Zastanawialiście się kiedyś ile mamy w Polsce spółdzielni socjalnych, jak prezentuje się ich oferta i jak najszybciej można do nich dotrzeć? Teraz, za sprawą Ogólnopolskiego Katalogu Branżowego Spółdzielni Socjalnych, odpowiedzi na wszystkie te pytania oraz wiele innych znaleźć będzie można w jednym miejscu, a w zasadzie pod jednym adresem internetowym: www.spoldzielniesocjalne.org.
Wszystko za sprawą Spółdzielni Socjalnej „WwwPromotion” z Wrocławia, która została założona w 2005 roku przez osoby skupione wokół Stowarzyszenia Aktywizacji Zawodowej i Społecznej Osób Niepełnosprawnych „Actus”. Było to przedsięwzięcie wyjątkowe z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, siedem lat temu była to w ogóle jedna z pierwszych spółdzielni socjalnych na mapie Polski. Po drugie, po dziś dzień stanowi ona swoisty ewenement pod względem profilu działalności, zatrudniając jedynie osoby niepełnosprawne posiadające rzadkie umiejętności z zakresu informatyki (usługi świadczone przez Spółdzielnię to m.in. projektowanie i administrowanie stron www czy też optymalizowanie i pozycjonowanie witryn internetowych). W oparciu właśnie o tę nieczęsto spotykaną wśród podmiotów ekonomii społecznej specjalizację oraz w odpowiedzi na widoczne zapotrzebowanie, Spółdzielnia Socjalna „WwwPromotion” uruchomiła Ogólnokrajowy Katalog Branżowy Spółdzielni Socjalnych.
- Inspiracją do opracowania Katalogu były nasze 7-letnie obserwacje powstającej i rozwijającej się spółdzielczości socjalnej w Polsce – mówi Jerzy Lamprecht z „WwwPromotion”. – W ostatnim czasie zaobserwować można dużą dynamikę wzrostu aktywności grup inicjujących powstawanie nowych spółdzielni socjalnych. To bardzo pozytywny trend, niestety, tylko ok. 1/2 zarejestrowanych spółdzielni socjalnych jest aktywna gospodarczo. Wśród przyczyn tego zjawiska są m.in. nieskutecznie prowadzone działania promocyjno-marketingowe.
Trudno z tak postawioną diagnozą polemizować. Sfera działalności gospodarczej spółdzielni socjalnych nie jest rynkiem chronionym, dlatego też spółdzielnie muszą dostosowywać swoją ofertę do warunków rynku podobnie jak firmy komercyjne. Nie trzeba być ekspertem ekonomicznym, by zrozumieć, że bez odpowiedniej i skutecznej promocji o sukces, a niekiedy wręcz zwykłe utrzymanie się na rynku, może być szalenie ciężko. I dlatego też Spółdzielnia „WwwPromotion” postanowiła ułatwić innym skuteczne zaistnienie na rynku, uruchamiając internetowy Katalog spółdzielni.
By okazał się on jednak skutecznym narzędziem promocyjnym, jego twórcy musieli spełnić pewne kryteria, które wyznaczyli sobie sami, bądź też korzystali z uwag i podpowiedzi bezpośrednio zainteresowanych tematem osób.
- Koncepcja odpowiedniej funkcjonalności katalogu była wielokrotnie konsultowana w samym środowisku spółdzielców – wyjaśnia Jerzy Lamprecht. – Wiedzieliśmy, że ma być on maksymalnie prosty, bez zbędnych "bajerów" i szybko wczytywać się w każdej przeglądarce IT. Z kolei dzięki wyselekcjonowaniu branżowemu i terytorialnemu znajdujących się tam spółdzielni, w łatwy i przejrzysty sposób można uzyskać dostęp do stosownych informacji o podmiotach spółdzielczych z całego kraju.
Kto zdążył już odwiedzić katalog, ten wie, że wszystkie powyższe kryteria zostały spełnione. Strona jest funkcjonalna i jednocześnie prosta w obsłudze i przejrzysta. Można mieć jedynie wątpliwości, czy aby na pewno znajdziemy tam wszystkie spółdzielnie socjalne. Twórcy katalogu jednak uspokajają. Gdyby zawieść miały działania promujące Katalog, w obwodzie jest jeszcze reprezentant „WwwPromotion”, który pełni rolę Przewodniczącego Rady Nadzorczej Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych oraz moderuje witrynę www Związku. Dzięki temu ma on mieć bezpośredni kontakt z większością aktywnych gospodarczo spółdzielni socjalnych w Polsce.
Środki na uruchomienie internetowego Katalogu pochodzą z projektu „Wiedza i promocja – kluczowe czynniki sukcesu spółdzielni socjalnej", który współfinansowany jest ze środków PO FIO 2012. Branżowy katalog spółdzielni socjalnych jest tylko jedną ze składowych tego projektu, planowane jest także zrealizowanie części edukacyjno-doradczej, w której ma zostać „wykorzystana” obligatoryjna konieczność poddawania się lustracji ustawowej przez spółdzielnie socjalne. Słowo lustracja kojarzy nam się dość groźnie, a co najmniej poważnie i nie inaczej jest w przypadku spółdzielni socjalnych. Celem lustracji spółdzielni jest m.in. sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień statutu oraz uchwał i regulaminów, kontrola gospodarności, celowości i rzetelności realizacji przez spółdzielnię jej celów ekonomicznych oraz reintegracyjnych. Zaplanowane w części edukacyjno-doradczej szkolenia, mają na celu przygotowanie spółdzielni i ich pracowników do procesu lustracji.
Skoro Katalog powstał w ramach projektu, pojawiają się obawy o jego istnienie po zakończeniu działań projektowych, Jerzy Lamprecht jednak szybko je rozwiewa: - Członkowie naszej spółdzielni już zadeklarowali, iż po zakończeniu realizacji projektu, w dalszym ciągu będą bezpłatnie administrowali i aktualizowali katalog.
Źródło: informacja wlasna serwisu wroclaw.ngo.pl