XIII posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin
We wtorek, 17 września 2013 odbyło się XIII posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin. Członkowie Rady wyrazili swoja opinię na temat projektu Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin do roku 2025.
Termin obrad: 17 września 2013 r., godz. 16.00 Miejsce obrad: Urząd Miasta Lublin, Pl. Króla Władysława Łokietka 1, 20-109 Lublin
1.o. Filip Leszek Buczyński
- Piotr Choroś
- Wacław Czakon
- Anna Dąbrowska
- Wojciech Dec
- Edyta Długosz-Mazur
- Marek Jakubowski
- Jakub Kosowski
- Zbigniew Ławniczak
- Jadwiga Mach
- Anna Pajdosz
- Sławomir Skowronek
- Michał Stanowski
- Marta Wcisło
Goście:
- Hubert Gonera – Firma Landbrandt
- Ewa Haponiuk – Wydział Sportu i Turystyki
- Wojciech Górski – City Tour
- Leszek Daniewski
- Zdzisław Drozd
- Tomasz Pitucha
Porządek obrad
- Wyrażenie opinii nt. projektu Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin do roku 2025.
- Przedstawienie stanu prac nad projektem Programu współpracy Gminy Lublin z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014 r.
- Sprawy bieżące.
Na początek Przewodniczący Rady Działalności Pożytku Publicznego podziękował zebranym członkom Rady i gościom za przybycie na XIII posiedzenie poświęcone tematyce Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin do roku 2025. Poinformował również o przeniesieniu planowanej wizyty członków Rady w Centrum Organizacji Sportowych przy ul. Montażowej 16 na najbliższy termin po oficjalnym otwarciu Centrum, a więc najprawdopodobniej na początek października. Obecnie w budynku trwają prace porządkowe, a pierwsze organizacje zaczynają prowadzić tam swoje działania.
Następnie Piotr Choroś oddał głos Ewie Haponiuk, która zaprezentowała główne założenia projektu Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin do roku 2025. Przypomniała, iż prace nad dokumentem Strategii trwają już rok, gdyż to we wrześniu 2012 roku powołano Zespół ds. Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin, w skład którego wchodzą pracownicy Wydziału Sportu i Turystyki, Kancelarii Prezydenta, Wydziału Kultury, Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów, Wydziału Projektów Nieinwestycyjnych oraz przedstawicielka Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Pani Dyrektor przedstawiła historię pracy nad Strategią. Pierwszym zadaniem było utworzenie zbioru istniejących dokumentów, strategii, opracowań, analiz, planów oraz wyniki audytu turystycznego, które nieodłącznie powinny wiązać się z powstającym dokumentem Strategii. Następnie rozpoczęto postępowanie prowadzące do wyłonienia wykonawcy usługi opracowania dokumentu Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin. Wyjaśniła także, iż wybrano wykonawcę zewnętrznego ze względu na możliwość spojrzenia na sferę lubelskiej turystyki z koniecznym dystansem i świeżością. W postępowaniu wyłoniono firmę „Landbrand”, która prace nad Strategią prowadziła od 30 października 2012 r. do 30 kwietnia 2013 roku. Środki na realizację zadania pozyskano w ramach projektu: „Lublin-Rzeszów współpraca i wykorzystanie szans rozwojowych” z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dzięki czemu budżet miasta nie został dodatkowo obciążony.
