Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Młode osoby niepełnosprawne mają szansę wejść na rynek pracy pod warunkiem, że najpierw zaistnieją społecznie oraz zostanie im zapewniona możliwość kształcenia, samodoskonalenia, wsparcie profesjonalnej kadry doradczej, większa mobilność oraz stabilizacja prawna. Projekt "Rozwój Umiejętności Życiowych Młodych Intelektualnie Sprawnych Ale Ruchowo Niepełnosprawnych MISARN" stara się część tych potrzeb zaspokoić.
Współczynnik aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych w wieku
produkcyjnym wynosi 21,5%, a wskaźnik zatrudnienia 18,1% (…) dla
grupy osób niepełnosprawnych w wieku 15-24 lata współczynnik
aktywności zawodowej wynosi 19,0%, a dla grupy 25-29 lat - 31,2%,
natomiast współczynnik zatrudnienia odpowiednio 10,7% i 28,0%
(...). O ile niski wskaźnik aktywności zawodowej dla grupy wiekowej
(15-24 lata) wynika z udziału w systemie edukacji szkolnej, o tyle
dla grupy osób w wieku 25-29 lat, może już oznaczać przejście do
trwałego stanu bierności zawodowej. ( Giermanowska, E. (red.)
(2007) Młodzi niepełnosprawni - aktywność zawodowa i nietypowe
formy zatrudnienia, ISP: Warszawa ).
Analizując powyższe statystyki można stwierdzić, iż system edukacji nie zapewnia aktywności zawodowej i jest tylko jednym z elementów, który może ją ułatwić. W przypadku młodych osób niepełnosprawnych znalezienie pracy jest końcem drogi, poprzedzonym innymi formami działania: okresem przełamywania wszelkiego rodzaju barier np. tkwiących w samym niepełnosprawnym, w najbliższym otoczeniu rodzinnym, barier architektonicznych i związanych z mobilnością. Wsparciem w procesie aktywizacji młodych niepełnosprawnych pod względem społecznym i zawodowym jest projekt "Rozwój Umiejętności Życiowych Młodych Intelektualnie Sprawnych Ale Ruchowo Niepełnosprawnych MISARN", administrowany przez Fundację "Universitatis Varsoviensis" i realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Patrząc na młodą osobę niepełnosprawną musimy sobie uświadomić potrzebę podejścia całościowego i zobaczyć ją m.in. w kontekście rodziny, psychologicznych konsekwencji niepełnosprawności, ograniczającego systemu edukacji czy w otoczeniu pełnym barier architektonicznych i stereotypów dotyczących funkcjonowania osób niepełnosprawnych. - zwraca uwagę Bożena Wołoszyn, koordynator merytoryczny projektu - dlatego w ramach Projektu MISARN proponujemy szeroki zakres działań np.: warsztaty dla osób niepełnosprawnych i ich rodziców, szkolenia dla kierowców autobusów, stworzenie specjalnej platformy internetowej, zorganizowanie podyplomowych studiów "Doradztwo i Planowanie Kariery Osób Niepełnosprawnych", stworzenie i rozwijanie tzw. pakietów edukacyjnych "dobrych praktyk". Projekt MISARN skierowany jest do młodych, niepełnosprawnych ruchowo warszawiaków, w wieku 18-24 lata. Projekt zawiera również propozycję dla rodziców oraz profesjonalistów współpracujących z MISARN np. pracowników poradni, urzędów pracy czy organizacji pozarządowych.
RUŻ dla niepełnosprawnych
Zespół trenerski Biura Projektu MISARN pod egidą Fundacji "Universitatis Varsoviensis" opracował i przeprowadził program szkoleniowy zatytułowany VIVITE FORTES - Rozwój Umiejętności Życiowych. Naszymi beneficjentami są osoby młode, będące w wieku szkolnym, w dużej mierze zależne od swoich rodziców, wchodzące w dorosłość. Młodzi ludzie biorą udział w warsztatach umiejętności psychologicznych, spotykają się z doradcami zawodowymi, korzystają z konsultacji psychologa. Dzięki udziałowi w programie mają szansę podjąć wyzwanie, jakim jest niewątpliwie uczenie się samodzielności, planowanie swojej przyszłości i radzenie sobie na rynku pracy.
