adaptacyjne.
- Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów.
- Wyzwania i ograniczenia.
- Przyszłość AI w edukacji inkluzywnej.
- Rekomendacje i dobre praktyki.
Dr Kamil Goryń zaznajomił również uczestników konferencji z problemami i wzywaniami, jakie stawia przed kadrą uniwersytecką wykorzystywanie sztucznej inteligencji w ich codziennej pracy.
Sztuczna inteligencja a relacje międzyludzkie w środowisku akademickim. Wyzwania, emocje i nowe możliwości dla studentów
Prelegent: inż. Maciej Gibas, Politechnika Krakowska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Kolejne konferencyjne wystąpienie inż. Macieja Gibasa przyniosło socjologiczne spojrzenie na omawiane na wydarzeniu zagadnienie.
Kluczowe w wystąpieniu inż. Macieja Gibasa okazało się być pojęcie empatii w kontekście AI. Jak dowodził prelegent, systemy sztucznej inteligencji potrafią tworzyć u odbiorców poczucie bycia wysłuchanym, co z kolei powoduje emocjonalne przywiązanie użytkowników do systemów AI. Konieczna zatem staje się edukacja w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z nich.
Następnie inż. Maciej Gibas mówił o przykładach zastosowania AI w edukacji humanistów, o wymiarze emocjonalnym kształcenia, a także o potencjałach i zagrożeniach.
Nowe technologie w studiowaniu: jak projektować przyjazne i dostępne środowisko akademickie
Prelegent: dr inż. Ryszard Ćwiertniak, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Dr inż. Ryszard Ćwiertniak starał się odpowiedzieć w swoim wystąpieniu na pytanie, czy za pomocą sztucznej inteligencji da się zaprojektować nowe środowisko akademickie?
Wskazywał również na liczne bolączki, związane z AI, takie jak:
- brak definicji sztucznej inteligencji,
- fakt, iż nowa technologia może stać się nową formą biurokracji,
- omylność nowych technologii.
Dr inż. Ryszard Ćwiertniak wskazywał również na to, czego jeszcze brakuje AI, kto stoi za budową nowych technologii, jak wyglądają jej przykłady w innych krajach i jak wyglądają jej algorytmy.
Jak stwierdził prelegent, „właściwie wdrożona sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi. Ale może sprawić, że studenci będą lepiej obsługiwani, wykładowcy mniej przeciążeni, a uczelnia, bardziej konkurencyjna i odporna na ryzyko”.
Wykorzystanie technik immersyjnych w dostępności dydaktyki kierunków medycznych
Prelegentka: dr hab. inż. Klaudia Proniewska, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
Wystąpienie dr hab. inż. Klaudii Proniewskiej przeniosło nas w świat technik immersyjnych i medycyny.
Dzięki nowoczesnych technologiom, umiejętności kliniczne można ćwiczyć w oparciu o rzeczywiste scenariusze.
Prelegentka pokazała również jak technologie immersyjne wspierają studentów z niepełnosprawnościami, jak wyglądają nowoczesne techniki edukacji medycznej, wytłumaczyła i na czym polega teoria obciążenia poznawczego.
W podsumowaniu dr hab. inż. Klaudia Proniewska, wskazała, że:
- technologia to narzędzie, nie cel – skuteczne wdrażanie innowacji wymaga dostosowania ich do realnych potrzeb pacjentów i personelu medycznego,
- zaangażowanie zespołu jest kluczem do sukcesu,
- ważne są szkolenia i wsparcie użytkowników, a także ocena efektów i gotowość na zmian.
Konferencję zwieńczył panel dyskusyjny Szanse i zagrożenia płynące z wykorzystania AI w edukacji. Prowadzący: dr Mateusz Kobryn.
Paneliści:
- dr inż. Ryszard Ćwiertniak, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
- dr hab. inż. Klaudia Proniewska, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum,
- Piotr Witek, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego,
- Arkadiusz Chimiak, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.