Przedstawiciel firmy „Landbrand”, Hubert Gonera, podziękował za zaproszenie i możliwość przedstawienia efektów wspólnej pracy. Podkreślił, że dokument ten ważny jest nie tylko ze względu na czas jego obowiązywania: do roku 2025, ale również ze względu na fakt, iż jest to pierwsze tego typu opracowanie poświęcone turystyce w Lublinie. Powstały dokument składa się z trzech części: analitycznej, strategicznej i wdrożeniowej. Prace nad Strategią rozpoczęto od audytu, przeprowadzonego podczas spotkań pracowników urzędu z przedstawicielami branży turystycznej i kulturalnej oraz licznych rozmów w Lubelskim Ośrodku Informacji Turystycznej i Kulturalnej. Pracownicy firmy „Landbrand” odwiedzili także wiele miejsc, które świadczą usługi turystyczne, wcielając się w rolę turysty, dzięki czemu zyskali odpowiednią perspektywę. Spojrzenie od strony turysty umożliwiło zapoznanie się z problemami, które spotykają przyjezdni w Lublinie, z tym, jak jest przez nich postrzegane oraz jakie ukryte potencjały w sobie ma. Hubert Gonera zaakcentował, że pojęcie turystyka niesie za sobą swoistą misję edukacji, która odbywa się w czasie wolnym. W toku prac nad częścią analityczną wybrano takie elementy jak: dostępność komunikacyjna, która zmienia się na plus poprzez modernizację dróg czy budowę portu lotniczego; działania promocyjne itp. Przygotowano również różnego rodzaju analizę branży turystycznej, np. analizę SWOT. W części strategicznej zaś stworzona została swego rodzaju „pocztówka z przyszłości”, w której nakreślono wizję i oczekiwania wobec turystyki, a więc jak ona ma wyglądać i jakimi narzędziami ten cel uda się osiągnąć. W części strategicznej zawarto również program rozwoju produktu turystycznego Miasta Lublin, aby jak najskuteczniej zachęcić turystę do odwiedzenia Lublina. Część wdrożeniowa natomiast zawiera sposób wdrażania poszczególnych celów operacyjnych w perspektywie dwunastoletniej.
W kolejnej części spotkania Hubert Gonera zaprezentował kalendarium spotkań: 23 listopada 2012 odbyło się wstępne spotkanie poświęcone wynikom analizy funkcji turystycznej Lublina; w lutym 2013 odbyły się spotkania, podczas których rozmawiano na temat gotowych pomysłów i rozwiązań dla Lublina; 26 marca 2013 przedstawiono gotowe produkty turystyczne, zaś w kwietniu nastąpiło premierowe zapoznanie z gotowym dokumentem, który w kolejnym etapie prac został poddany wstępnym konsultacjom. W efekcie wpłynęło kilkadziesiąt wniosków, które zostały dokładnie przeanalizowane i ujęte w treści Strategii.
Dużym atutem dokumentu jest fakt, że powstał on przy pomocy mieszkańców, osób zajmujących się turystyką, aby nie był oderwany od rzeczywistości. Baza noclegowa, baza hotelowa, walory kulturowe, akademickość miasta, walory przyrodnicze, oferta wydarzeń, wykaz galerii handlowych, szlaki turystyczne, baza gastronomiczna, oferta sportowa, przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, funkcjonowanie systemu informacji turystycznej – te wszystkie elementy zostały ujęte w części analitycznej Strategii. Okazuje się, że Lublin dysponuje niewielką ilością miejsc noclegowych, jednak wykazują one potencjał wzrostowy. Przeanalizowano również konkurencyjność cenową żywności i miejsc noclegowych. Lublin wypada bardzo korzystnie pod względem dostępu do oferty gastronomicznej, w tym tanich a jednocześnie dobrych jakościowo posiłków. Zbyt mała ilość tanich miejsc noclegowych powoduje, że ich ceny są znacznie zawyżone. Jest to sytuacja odwrotna do Krakowa, gdzie oferta noclegowa jest znacznie bogatsza a ceny są niższe, co czyni to miasto znacznie bardziej atrakcyjnym turystycznie. Jeżeli zaś chodzi o ilość osób uczestniczących w wydarzeniach kulturalnych Lublin jest w czołówce (wypada lepiej niż Poznań czy Wrocław), inaczej jest natomiast z wydarzeniami biznesowymi.
