“Uczymy dzieci i młodzież, jak dbać o przyrodę – tak, by wzięły odpowiedzialność za środowisko naturalne, gdy dorosną", mówi kierownik projektu „Mój zielony DOM”, Joanna Handziak-Buczko z Wrocławia.
Na zajęciach w Zespole Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej we Wrocławiu w pełni skoncentrowani uczniowie starannie operują małymi modelami, które produkują energię słoneczną i wiatrową.
„Pewnego dnia zabraknie zasobów naturalnych. Energia odnawialna będzie rozwiązaniem do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej na potrzeby naszego codziennego życia”, mówi Sebastian Bogacz (18 lat).
Wraz ze swoim kolegą Piotrem Łagockim (18) testuje model panelu słonecznego. Za oknem na dachu szkoły realnej wielkości kolektor słoneczny, który wytwarza energię do podgrzewania wody w budynku.
„Jestem zainteresowany pracą z odnawialnymi źródłami energii, ponieważ musimy przejść na tego rodzaju energię, by uratować naszą planetę”, mówi Piotr Łagocki.
Praktyczna znajomość środowiska
„W szkole dzieci uczą się biologii, ale często nie otrzymują wystarczająco dużo praktycznej wiedzy na temat tego, jak dbać o przyrodę i chronić środowisko naturalne – i tu pojawia się nasz projekt”, wyjaśnia kierownik projektu „Mój zielony DOM”, Joanna Handziak-Buczko z Centrum Kształcenia Ustawicznego we Wrocławiu, realizatora projektu z ramienia Wydziału Edukacji Gminy Wrocław.
Dzięki wsparciu Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, Handziak-Buczko i jej zespół projektowy przyczyniają się do zwiększenia jakości i efektów kształcenia z zakresu bioróżnorodności i ochrony ekosystemów w Polsce.
W ramach projektu „Mój zielony DOM” ponad 1000 dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat z trzech wrocławskich szkół i jednego przedszkola mają szansę, aby dowiedzieć się więcej na temat znaczenia różnorodności biologicznej, ekonomicznej wartości ekosystemów i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
„Pokazujemy, w jaki sposób sortować śmieci i jakie nowe produkty mogą być produkowane z odpadów z recyklingu. Odwiedzamy parki krajobrazowe, lasy, ogród botaniczny i zoo. Młodym ludziom łatwiej jest zrozumieć, jak ich zachowanie wpływa na środowisko, jeśli wyjdą poza mury szkolne i zobaczą coś na własne oczy”, mówi Handziak-Buczko.
Zrozumienie znaczenia różnorodności biologicznej
Polska ma wyjątkowo bogatą przyrodę i krajobraz. Kraj jest naturalnym siedliskiem rzadkich gatunków na skalę ogólnoeuropejską, a przez to szczególnie odpowiedzialny za ochronę dziedzictwa przyrodniczego. Według ekonomistów, co roku UE traci 450 miliardów euro z powodu utraty różnorodności biologicznej.
„Z perspektywy długoterminowej, uważamy, że ważne jest, aby zacząć edukację dzieci w zakresie różnorodności biologicznej i ochrony środowiska od najmłodszych lat. Wtedy mamy większą szansę na ukształtowanie zachowań i postaw, które zaprocentują w dorosłym życiu”, mówi Handziak-Buczko.
Dwa lata temu we Wrocławiu wprowadzono obowiązkowy recykling odpadów z gospodarstw domowych. Jednak potrzeba czasu, by zarządzenie stało się codzienną dobrą praktyką.
„Wrocław chce być bardziej ekologiczny i dbać o swój ekosystem. Projekt „Mój zielony DOM” pomaga nam to osiągnąć”, mówi Joanna Gondorek z Gminy Wrocław.
Energia odnawialna w praktyce
W klasie w Zespole Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej, nauczyciel Maciej Popenda demonstruje i wyjaśnia, jak działa kolektor słoneczny. Również uczniowie z innych szkół przychodzą tutaj, aby dowiedzieć się więcej na temat odnawialnych źródeł energii. W ramach projektu „Mój zielony DOM” dla Zespołu Szkół Nr 4 powstaje laboratorium, wyposażone w profesjonalny sprzęt dydaktyczny, m.in. pompy ciepła, moduły fotowoltaiczne, zestawy do eksperymentów. Z laboratorium będą mogły korzystać w celach edukacyjnych inne wrocławskie placówki oświatowe.
„Zanim dostaliśmy wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, nie mogliśmy nic więcej, niż uczyć teorii. Teraz edukacja jest bardziej praktyczna. To niesamowity postęp”, mówi nauczyciel.
Więcej informacji
Na rzecz realizacji projektu „Mój zielony dom” przeznaczono grant w wysokości € 528.254 z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach polskiego Programu Operacyjnego PL02 – Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów. W Polsce te trzy kraje udzielające pomocy wspierają również redukcję emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń powietrza i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, a także poprawę monitoringu środowiska.
Artykuł powstał w efekcie wizyty przedstawicieli grantodawcy w jednej z wrocławskich placówek oświatowych biorących udział w projekcie
Na zdjęciu: Piotr Łagocki (z lewej) i Sebastian Bogacz poznają źródła i zasoby energii odnawialnej na zajęciach w swojej szkole we Wrocławiu.
Fotograf: Christophe Vander Eecken
Autorka artykułu: Miriam Stackpole Dahl, EEA and Norway Grants
Źródło: Strona projektu