Program warsztatów powstał z myślą o tych, którzy chcą polepszyć swoje funkcjonowanie w codziennym życiu. Warsztaty mają pomóc w przełamaniu poczucia bezradności - wyjaśnia Bożena Wołoszyn - ułatwić budowanie dobrych relacji z otoczeniem, stawiać sobie realistyczne cele i skutecznie wprowadzać je w życie. Nabycie tych umiejętności przez naszych beneficjentów pozwoli im nie bać się zmian i rozwiązywania problemów. Dla wielu młodych ludzi to niezwykłe odkrycie - przekonują się, że mają wpływ na swoje życie, uczą się też trudnej sztuki brania odpowiedzialności za swój los.
Oczywiście nie wszystko wyglądało tak optymistycznie. Ogromną trudnością okazały się próby zachęcenia do współpracy rodziców młodych osób niepełnosprawnych. Nadal sądzimy, że to dobry pomysł, by wspierać rodziców naszych beneficjentów - twierdzi Bożena Wołoszyn - ponieważ osoby niepełnosprawne są zwykle w dużym stopniu zależne od własnych rodziców, ci ostatni mogą być bardzo cennymi sojusznikami w procesie usamodzielniania się młodych osób. Niestety nie udało nam się przekonać rodziców do wzięcia udziału projekcie. Być może jest to jednak za trudna propozycja.
Kształtowanie postawy obywatelskiej osób niepełnosprawnych
Jednym z partnerów projektu MISARN jest Stowarzyszenie Centrum Informacji Społecznej prowadzące Biuro Porad Obywatelskich w Warszawie, zajmujące się poradnictwem obywatelskim. Trenerzy warszawskiego BPO przygotowali i przeprowadzili cykl warsztatów z zakresu umiejętności obywatelskich. Małgorzata Kazimierczak, jedna z trenerek: - nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że wiele osób znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, gdyż nie mają świadomości i wiedzy prawnej, która pozwoliłaby im uniknąć problemów (np. długów, trudnej sytuacji mieszkaniowej). Dlatego też zdecydowaliśmy się przygotować i przeprowadzić warsztaty, których celem było wzmocnienie świadomości obywatelskiej i dostarczenie młodym niepełnosprawnym podstawowej wiedzy z zakresu spraw, jakie dotykają człowieka w trakcie jego życia, w oparciu o obowiązujące przepisy. Prowadząc warsztaty starałam się, żeby miały one jak najbardziej praktyczny wymiar dla uczestników. Osoby te, z racji swojej niepełnosprawności, będą miały często do czynienia z urzędami np. borykając się z obecnym systemem orzecznictwa i przyznawaniem renty. Staraliśmy się nauczyć ich wypełniać formularze urzędowe, odwoływać się od decyzji, pisać podania, a przez to dać im możliwość skutecznego realizowania własnych planów i zamierzeń. Podczas trwających dwa dni warsztatów zapoznałyśmy uczestników z systemem orzecznictwa oraz uprawnieniami przysługującymi im z zakresu prawa pracy, co pozwoli im lepiej zaprezentować się pracodawcy. Pokazałyśmy również możliwości jakie niesie ze sobą samozatrudnienie. Małgorzata Kazimierczak podkreśla, iż prowadząc zajęcia trenerzy starali się zmienić bierną postawę młodych ludzi na aktywne uczestnictwo w życiu. Chciałyśmy im pokazać, że sami mogą coś tworzyć, nie muszą być tylko biorcami, ale mogą stać się twórcami, mogą mieć bezpośredni wpływ na swoje życie i rzeczywistość. Nie muszą liczyć na kogoś, jeśli chcą zmienić coś co im przeszkadza: mogą się na przykład organizować, zakładać stowarzyszenia albo zdobywać pracę organizując spółdzielnie socjalne. Trenerzy z Biura Porad Obywatelskich zwrócili uwagę na bardzo ważny fakt: braku w Warszawie miejsca gdzie osoby niepełnosprawne mogłyby poprzebywać razem, pobyć w swojej grupie rówieśniczej. Szczególnie znaczenie ma to dla tych, którzy nie wejdą na rynek pracy. Rolę takiego miejsca spotkań, może spełniać portal internetowy, który został stworzony w ramach projektu. Jednak wirtualne spotkanie nie są w stanie zastąpić spotkań rzeczywistych.