Wzrost dostępności komunikacyjnej, duży potencjał miasta dla rozwoju ruchu turystycznego w zakresie historii i specyficznej kultury to zalety lokalnej branży. Problem stanowi zaś dostęp do informacji o szlakach turystycznych, wydarzeniach, miejscach. Jest LOITiK, ale brakuje spójnego systemu informowania. Firma „Landbrand” dokonała również analizy obecnie funkcjonujących produktów turystycznych w mieście. Zauważono wysoki potencjał miasta do rozwoju turystyki aktywnej, jednak widoczny jest brak działań w tym kierunku. Priorytetem na tę chwilę jest rozwój bazy noclegowej jako niezbędnego elementu dla turysty.
W części strategicznej, która stanowi serce dokumentu określono Lublin roku 2025 jako przyjazny turyście. Lublin otwarty, z bogatą historią, działający na wszystkie zmysły, angażujący, inspirujący, w którym działa tzw. „turystyka 3E”: emocja, edukacja i zaangażowanie. To ma być turystyka, która przyciąga i wzbogaca, a jednocześnie czerpie z historii. Czyni to w sposób współczesny, atrakcyjny, nie ograniczając się jedynie do otwarcia muzeum. Turystyka musi być formą współpracy. Dziedziną generującą zyski finansowe i wizerunkowe dla miasta. Bogate smaki, bogata kultura, bogata historia to wszystko musi być zaakcentowane jako cechy charakterystyczne regionu, którego rzecznikiem jest właśnie Lublin.
Podstawowym celem Strategii jest zmiana wizerunku miasta i ukazanie Lublina jako miejsca otwartego, przyjaznego i ciekawe. Lublin Jagielloński, Lublin Żydowski, Lublin turystyki biznesowej, Lublin smaków to mają być pierwsze skojarzenia, które skuszą turystę do odwiedzenia miasta. Ważnym produktem jest Lublin Open Culture, a więc Lublin hiperaktywny kulturowo, pełny kultury studenckiej oraz bogaty w wydarzenia kulturowe. Oprócz głównych produktów turystycznych Lublin dysponuje szeroką ofertą produktów dodatkowych dla turysty, który chce się zaangażować, poznać coś więcej, są to m.in. Lublin jako droga do wolności, Lublin filmowy, Lublin historyczny, Lublin aktywny. Ważną kwestią jest powiązanie Lublina z regionem w takich punktach jak: lubelskie legendy, renesans lubelski, wielokulturowa Lubelszczyzna, rezydencje magnackie, czy aktywna Lubelszczyzna. W Strategii zawarto też programy horyzontalne w takich tematach jak Lublin Bramą na Wschód (Lublin jako ambasada wschodu), czy rozwój turystyki interaktywnej, który w Lublinie ma wyraz w dorobku Ośrodka „Brama Grodzka - Teatr NN”. Każdy z produktów został także powiązany z marką Lublina jako „miasta inspiracji”, wskazano nawet miejsca w których najlepsza byłaby ich realizacja. W dokumencie Strategii znajduje się opis wielu produktów, który zgodnie z zamierzeniami autorów działa na wyobraźnię czytającego (potwierdza to także opinia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki), wśród nich znajdują się m. in. Lublin Open Culture, autorskie festiwale kulturalne, sztuka w przestrzeni miejskiej, galerie sztuki, kultura akademicka, kultura wiedzy, oferta teatrów alternatywnych, Lublin Jagielloński – podział na historię i kulturę (np. Jarmark Jagielloński), Lublin Żydowski (przeniesienie środka ciężkości z Majdanka do miasta, w którym współżyły dwie kultury, dwa wyznania, Lublin turystyki biznesowej (lotnisko, targi, Wschód), Lublin smaków (Toskania Wschodu). Strategia zachęca do poznania Lublina sentymentalnego, świata, którego już nie ma, a jednocześnie Lublina jako miasta turystyki biznesowej, stawiającego na rozwój, integrację idei Wschodu i Zachodu, otwartego na Wschód (lider europejski). Rozrywka, edukacja, emocje – to priorytetowe funkcje turystyki w Lublinie. W strategii zawarte są 4 horyzontalne programy oraz przykłady działań w ich ramach, a wśród nich:
- Turystyka w Lublinie Inspiruje, m. in. poprzez markery oferty festiwalowej w przestrzeni miejskiej, wypożyczalnia leżaków i koców jagiellońskich na plantach, lunety pozwalające oglądać wydarzenia historyczne w formie multimedialnej, zaułek inspiracji w okolicach Placu Rybnego.
