Pod koniec sierpnia grupa dzieci z niepełnosprawnościami oraz ich rodziny z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych wzięła udział w wyjazdowych zajęciach ogólnorozwojowych w Międzywodziu. Ten nadmorski wyjazd był okazją do wspólnego spędzenia czasu, rozwoju i radości. Projekt „Lepsze Jutro II” dofinansowany przez PFRON to wytchnienie, nauka i integracja dla rodzin. Oto relacja z tej niezapomnianej przygody.
Dzień 1: Rozpoczyna się rodzinna przygoda!
Pierwszy dzień wyjazdu w ramach projektu „Lepsze Jutro II” obfitował w wiele emocji. Grupa rodzin z dziećmi z niepełnosprawnościami wyjechała do Międzywodzia, gdzie czekało na nich zakwaterowanie w hotelu Marena Wellness & SPA. Po przyjeździe uczestnicy mieli okazję zrelaksować się, rozpakować oraz zwiedzić teren ośrodka. Wieczorem zorganizowano powitalny spacer nad morze, gdzie dzieci mogły poczuć morską bryzę, a rodziny miały czas na pierwsze wspólne rozmowy. Spacer po plaży zakończył się integracyjnymi animacjami dla najmłodszych. Na zakończenie dnia odbyło się spotkanie organizacyjne, na którym omówiono plan wyjazdu i zapowiedziano atrakcje czekające na uczestników przez kolejne dni. Radość i podekscytowanie towarzyszyły wszystkim od samego początku!
Dzień 2: Zajęcia i Integracja w Pełni!
Drugiego dnia wyjazdu rozpoczęły się długo oczekiwane zajęcia terapeutyczne i integracyjne, które były przygotowane z myślą o indywidualnych potrzebach każdej grupy. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy – w jednej prowadzone były metody Attention Autism, w drugiej uzupełniane były przez zajęcia PECS. Warsztaty te pozwalały rozwijać komunikację i samodzielność dzieci. Rodzeństwo dzieci niepełnosprawnych w tym czasie uczestniczyło w zajęciach z rękodzieła, gdzie tworzyły własne wazony, pobudzając swoją kreatywność. Po południu miała miejsce sesja zdjęciowa na plaży, która była świetną okazją do wspólnego świętowania pięknych chwil nad morzem. Wieczorem wszyscy spotkali się przy grillu, co sprzyjało integracji rodziców, rozmowom i nawiązywaniu nowych znajomości. Dzień zakończyły zajęcia muzyczno-ruchowe, pełne tańca, animacji i śmiechu, które wzmocniły więzi rodzinne.
Dzień 3: Kreatywność i zabawa
Trzeci dzień pełen był kolejnych terapeutycznych aktywności i kontynuacji zajęć, które wspierały rozwój dzieci. Warsztaty PECS dla rodziców stanowiły okazję do pogłębienia umiejętności komunikacji z dziećmi, podczas gdy dzieci brały udział w sesji zdjęciowej i twórczych zajęciach artystycznych. Dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w zajęciach muzycznych, które pobudzały ich kreatywność i zdolności ruchowe. Podczas spacerów po plaży dzieci odkrywały nowe miejsca i tworzyły wspólne rysunki w piasku. Wieczorem zorganizowano seans filmowy, która przyciągnęła uwagę najmłodszych i wprowadziła ich w spokojny nastrój przed snem. Ten dzień był nie tylko pełen edukacji i zabawy, ale także chwili wyciszenia, co pozwoliło dzieciom zrelaksować się po pełnym wrażeń dniu.
Dzień 4: Wspólny czas i refleksja
Czwarty dzień wyjazdu skupił się na refleksji i dialogu między rodzicami a specjalistami. Rodzice wzięli udział w spotkaniu z pedagogiem, które poświęcone było tematowi wsparcia rodzin dzieci z niepełnosprawnościami. Podczas warsztatu rodzice mogli wymieniać się doświadczeniami, a także dowiedzieć się, jak wspierać rozwój swoich dzieci na co dzień. W międzyczasie dzieci uczestniczyły w dalszej części zajęć terapeutycznych oraz opiekuńczych zajęciach muzyczno-ruchowych, które pobudzały ich zmysły i motorykę. Wieczór był czasem wolnym, który rodziny spędzały według własnych preferencji. Był to dzień sprzyjający refleksji.
Dzień 5: Edukacja przez zabawę
Piątego dnia odbyły się kolejne zajęcia terapeutyczne, ale kulminacją dnia była projekcja edukacyjnej bajki. Bajka, pełna barwnych postaci i ciekawych słów, była doskonałym narzędziem do poszerzania słownictwa dzieci i rozwijania ich zainteresowania światem literatury i języka. Rodzice byli zachwyceni tym, jak ich dzieci angażowały się w zabawę i jednocześnie przyswajały nowe umiejętności. Po południu dzieci uczestniczyły w zajęciach muzyczno-ruchowych, które jak co dzień były źródłem radości i energii. Wieczorem zorganizowano zajęcia opiekuńcze, dzięki którym rodzice mogli cieszyć się chwilą wytchnienia, podczas gdy ich pociechy bawiły się pod okiem specjalistów.
Dzień 6: Kreatywne zajęcia na plaży
Szósty dzień to prawdziwa uczta dla zmysłów. Zajęcia plastyczne odbyły się na plaży, gdzie dzieci mogły cieszyć się zarówno zabawą, jak i piękną nadmorską scenerią. Z masy plastycznej tworzyły ciasteczka, rozwijając swoje zdolności manualne i kreatywność. Zajęcia muzyczno-ruchowe, które odbyły się później, zachęcały dzieci do wyrażania siebie poprzez taniec i ruch. Rodzice mieli okazję obserwować, jak ich pociechy radzą sobie w grupie i nawiązują kontakty z innymi dziećmi. Ciepła pogoda sprzyjała długim spacerom i odpoczynkowi na plaży.
Dzień 7: Podsumowanie i pożegnanie
Ostatni dzień wyjazdu przyniósł zarówno radość, jak i nutę nostalgii. Podsumowanie wyjazdu rozpoczęto od emocjonującej gry terenowej o tematyce pirackiej, podczas której dzieci, zaopatrzone w specjalne mapy, szukały ukrytego skarbu. Okazało się, że skarbem były pluszowe rekiny, co wywołało ogromną radość wśród najmłodszych. Na zakończenie dnia odbyła się wzruszająca prezentacja, która podsumowała cały wyjazd. Pokazano zdjęcia i filmy z zajęć oraz wspólnych chwil, co wywołało wiele uśmiechów i wzruszeń. Rodziny otrzymały pamiątkowe zdjęcia, a rodzice obdarowali kadrę drobnymi upominkami, wyrażając swoją wdzięczność za trud włożony w organizację wyjazdu. Ten dzień na długo pozostanie w sercach wszystkich uczestników.
Podsumowanie: Reportaż filmowy 🎥✨
Cała przygoda została uchwycona w wyjątkowym reportażu filmowym, do którego obejrzenia serdecznie zapraszamy. Film pokaże, jak ważne są wyjazdy tego typu, nie tylko dla dzieci, ale dla całych rodzin. Taka forma integracji, odpoczynku i nauki wpływa na rozwój społeczny i emocjonalny uczestników. Zapraszamy do obejrzenia filmu, który ukaże moc wspólnych chwil i ogromny wpływ tych wyjazdów na życie rodzin!
Projekt „Lepsze Jutro II” jest dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.