Współpraca międzynarodowa w organizacji – Jakie sukcesy? Jakie wyzwania? Jakie kompetencje?
W jaki sposób organizacje mogą wspierać swoich menadżerów w inicjowaniu i realizowaniu współpracy międzynarodowej? Jakiego wsparcia początkujący menadżerowie oczekują? Jakie kompetencje są najważniejsze dla skutecznego realizowania współpracy międzynarodowej? I z czym – i dla organizacji i dla jej ludzi – wiąże się taka współpraca? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dwóch raportach z badań międzynarodowych, zrealizowanych wiosną 2019 r.
Współpraca międzynarodowa organizacji społeczeństwa obywatelskiego
Współpraca międzynarodowa jest elementem pracy wielu organizacji działających w obszarze edukacji dorosłych – uczenia się przez całe życie – w europejskim sektorze organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Niemniej jednak wiele organizacji nie jest jeszcze zaangażowanych w międzynarodowe partnerstwa lub nie jest w stanie nawiązać współpracy międzynarodowej.
Współpraca na płaszczyźnie międzynarodowej mogłaby pomóc organizacjom w zainicjowaniu procesów uczenia się i wprowadzaniu innowacji w samej organizacji. Taka jest ogólna idea europejskich programów współpracy, takich jak Erasmus +.
Niektóre organizacje społeczeństwa obywatelskiego korzystają z możliwości tych programów, ale większość wnioskuje o finansowanie bez powodzenia lub nigdy nawet nie próbowało. Każdy, kto kiedykolwiek sięgnął po takie wsparcie finansowe, wie: przygotowanie projektu i wniosku o dofinansowanie wymaga czasu i wykwalifikowanego personelu, aby odnieść sukces. Dlatego rozpoczynanie projektów międzynarodowych jest wyzwaniem, a ich realizacja może być wyzwaniem jeszcze większym.
Menadżerowie projektów potrzebują wsparcia i konkretnych umiejętności, jeśli chcą działać na arenie międzynarodowej. W sposób szczególny wsparcia potrzebują początkujący menadżerowie projektów międzynarodowych , ponieważ najczęściej nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy w środowisku międzynarodowym.
W jaki sposób organizacje mogą wspierać swoich menadżerów w inicjowaniu i realizowaniu współpracy międzynarodowej? Jakiego wsparcia początkujący menadżerowie oczekują? Jakie kompetencje są najważniejsze dla skutecznego realizowania współpracy międzynarodowej? I z czym – i dla organizacji i dla jej ludzi – wiąże się taka współpraca? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dwóch raportach z badań międzynarodowych zrealizowanych wiosną 2019 r. w Polsce, we Włoszech, w Austrii, w Danii i na Węgrzech. Składały się na nie otwarte badania on-line oraz wywiady. Swoimi opiniami i doświadczeniami podzieliło się z nami ponad 200 menadżerów projektów i reprezentantów gremiów zarządczych organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających w sektorze uczenia się przez całe życie.
O czym przeczytasz w raportach?
Raport 1.
Celem tego raportu jest zebranie wiedzy na temat sukcesów i wyzwań dotyczących współpracy międzynarodowej. Znajdziesz w nim informacje na temat:
- Rodzajów i metod wsparcia oferowanych menedżerom projektów międzynarodowych działających w dziedzinie uczenia się przez całe życie w pięciu krajach europejskich.
- Oczekiwań menadżerów projektów międzynarodowych, dotyczących wsparcia, jakiego oczekują oni od organizacji ich zatrudniających, aby mogli z powodzeniem realizować współpracę międzynarodową.
- Wyzwań aktualnych dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego sektora edukacji dorosłych, dotyczących realizowania międzynarodowych projektów współpracy.
- Obszarów informacji, wiedzy, narzędzi i innego wsparcia dla współpracy międzynarodowej oferowanej przez agencje krajowe programów współpracy w Unii Europejskiej.
Raport 2.
Raport dotyczy kompetencji kluczowych dla menadżerów projektów międzynarodowych, aktywnych w organizacjach społeczeństwa obywatelskiego sektora edukacji dorosłych oraz oczekiwanego przez nich, potrzebnego im zewnętrznego wsparcia w realizacji projektów międzynarodowych. Znajdziesz w nim informacje na temat:
- Profili kompetencji działających z sukcesem menadżerów projektów międzynarodowych oraz doprecyzowanie zestawu takich kluczowych kompetencji, na który składają się: 1) kompetencje techniczne, 2) kompetencje przywódcze oraz 3) kompetencje w zakresie zarządzania strategicznego i biznesowego.