- Lublin Bramą Regionu;
- Nowoczesne narzędzia IT w turystyce.
- Lublin Bramą na Wschód – Kongres Kultury Wschodniej, oraz wszelkie działania, które wskazują na to jak bardzo Lublin jako miasto rozumie te ośrodki, które w przeszłości znajdowały się w polskich granicach; ważne jest, aby pokazać, że dawniej Lublin stanowił miasto ulokowane w centralnej części Polski, a więc jest rzecznikiem wartości II RP.
Hubert Gonera podkreślił, iż skuteczna turystyka to produkt aktywnego współdziałania wielu grup. Proces ten koordynował będzie referat turystyki Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Lublin. Jednak wszelkie działania zawarte w Strategii to zbiór pracy wielu podmiotów, w tym: LOITiK-u, partnerstw produktowych, Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, ngo-sów, środowisk naukowych, Lubelskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.
Po prezentacji dokumentu i misji Strategii Rozwoju Turystyki do 2025 roku przez Huberta Gonerę, przewodniczący Rady zaprosił zebranych do dyskusji i wyrażania opinii o dokumencie.
Edyta Długosz-Mazur wyraziła swoje uznanie wobec ciekawej prezentacji wykonanej przez przedstawiciela firmy „Landbrand”, wskazując na widoczne zaangażowanie w proces utworzenia dokumentu dla Lublina. Zwróciła się również z zapytaniem o możliwość zapewnienia miejsca w lubelskiej turystyce dla osób z niepełnosprawnościami, poprzez odpowiednie przystosowanie obiektów, oraz dla seniorów. Hubert Gonera poinformował o tym, że nie stworzono oddzielnych programów dla grup wymienionych przez Panią Długosz-Mazur, jednak w wyodrębnionych produktach starano się zwrócić szczególną uwagę na te grupy, najdokładniej w części poświęconej informacji turystycznej. Podkreślił, że ważne jest również odpowiednie oznakowanie szlaków w przestrzeni fizycznej miasta, przykładem mogą być informacje w alfabecie Braille’a, oznakowanie miejsc posiadających odpowiednie podjazdy dla osób z niepełnosprawnością ruchową, czy możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii do posłuchania informacji o danym miejscu. Hubert Gonera odpowiedział również, iż w Strategii nie zawarto szczególnego wyodrębnienia produktu turystyki przeznaczonej dla seniorów, jak również dla dzieci i innych grup wiekowych. Podczas tworzenia dokumentu przyjęto założenie, aby to temat był interesujący dla różnych grup wiekowych. Temat jednoczy działania, ofertę, grupy wiekowe, a nie odbiorca. Oferta jak i sposób jej promocji w kolejnych fazach zostaje dostosowywana do wymagań odbiorców m. in. biorąc pod uwagę ich wiek.
Edyta Długosz-Mazur zaakcentowała, że istotne dla osób z niepełnosprawnościami byłoby, aby dokument ten zapoczątkował trend wyraźnego oznakowania np. przestrzeni przyjaznej osobom z niepełnosprawnością, tak aby miały one jak najmniej trudności w jej poszukiwaniu. Jeżeli zaś chodzi o osoby w podeszłym wieku ważne byłoby, aby szczególnie podkreślić miejsca, w których to seniorzy mogą korzystać z promocji i specjalnych ulg, które im przysługują.