Portal jako narzędzie wsparcia systemu informacji społecznej
Trwałym rezultatem projektu jest portal internetowy www.4integro.pl. Stanowi on narzędzie wsparcia systemu informacji społecznej i ma za zadanie pomóc młodym niepełnosprawnym mieszkańcom Warszawy i okolic normalnie funkcjonować. Koordynator merytoryczny projektu wylicza: na Portalu można skorzystać z informacji, które z miejsc użyteczności publicznej są dostępne dla osób niepełnosprawnych. Nie chodzi tutaj tylko o administrację publiczną, ale również puby, dyskoteki i inne popularne miejsca, w których można miło spędzić czas. Na www.4integro.pl skorzystamy też z forów dyskusyjnych, poradnictwa internetowego (porady medyczne, psychologiczne czy prawne), będziemy mogli sięgnąć do artykułów, materiałów edukacyjnych dotyczących różnych umiejętności życiowych, w tym związanych z poszukiwaniem i utrzymywaniem pracy. Znajdą się tam również ważne informacje o działaniach na rzecz młodych ludzi, w tym przede wszystkim niepełnosprawnych, realizowanych zarówno w ramach naszego projektu, jak i przez inne organizacje/ instytucje. Mamy nadzieję, że portal stanie się miejscem wymiany opinii, dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem przez przedstawicieli wszystkich grup zainteresowanych tą tematyką.
Doradztwo i planowanie Kariery Osób Niepełnosprawnych
Ważnym elementem działań podejmowanych przez realizatorów projektu jest uruchomienie na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego rocznych studiów podyplomowych "Doradztwo i Planowanie Karier Osób Niepełnosprawnych". Bożena Wołoszyn (będąca członkiem komisji rekrutacyjnej) wyjaśnia, iż prowadząc rozmowy rekrutacyjne na tenże kierunek oraz realizując program studiów, zwraca się szczególną uwagę aby przyszli doradcy potrafili wspierać młode osoby niepełnosprawne i byli otwarci na ich potrzeby. Dlatego też podczas większości prowadzonych zajęć kładziono nacisk nie tylko na kształcenie w zakresie doradztwa i planowania kariery lecz również na specyfikę potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych oraz na umiejętność wspierania ich w trudnych okresach "przejścia", gdy kończą szkołę średnią, zaczynają studia lub myślą o podjęciu pracy.
Potrzeba współpracy
W ramach debaty "Czy potrafimy ze sobą współpracować? Warszawskie organizacje i instytucje wspólnie na rzecz niepełnosprawności", zorganizowanej 19 grudnia 2007 r. przez Biuro Projektu MISARN, przedstawiono raport "Analiza problemów, barier instytucjonalnych i sektorowych. Zestaw zaleceń i rekomendacji. Raport na temat możliwości wypracowania międzysektorowego systemu przeciwdziałania dyskryminacji MISARN w życiu społecznym i na rynku pracy", Pawła Kubickiego. Ważną częścią raportu jest zaprezentowanie barier niepozwalających na stworzenie w Warszawie międzysektorowego systemu pomocy zapobiegającemu dyskryminacji MISARN. Przedstawione bariery pokazują, że aby usprawnić działania na rzecz osób niepełnosprawnych potrzebna jest współpraca. W raporcie czytamy: Przykładowo brak baz danych osób niepełnosprawnych nie pozwala dotrzeć instytucjom do MISARN. Brak informacji o niepełnosprawnych wzmacnia dodatkowo słaba komunikacja pomiędzy instytucjami, które niechętnie (po części ze względu na ustawę o ochronie danych osobowych) wymieniają się danymi swoich klientów. Organizacje, nie wiedząc, kto i w jakim zakresie potrzebuje wsparcia, nie mogą zoptymalizować swoich działań, a brak informacji o planach innych instytucji sprawia, że kilka podmiotów może zajmować się tym samym, wchodząc sobie w drogę. W efekcie wielu niepełnosprawnych nie wie zarówno o swoich prawach, jak i skierowanej do nich ofercie. Jednocześnie bariery architektoniczne i transportowe zatrzymują osoby niepełnosprawne w domach, utrudniając samodzielne zdobycie niezbędnej wiedzy i informacji.
Niezbędna jest więc współpraca międzysektorowa, która stworzy spójny system działania i umożliwi osobom niepełnosprawnym aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Temu celowi miały służyć dwudniowe szkolenia "Na przekór stereotypom" skierowane do profesjonalistów pracujących z młodymi osobami niepełnosprawnymi ruchowo. Uczestnikami szkolenia byli członkowie organizacji pozarządowych, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy itp. Zajęcia te pozwoliły na poprawę jakości i efektywności ich działań.