- Potrzeb w zakresie oczekiwanego wsparcia, jakie mogłaby zaoferować planowana do powołania międzynarodowa sieć wsparcia dedykowana początkującym menadżerom projektów międzynarodowych, oferując, między innymi, narzędzia online, pigułki wiedzy, webinaria, usługi mentoringu i e-mentoringu, wsparcie doradcze, szkolenia, warsztaty i seminaria.
Jak mogę wykorzystać wiedzę zawartą w raportach?
Raporty przygotowane zostały przede wszystkim z myślą o początkujących w dziedzinie współpracy międzynarodowej.
Jeśli dopiero myślisz o rozpoczęciu współpracy międzynarodowej – z raportów dowiesz się, z czym się taka współpraca wiąże – i z punktu widzenia organizacji i z punktu widzenia menadżera projektu. Zapoznasz się z kompetencjami, jakie przydają się przy realizowaniu współpracy międzynarodowej. Będziesz w stanie określić, czego jeszcze potrzebujesz się nauczyć.
Jeśli zarządzasz organizacją planującą współpracę międzynarodową – zyskasz inspirację, jak możesz wspierać swoich menadżerów projektów międzynarodowych. Odpowiesz sobie na pytanie, czy organizacja, którą zarządzasz, jest już gotowa do podjęcia współpracy międzynarodowej. A jeżeli nie – co możecie zrobić, by się do tego przygotować.
Po co opracowaliśmy te raporty? I co dalej?
Wyniki badań zawarte w raportach stanowią bazę do zaproponowania następującej oferty, kierowanej do początkujących menadżerów projektów międzynarodowych i członków zarządów organizacji zainteresowanych rozpoczęciem partnerskiej współpracy międzynarodowej:
1. Krajowych i międzynarodowych szkoleń. Rekrutacja na szkolenia organizowane w Polsce jest już otwarta. Szkolenia pt. „Jak zaplanować, napisać i zrealizować projekt międzynarodowy….” Odbędą się w grudniu 2019 i w lutym 2020 w Bielsku-Białej i w Krakowie. Szczegółowe informacje znajdziesz TUTAJ.
2. Systemu mentoring i e-mentoringu. Jeszcze do 3 grudnia otwarta jest rekrutacja do programu. Z ofertą mentoringu dostępną dla polskich organizacji zapoznasz się TUTAJ
3. Portalu internetowego gromadzącego w jednym miejscu kluczowe informacje dotyczące zarządzania projektami międzynarodowymi. Prototyp portalu (jeszcze nie doskonały; pracujemy nad nim…) jest już dostępny tutaj: FIRST Network
4. Międzynarodowej Sieci Wsparcia. Obecnie w fazie projektowania. Za ok. pół roku z ofertą sieci zapoznasz się TUTAJ.
Oferta ta będzie dostępna dla osób aktywnych w dziedzinie uczenia się przez całe życie w III sektorze, nieodpłatnie, od jesieni 2019 do wiosny 2020. Rekrutacje do udziału w wyżej wymienionych programach ogłaszane są na portalu FIRST Network: https://first-network.eu/pl/.
Czy to wszystko to też projekt międzynarodowy?
Jak najbardziej. Opisane dwa Raporty został opracowane w ramach 2-letniego projektu zatytułowanego „Sieć wsparcia początkujących menadżerów projektów międzynarodowych” („First-time international project realisers support network”), realizowanego w okresie wrzesień 2018 – sierpień 2020, z dofinansowaniem Programu Unii Europejskiej Erasmus+ 2014 - 2020.
Punktem wyjścia dla projektu jest względnie niski poziomu międzynarodowej współpracy partnerskiej i sieciowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego sektora edukacji dorosłych działających w państwach członkowskich UE. Ogólnym celem jest wspieranie innowacyjności organizacji kształcenia dorosłych, w zakresie metodologii kształcenia, docierania do dorosłych słuchaczy i organizacji kształcenia dorosłych, poprzez wspieranie ich w podejmowaniu nowych sposobów i obszarów działania.
W skład partnerstwa wchodzi pięć organizacji z pięciu państw członkowskich UE działających w obszarze uczenia się przez całe życie, kultury, pracy socjalnej i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego: Polski, Włoch, Węgier, Danii i Austrii. Koordynator: Fundacja Alternatywnych Inicjatyw Edukacyjnych (PL) – www.fundacjaaie.eu.