Ewa Haponiuk poinformowała, że informacje poświęcone osobom z niepełnosprawnością znajdują się na stronie 91 I części – analitycznej dokumentu; w II części jako cel trzeci zawarto „Opracowanie Standardów Promocji i Informacji Turystycznej dla osób niepełnosprawnych”, zaś w części wdrożeniowej znajduje się fragment poświęcony tematowi przystosowania obszarów atrakcyjności turystycznej dla osób z niepełnosprawnością. W związku z tym każda część dokumentu odnosi się do osób niepełnosprawnych. Podkreśliła, że sam dokument Strategii to dopiero początek drogi, w następnej fazie w podzespołach zadaniowych, do których zaproszone zostaną wszystkie osoby chętne do współpracy, podejmowane będą próby jak najefektywniejszego wdrożenia w życie omawianych działań.
Zbigniew Ławniczak zgłosił swoje wątpliwości dotyczące wspomnianej wcześniej bazy noclegowej, która charakteryzuje się wygórowanymi cenami w Lublinie. Dodał, że centrum miasta mimo swego strategicznego znaczenia jest ograniczone pod względem możliwości budowy w tym miejscu nowoczesnych ośrodków, hoteli. Zapytał, czy miasto zyskałoby zwiększony ruch turystyczny w przypadku powstania nowoczesnego hotelu na jego obrzeżach. Hubert Gonera odpowiedział, że przede wszystkim to miasto samo w sobie musi stać się celem podróży, bez względu na to czy ośrodki noclegowe znajdują się w centrum czy na obrzeżach. Zwrócił uwagę również, że wzrost potencjału miejsc noclegowych już ma miejsce w Lublinie, czego przykładem mogą być hostele, np. Folk Hostel położony przy ul. Zielonej. Rozwój bazy noclegowej w mieście następuje równomiernie wraz ze wzrostem dostępności komunikacyjnej miejsca. Hotele, które same w sobie stanowią cel podróży, bez potrzeby zwiedzenia miasta znajdują się na przykład w Łodzi lub Poznaniu. W Lublinie jednak warto postawić na turystę, którego przyciąga miasto, szczególnie Stare Miasto i okolice.
Następnie głos zabrał Wojciech Górski właściciel pojazdów City Tour, który zaznaczył, że na jego prośbę wprowadzenia pojazdów wolnobieżnych na Stare Miasto otrzymał odmowną decyzję ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Poinformował, że takie pojazdy znajdują się w Krakowie, Sandomierzu, Zamościu, Nałęczowie, Gdańsku, gdzie zdobywają nagrody, działają jako autoguide w kilku językach. W Lublinie zaś bez pozwolenia na ich zastosowanie nie można było opracować atrakcyjnych turystycznie tras. Uzyskano zgodę na ich wprowadzenie, jednak z wyłączeniem Starego Miasta. W sierpniu pojazdy te przewiozły w sumie ponad 500 osób z 19 państw. Zaznaczył, że turyści nie mogli zrozumieć dlaczego nie mogą zobaczyć całości miasta. Zebrano ponad 200 podpisów osób popierających inicjatywę zwiększenia dostępności City Tour w Lublinie. Wojciech Górski zauważył, że forma prezentacji miasta z perspektywy nowego produktu, jakim są pojazdy City Tour stanowiłaby doskonałe uzupełnienie ubogiej oferty miasta w tym zakresie. Co więcej, przewodnik nie może pozostawić pojazdu bez opieki kierowcy, tak aby oprowadzić grupę po uliczkach Starego Miasta. Nowy Kirkut, Synagoga, Muzeum pod Zegarem to tylko nieliczne miejsca, które zwiedzali turyści za pomocą City Tour. Podkreślił, że są to pojazdy ciche, nie wydzielające spalin. Jednak niestety Zarząd Dróg i Mostów zaproponował kwotę 600 zł miesięcznie za miejsce parkingowe, podczas gdy taksówki nie muszą uiszczać takich opłat. Jakub Kosowski wyraził swoje wątpliwości, czy fakt transportu turystów pojazdem typu City Tour stanowi produkt turystyczny czy jedynie sposób jego zaprezentowania. Hubert Gonera wyjaśnił, iż na potrzeby napisania Strategii przyjęto, że produkt turystyczny to zbiór usług i dóbr materialnych, które wspólnie stanowią szczególny przedmiot zainteresowania turysty i stanowią przedmiot obrotu rynkowego. Hubert Gonera zaznaczył, że stosowanie pojazdów tego typu może stanowić wartościowe rozwiązanie dla miasta, jednak brak możliwości ich zastosowania w niektórych miejscach nie stanowi aktu złej woli, lecz jest podyktowany odpowiednimi przepisami.