Szeroki zakres działań prowadzonych w projekcie "Rozwój Umiejętności Życiowych Młodych Intelektualnie Sprawnych Ale Ruchowo Niepełnosprawnych MISARN" unaocznia nam, że aby młode osoby niepełnosprawne miały szansę wejść na rynek pracy najpierw muszą funkcjonować społecznie. Należy też zapewnić im możliwość kształcenia, samodoskonalenia, profesjonalną kadrę doradczą, mobilność i stabilizację prawną.
____________________________
Artykuł przygotowany w ramach projektu „Ngo:sprawni. Niepełnosprawni - pełnosprawni pracownicy organizacji pozarządowych”, realizowanego w latach 2005-2007 przez Stowarzyszenie Klon/Jawor. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Analizując powyższe statystyki można stwierdzić, iż system edukacji nie zapewnia aktywności zawodowej i jest tylko jednym z elementów, który może ją ułatwić. W przypadku młodych osób niepełnosprawnych znalezienie pracy jest końcem drogi, poprzedzonym innymi formami działania: okresem przełamywania wszelkiego rodzaju barier np. tkwiących w samym niepełnosprawnym, w najbliższym otoczeniu rodzinnym, barier architektonicznych i związanych z mobilnością. Wsparciem w procesie aktywizacji młodych niepełnosprawnych pod względem społecznym i zawodowym jest projekt "Rozwój Umiejętności Życiowych Młodych Intelektualnie Sprawnych Ale Ruchowo Niepełnosprawnych MISARN", administrowany przez Fundację "Universitatis Varsoviensis" i realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Patrząc na młodą osobę niepełnosprawną musimy sobie uświadomić potrzebę podejścia całościowego i zobaczyć ją m.in. w kontekście rodziny, psychologicznych konsekwencji niepełnosprawności, ograniczającego systemu edukacji czy w otoczeniu pełnym barier architektonicznych i stereotypów dotyczących funkcjonowania osób niepełnosprawnych. - zwraca uwagę Bożena Wołoszyn, koordynator merytoryczny projektu - dlatego w ramach Projektu MISARN proponujemy szeroki zakres działań np.: warsztaty dla osób niepełnosprawnych i ich rodziców, szkolenia dla kierowców autobusów, stworzenie specjalnej platformy internetowej, zorganizowanie podyplomowych studiów "Doradztwo i Planowanie Kariery Osób Niepełnosprawnych", stworzenie i rozwijanie tzw. pakietów edukacyjnych "dobrych praktyk". Projekt MISARN skierowany jest do młodych, niepełnosprawnych ruchowo warszawiaków, w wieku 18-24 lata. Projekt zawiera również propozycję dla rodziców oraz profesjonalistów współpracujących z MISARN np. pracowników poradni, urzędów pracy czy organizacji pozarządowych.
RUŻ dla niepełnosprawnych
Zespół trenerski Biura Projektu MISARN pod egidą Fundacji "Universitatis Varsoviensis" opracował i przeprowadził program szkoleniowy zatytułowany VIVITE FORTES - Rozwój Umiejętności Życiowych. Naszymi beneficjentami są osoby młode, będące w wieku szkolnym, w dużej mierze zależne od swoich rodziców, wchodzące w dorosłość. Młodzi ludzie biorą udział w warsztatach umiejętności psychologicznych, spotykają się z doradcami zawodowymi, korzystają z konsultacji psychologa. Dzięki udziałowi w programie mają szansę podjąć wyzwanie, jakim jest niewątpliwie uczenie się samodzielności, planowanie swojej przyszłości i radzenie sobie na rynku pracy.
Program warsztatów powstał z myślą o tych, którzy chcą polepszyć swoje funkcjonowanie w codziennym życiu. Warsztaty mają pomóc w przełamaniu poczucia bezradności - wyjaśnia Bożena Wołoszyn - ułatwić budowanie dobrych relacji z otoczeniem, stawiać sobie realistyczne cele i skutecznie wprowadzać je w życie. Nabycie tych umiejętności przez naszych beneficjentów pozwoli im nie bać się zmian i rozwiązywania problemów. Dla wielu młodych ludzi to niezwykłe odkrycie - przekonują się, że mają wpływ na swoje życie, uczą się też trudnej sztuki brania odpowiedzialności za swój los.
