Osoba bezdomna czy osoba w kryzysie bezdomności? Czy wiesz, jakich słów używać, a jakich nie używać, przedstawiając ubóstwo i wykluczenie społeczne w mediach? WRZOS opublikował „Przewodnik odpowiedzialnego przedstawiania ubóstwa w mediach”. Zachęcamy w nim do rzetelnego przedstawiania ubóstwa, a zatem dokonywanego językiem pozbawionym uprzedzeń, klisz i podejścia, w świetle którego ubodzy są „sami sobie winni”.
Przewodnik kierujemy do dziennikarzy i pracowników mediów tradycyjnych oraz do osób prowadzących opiniotwórcze media społecznościowe. Publikacja ma na celu pokazanie sposobu, w jaki zdarza się mediom opisywać ubóstwo i osoby jego doświadczające i co można pod tym względem poprawić.
Zwracamy uwagę, że ubóstwo jest problemem społecznym dotykającym całego społeczeństwa i społeczności lokalnych, a nie tylko jednostkowymi problemami z zaspokojeniem podstawowych potrzeb biologicznych i społecznych.
Przygotowując przewodnik, konsultowaliśmy z osobami doświadczającymi ubóstwa, jakie słowa, zwroty i metody opisu są dla nich nieakceptowalne, a jakie jak najbardziej dopuszczalne. To właśnie osoby doświadczające ubóstwa, powinny być ekspertami dla piszących na temat ubóstwa.
Przewodnik przygotował zespół: za opracowanie odpowiadała Magdalena Okraska, zredagował: Cezary Miżejewski, a konsultację naukową przygotował: dr hab. Ryszard Szarfenberg.
Zapraszamy do lektury!
-
Przewodnik odpowiedzialnego przedstawiania ubóstwa w mediach
pdf ・367.19 kB
Publikacja przygotowana w ramach projektu ,,Porozmawiajmy o ubóstwie i wykluczeniu społecznym” realizowanego przez Wspólnotę Roboczą Związków Organizacji Socjalnych z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Źródło: WRZOS