Marek Jakubowski zwrócił się z zapytaniem, dlaczego Strategia dotyczy jedynie Lublina, a nie całej aglomeracji lubelskiej. Dodał również, że turystyka w obecnym kształcie dokumentu ją regulującego nastawiona jest tylko i wyłącznie na atrakcyjność przyciągającą ludzi z zewnątrz, a nie samych mieszkańców, którzy często nie znają miejsca, w którym żyją. Zwrócił uwagę również na zaniedbane szlaki turystyczne. Dolina Bystrzycy, zagospodarowanie wąwozów to również tematy, które powinny zostać wg niego ujęte w owym dokumencie. Uważa też, że produkt turystyczny powinien mieć aspekt współczesny, powinny zostać odszukane elementy którymi Lublin może się poszczycić, np. przemysł lubelski i plany założenia Muzeum Techniki i Technologii, tak aby podkreślić rozwój biznesu, a nie miasta jako skansenu Polski.
Hubert Gonera zaznaczył, że turystyka nie ma granic, jednak ze względu na zamawiającego – Miasto Lublin, zajęto się tylko tym obszarem. Ujęcie aglomeracji lubelskiej jest możliwe w przyszłości, na przykładzie Poznania, gdzie najpierw powstała strategia rozwoju turystyki miasta a potem dla całej aglomeracji. Co do uznania mieszkańców za odbiorców turystyki to można mówić o tym fakcie tylko w formie pośredniej, gdyż turystyka dotyczy osób, które spędzają czas wolny poza miejscem swojego zamieszkania. Oczywiście turystyka, również służy mieszkańcom, co w Lublinie przejawia się na przykład poprzez takie wydarzenie jak „Sezon Lublin”. Ewa Haponiuk opowiedziała, iż „Sezon Lublin” to specjalny cykl bezpłatnych wycieczek dla mieszkańców. Wycieczki trwają 1 tydzień. W tym roku skorzystało z tej oferty ponad 3 000 odbiorców zarówno z miasta, jak i z zewnątrz.