Oczywiście nie wszystko wyglądało tak optymistycznie. Ogromną trudnością okazały się próby zachęcenia do współpracy rodziców młodych osób niepełnosprawnych. Nadal sądzimy, że to dobry pomysł, by wspierać rodziców naszych beneficjentów - twierdzi Bożena Wołoszyn - ponieważ osoby niepełnosprawne są zwykle w dużym stopniu zależne od własnych rodziców, ci ostatni mogą być bardzo cennymi sojusznikami w procesie usamodzielniania się młodych osób. Niestety nie udało nam się przekonać rodziców do wzięcia udziału projekcie. Być może jest to jednak za trudna propozycja.
Kształtowanie postawy obywatelskiej osób niepełnosprawnych
Jednym z partnerów projektu MISARN jest Stowarzyszenie Centrum Informacji Społecznej prowadzące Biuro Porad Obywatelskich w Warszawie, zajmujące się poradnictwem obywatelskim. Trenerzy warszawskiego BPO przygotowali i przeprowadzili cykl warsztatów z zakresu umiejętności obywatelskich. Małgorzata Kazimierczak, jedna z trenerek: - nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że wiele osób znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, gdyż nie mają świadomości i wiedzy prawnej, która pozwoliłaby im uniknąć problemów (np. długów, trudnej sytuacji mieszkaniowej). Dlatego też zdecydowaliśmy się przygotować i przeprowadzić warsztaty, których celem było wzmocnienie świadomości obywatelskiej i dostarczenie młodym niepełnosprawnym podstawowej wiedzy z zakresu spraw, jakie dotykają człowieka w trakcie jego życia, w oparciu o obowiązujące przepisy. Prowadząc warsztaty starałam się, żeby miały one jak najbardziej praktyczny wymiar dla uczestników. Osoby te, z racji swojej niepełnosprawności, będą miały często do czynienia z urzędami np. borykając się z obecnym systemem orzecznictwa i przyznawaniem renty. Staraliśmy się nauczyć ich wypełniać formularze urzędowe, odwoływać się od decyzji, pisać podania, a przez to dać im możliwość skutecznego realizowania własnych planów i zamierzeń. Podczas trwających dwa dni warsztatów zapoznałyśmy uczestników z systemem orzecznictwa oraz uprawnieniami przysługującymi im z zakresu prawa pracy, co pozwoli im lepiej zaprezentować się pracodawcy. Pokazałyśmy również możliwości jakie niesie ze sobą samozatrudnienie. Małgorzata Kazimierczak podkreśla, iż prowadząc zajęcia trenerzy starali się zmienić bierną postawę młodych ludzi na aktywne uczestnictwo w życiu. Chciałyśmy im pokazać, że sami mogą coś tworzyć, nie muszą być tylko biorcami, ale mogą stać się twórcami, mogą mieć bezpośredni wpływ na swoje życie i rzeczywistość. Nie muszą liczyć na kogoś, jeśli chcą zmienić coś co im przeszkadza: mogą się na przykład organizować, zakładać stowarzyszenia albo zdobywać pracę organizując spółdzielnie socjalne. Trenerzy z Biura Porad Obywatelskich zwrócili uwagę na bardzo ważny fakt: braku w Warszawie miejsca gdzie osoby niepełnosprawne mogłyby poprzebywać razem, pobyć w swojej grupie rówieśniczej. Szczególnie znaczenie ma to dla tych, którzy nie wejdą na rynek pracy. Rolę takiego miejsca spotkań, może spełniać portal internetowy, który został stworzony w ramach projektu. Jednak wirtualne spotkanie nie są w stanie zastąpić spotkań rzeczywistych.
Portal jako narzędzie wsparcia systemu informacji społecznej
Trwałym rezultatem projektu jest portal internetowy www.4integro.pl. Stanowi on narzędzie wsparcia systemu informacji społecznej i ma za zadanie pomóc młodym niepełnosprawnym mieszkańcom Warszawy i okolic normalnie funkcjonować. Koordynator merytoryczny projektu wylicza: na Portalu można skorzystać z informacji, które z miejsc użyteczności publicznej są dostępne dla osób niepełnosprawnych. Nie chodzi tutaj tylko o administrację publiczną, ale również puby, dyskoteki i inne popularne miejsca, w których można miło spędzić czas. Na www.4integro.pl skorzystamy też z forów dyskusyjnych, poradnictwa internetowego (porady medyczne, psychologiczne czy prawne), będziemy mogli sięgnąć do artykułów, materiałów edukacyjnych dotyczących różnych umiejętności życiowych, w tym związanych z poszukiwaniem i utrzymywaniem pracy. Znajdą się tam również ważne informacje o działaniach na rzecz młodych ludzi, w tym przede wszystkim niepełnosprawnych, realizowanych zarówno w ramach naszego projektu, jak i przez inne organizacje/ instytucje. Mamy nadzieję, że portal stanie się miejscem wymiany opinii, dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem przez przedstawicieli wszystkich grup zainteresowanych tą tematyką.
