Niniejszy artykuł przybliża podstawowe informacje na temat istoty mediów społecznościowych, odpowiada na pytanie, dlaczego warto rozważyć ich przydatność dla organizacji i wskazuje, jakie zasoby początkowe mogą okazać się przydatne w planowaniu strategii wykorzystania mediów społecznościowych.
Mianem “mediów społecznościowych” określa się na ogół witryny internetowe i narzędzia online, umożliwiające interakcje pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy oraz poszerzanie zainteresowań. Media społecznościowe dzielą się na szereg kategorii – poniżej opisano pokrótce najpopularniejsze z nich:
Sieci społecznościowe
Sieci społecznościowe to platformy, które umożliwiają użytkownikom interakcję i tworzenie profili osobistych. Bazują one na budowaniu sieci lub społeczności, zachęcaniu do uczestnictwa, wymiany treści w formie tekstowej, nagrań wideo lub zdjęć. Do sieci społecznościowych należą między innymi facebook, LinkedIn, Golden Line, Pinterest, Instagram, Twitter czy NK.pl
Blogi/Mikroblogi
Platformy blogowe w rodzaju Wordpress czy Blogger są znakomitym narzędziem publikacji wiadomości i informacji, skierowanych do członków społeczności – z reguły, użytkownicy mają możliwość zamieszczania własnych komentarzy lub uzupełnień do opublikowanych artykułów. Mikroblogi – np. Twitter - to narzędzie nieco nowsze, umożliwiające regularne publikowanie bardzo krótkich wiadomości.
Wymiana treści
Witryny w rodzaju flickr czy YouTube służą do przesyłania i publikowania filmów wideo i zdjęć.
Zakładki społecznościowe
Witryny w rodzaju Wykop.pl, kciuk.pl umożliwiają użytkownikom tworzenie zakładek i wymianę adresów witryn internetowych z przyjaciółmi i znajomymi.
Sześć dobrych powodów, dla których warto korzystać z mediów społecznościowych
Rosnąca popularność mediów społecznościowych przyciąga uwagę organizacji ze względu na związane z nimi nowe możliwości komunikacji, współpracy, budowania relacji z interesariuszami i popularyzowania informacji o działaniach naszej organizacji.
1. Opowiedz swoją historię
Sens działania przede wszystkim – Wasza organizacja może wyróżnić się spośród innych, jeśli potrafi wygenerować pozytywny przekaz o tym, co robi dla lokalnej społeczności. Niech fundatorzy i decydenci usłyszą historię z życia wziętą, zamiast suchych statystyk, i przekonają się o realnej skuteczności Waszych działań.
2. Docieraj do nowych odbiorców
Media społecznościowe mają ogromny zasięg – dzięki nim, informacje docierają nawet do najdalszych zakątków świata.
3. Dobra treść wymaga strategii kreowania wizerunku w mediach społecznościowych
Działaj strategicznie – zdefiniuj swój przekaz i określ odpowiednie narzędzia - Twitter, Facebook, blogi lub nagrania wideo – aby dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.
4. Umacnianie relacji, współpracy i angażowanie interesariuszy
Gdy finansowanie schodzi na dalszy plan, natomiast poszukiwanie partnerów i możliwości współpracy traktowane jest jako priorytet, nie warto okopywać się na z góry przyjętej pozycji – lepiej szukać sojuszników, przeciągać ich na swoją stronę i szukać coraz to nowych sposobów współpracy. Dzięki takim narzędziom, jak Twitter, nie wypadniecie z gry i nadacie odpowiedni rozgłos swoim działaniom.
5. Opowiedzcie swoją historię w formie filmu wideo
Historia Waszej organizacji w postaci filmu przemówi do odbiorców dużo bardziej, niż zagmatwane sprawozdanie. Darczyńcy chcą wiedzieć, co Was wyróżnia; do najskuteczniejszych w tym zakresie należą filmy z udziałem beneficjentów, którzy opowiadają o pozytywnych skutkach, jakie zrealizowany przez Waszą organizację projekt wywarł na ich życie. Wykorzystanie kamer wbudowanych w telefony komórkowe czy tanie aparaty fotograficzne pozwoli ograniczyć koszty przedsięwzięcia, dodając mu zarazem autentyczności.
6. Dane analityczne uzasadniają korzystanie z mediów społecznościowych
Wyjaśnienie atutów, jakimi dysponują media społecznościowe, nieprzekonanym członkom kierownictwa i zarządu organizacji może okazać się trudnym zadaniem. Warto skorzystać z danych analitycznych, takich, jak liczba użytkowników czy odwiedzin, by zademonstrować zasięg i skuteczność przekazu.
Źródło: technologie.ngo.pl