Przedstawiciel firmy „Landbrand” odpowiadając na wątpliwości Marka Jakubowskiego zwrócił uwagę, iż atrakcyjność przyrodnicza jak np. krajobrazy, wąwozy to znaczący element turystyki aktywnej, jednak nie jest to priorytet, który przyciągnie każdego turystę. Tomasz Pitucha zapytał czy nie warto byłoby wśród produktów turystycznych wyodrębnić elementu edukacyjnego, takiego jak na przykład Lublin Jagielloński. Jednocześnie zauważył, że produkt jakim jest Open City stanowi kosztowne przedsięwzięcie natomiast nie jest jasne czy przyciąga turystów z zewnątrz. Zgłosił też wątpliwości dotyczące komplementarności produktów turystycznych, które mogą prowadzić do „rozmycia się” charakteru miasta. Hubert Gonera wyjaśnił, że jedną z podstawowych funkcji turystyki jest edukacja. Natomiast przedsięwzięcie, jakim jest Lublin Open Culture to coraz bardziej efektywne wydarzenie, które przyciąga coraz więcej osób z różnych zakątków Polski, a nawet spoza kraju. Przykładem takiego wydarzenia może być Carnaval Sztukmistrzów. Jest to pewnego rodzaju włączenie do aspektu turystyki i tak istniejącej oferty kulturalnej miasta. Dzięki temu nie jest to znaczący i dodatkowy wydatek, a jedynie promocja tego, co i tak się dzieje. Stopa wzrostu dochodów z kultury będzie rosła ze względu na rozszerzenie jej zasięgu o nowych odbiorców. Są to dążenia w kierunku maksymalizacji korzyści z ponoszonych wydatków, a nie zwiększanie tych wydatków, tak aby dostarczać narzędzia turystycznej sprzedaży istniejącej oferty kulturalnej miasta. Natomiast, co do przesytu miasta przez wydarzenia i ich komplementarności jest to zadanie dla miasta, aby odpowiednio przystosować ofertę i ją ulokować w poszczególnych miejscach i czasie w ciągu roku. W Strategii zawarto wielowątkowy rozwój turystyki, jednak należy pamiętać, że jest ona dokumentem na okres 12 lat, podczas którego oferta zostanie odpowiednio „dawkowana’.
Jadwiga Mach poparła stanowisko Marka Jakubowskiego, a szczególnie kwestię zbyt małego powiązania Lublina z otoczeniem (Kozłówka, Kazimierz, Nałęczów). Podkreśliła, iż należy wykazać, że będąc w Lublinie turysta może odwiedzić również wartościową okolicę. Dodała, iż Wydział Sportu i Turystyki powinien w równym stopniu wspierać rozwój sportu i turystyki, gdyż w Lublinie obecnie przewagę ma sport. Według niej w dokumencie powinny zostać opisane w sposób szczegółowy zarówno Skansen, jak i Ogród Botaniczny jako miejsca niezwykle wartościowe dla turysty. Poruszyła także kwestię finansowania turystyki. Według Jadwigi Mach w Strategii powinno zostać zawarte dokładne określenie, jaki procent środków z budżetu miasta ma być przeznaczony na rozwój turystyki. Co ważne według radnej, jasno powinny zostać określone zasady finansowania turystyki.
Hubert Gonera zapewnił o ujęciu wielokulturowości miasta w Strategii. Zaznaczył, że w dokumencie nie zabrakło miejsca dla opisu skansenu jako miejsca znaczącego teraz jak i w przeszłości. Ogród Botaniczny również ujęty jest jako element „aktywnego Lublina”, ale nie jako element wiodący. Jednak parki i ogrody są szeroko ujęte w strategii, m. in. Ogród Saski. Zwrócił uwagę, iż podczas prac nad dokumentem uwidoczniła się chęć współpracy ze strony wielu podmiotów, m. in. LOITiKu, Regionalnej Organizacji Turystycznej, Urzędu Marszałkowskiego, co z pewnością zaprocentuje w przyszłości przy realizacji poszczególnych programów. Co do finansów przeznaczonych na turystykę zauważył, że doskonałym rozwiązaniem byłoby jednoznaczne określenie procenta środków z budżetu miasta przeznaczonych na turystykę. Jednocześnie podkreślił, że obecnie znaczącą rolę odgrywają środki pozyskane z zewnątrz, np. z RPO.