Doradztwo i planowanie Kariery Osób Niepełnosprawnych
Ważnym elementem działań podejmowanych przez realizatorów projektu jest uruchomienie na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego rocznych studiów podyplomowych "Doradztwo i Planowanie Karier Osób Niepełnosprawnych". Bożena Wołoszyn (będąca członkiem komisji rekrutacyjnej) wyjaśnia, iż prowadząc rozmowy rekrutacyjne na tenże kierunek oraz realizując program studiów, zwraca się szczególną uwagę aby przyszli doradcy potrafili wspierać młode osoby niepełnosprawne i byli otwarci na ich potrzeby. Dlatego też podczas większości prowadzonych zajęć kładziono nacisk nie tylko na kształcenie w zakresie doradztwa i planowania kariery lecz również na specyfikę potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych oraz na umiejętność wspierania ich w trudnych okresach "przejścia", gdy kończą szkołę średnią, zaczynają studia lub myślą o podjęciu pracy.
Potrzeba współpracy
W ramach debaty "Czy potrafimy ze sobą współpracować? Warszawskie organizacje i instytucje wspólnie na rzecz niepełnosprawności", zorganizowanej 19 grudnia 2007 r. przez Biuro Projektu MISARN, przedstawiono raport "Analiza problemów, barier instytucjonalnych i sektorowych. Zestaw zaleceń i rekomendacji. Raport na temat możliwości wypracowania międzysektorowego systemu przeciwdziałania dyskryminacji MISARN w życiu społecznym i na rynku pracy", Pawła Kubickiego. Ważną częścią raportu jest zaprezentowanie barier niepozwalających na stworzenie w Warszawie międzysektorowego systemu pomocy zapobiegającemu dyskryminacji MISARN. Przedstawione bariery pokazują, że aby usprawnić działania na rzecz osób niepełnosprawnych potrzebna jest współpraca. W raporcie czytamy: Przykładowo brak baz danych osób niepełnosprawnych nie pozwala dotrzeć instytucjom do MISARN. Brak informacji o niepełnosprawnych wzmacnia dodatkowo słaba komunikacja pomiędzy instytucjami, które niechętnie (po części ze względu na ustawę o ochronie danych osobowych) wymieniają się danymi swoich klientów. Organizacje, nie wiedząc, kto i w jakim zakresie potrzebuje wsparcia, nie mogą zoptymalizować swoich działań, a brak informacji o planach innych instytucji sprawia, że kilka podmiotów może zajmować się tym samym, wchodząc sobie w drogę. W efekcie wielu niepełnosprawnych nie wie zarówno o swoich prawach, jak i skierowanej do nich ofercie. Jednocześnie bariery architektoniczne i transportowe zatrzymują osoby niepełnosprawne w domach, utrudniając samodzielne zdobycie niezbędnej wiedzy i informacji.
Niezbędna jest więc współpraca międzysektorowa, która stworzy spójny system działania i umożliwi osobom niepełnosprawnym aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Temu celowi miały służyć dwudniowe szkolenia "Na przekór stereotypom" skierowane do profesjonalistów pracujących z młodymi osobami niepełnosprawnymi ruchowo. Uczestnikami szkolenia byli członkowie organizacji pozarządowych, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy itp. Zajęcia te pozwoliły na poprawę jakości i efektywności ich działań.
Szeroki zakres działań prowadzonych w projekcie "Rozwój Umiejętności Życiowych Młodych Intelektualnie Sprawnych Ale Ruchowo Niepełnosprawnych MISARN" unaocznia nam, że aby młode osoby niepełnosprawne miały szansę wejść na rynek pracy najpierw muszą funkcjonować społecznie. Należy też zapewnić im możliwość kształcenia, samodoskonalenia, profesjonalną kadrę doradczą, mobilność i stabilizację prawną.
____________________________
Artykuł przygotowany w ramach projektu „Ngo:sprawni. Niepełnosprawni - pełnosprawni pracownicy organizacji pozarządowych”, realizowanego w latach 2005-2007 przez Stowarzyszenie Klon/Jawor. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.