Zdzisław Drozd zwrócił się z zapytaniem, kto jest liderem tworzenia produktów turystycznych – miasto czy interes prywatny (m. in. przedstawiciele biur turystycznych). Hubert Gonera poinformował, iż dla jak najbardziej korzystnego wpływu na miasto i obiektywizmu, wyboru dokonano po dokładnym wypozycjonowaniu, wybierając te produkty które wg GUS stanowiły najbardziej popularne i atrakcyjne. Wybierane były pod względem obiektywnych danych np. cen oferty gastronomicznej (Lublin Smaków). Strategia została napisana przy udziale kilkuset osób w projekcie. Przy każdym produkcie będzie wyznaczony lider i partnerzy produktowi, którzy zechcą uczestniczyć w rozwoju danej oferty (wdrożeniu danego produktu turystycznego). Poinformował, iż w tym okresie finansowania Komisja Europejska prawdopodobnie przekaże mniejszą kwotę na dziedzinę turystyki niż w poprzednim okresie finansowania, dlatego tak ważna jest rola partnerstw produktowych oraz referatu ds. turystyki, który stworzy platformę do ich działania, ale jednocześnie nie będzie ich wyręczał w pełnieniu swoich funkcji.
Ewa Haponiuk poinformowała, o tym iż Lubelska Organizacja Turystyczna, której miasto Lublin jest członkiem pozyskała środki z Programu Polska–Ukraina-Białoruś na oznakowanie turystyczne najważniejszych, zabytkowych budynków w mieście. Zaś przy okazji realizacji tego projektu miasto uporządkuje tablice znakujące szlaki turystyczne. Taki sposób działania stanowi przykład dla przyszłych przedsięwzięć.
Anna Dąbrowska podziękowała za możliwość udziału w wielu spotkaniach organizowanych podczas powstawania dokumentu strategicznego oraz ujęcie w nim Maratonu Lubelskiego.
Przedstawicielka City Tour zgłosiła brak współpracy i partnerstwa miasta ze swoją firmą, wiążące się z wysokim opodatkowaniem miejsc parkingowych, brakiem możliwości zatrzymania pojazdu w atrakcyjnych turystycznie miejscach, utrudnianiem pracy interwencjami służb mundurowych, czy nie wyrażaniem zgody na przejazd deptakiem.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby w głosowaniu jawnym Rada zaopiniowała dokument Strategii Rozwoju Turystyki do roku 2025. Wszyscy zebrani członkowie Rady pozytywnie ocenili dokument.
Na zakończenie XIII posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin Piotr Choroś poinformował o trwających obecnie wewnątrz Urzędu Miasta pracach nad przygotowaniem konsultacji projektu Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014. W tym roku odbędą się dwa spotkania konsultacyjne w październiku. Jedno ze spotkań będzie dotyczyło współpracy w dziedzinie pomocy społecznej, gdzie podmioty trzeciego sektora będą miały okazję poznać nowego dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie. Obecnie poszczególne Wydziały Urzędu Miasta przesyłają do Kancelarii Prezydenta swoje propozycje priorytetów współpracy finansowej. Przewodniczący Rady poinformował także, iż kolejne wydziały chcą dołączyć do współpracy finansowej w 2014 roku: Wydział Strategii i Obsługi Inwestorów (promowanie przedsiębiorczości) oraz Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych.
Piotr Choroś przekazał również w imieniu Wojciecha Deca z Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych zaproszenie do udziału w bezpłatnych szkoleniach skierowanych do radnych dzielnicowych oraz członków ciał doradczych. Dokładne informacje na temat szkoleń zostaną przesłane do osób zainteresowanych drogą elektroniczną.
Przewodniczący Rady przypomniał też o trwającym do 20 września naborze zgłoszeń kandydatur do nagród w dziedzinie kultury (Nagrody Artystycznej Miasta Lublin za 2012 rok;Nagrody Miasta Lublin za Upowszechnianie Kultury w 2012 roku; Nagrody Miasta Lublin za Całokształt Działalności; Nagrody Miasta Lublin dla Mecenasa Kultury 2012 roku).
Na zakończenie Piotr Choroś poinformował, iż na kolejnym posiedzeniu członkowie Rady będą obradować nad Programem współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego Miasta Lublin na rok 2014.
Źródło: Urząd Miasta Lublin