O tym, dlaczego warto dzielić się dobrymi praktykami pomiędzy organizacjami i instytucjami z różnych krajów.
O naszej wizycie studyjnej na Islandii
Wyjazd na Islandię był planowany od 3 lat. Niezwykle trudno było nam nawiązać współpracę z krajem, gdzie mieszka tak mało ludzi, a liczba instytucji działających społecznie jest dość ograniczona. Niestety III sektor ani instytucje publiczne działające z młodzieżą lub na jej rzecz, nie zawsze są chętne do współpracy i jest to podyktowane różnymi czynnikami. Jak dowiedzieliśmy się, wiele z nich działa głównie w obrębie funduszy narodowych. Niekoniecznie muszą zatem korzystać ze środków międzynarodowych, aby efektywnie działać.
Mimo trudności nie poprzestaliśmy na poszukiwaniu możliwości wyjazdu na Islandię, ponieważ uważamy, że nic nie zastąpi spotkania osobistego z partnerem, gdyż wtedy możemy zobaczyć w jakich warunkach dany program/projekt/ organizacja działa i z jakimi barierami się mierzy.
W wyjedzie wzięło udział 5 liderek z zespołu LEVEL UP. W ramach wizyty udało nam się odwiedzić 4 instytucje, które działają w różnorodnych obszarach, poznać ich ciekawe programy edukacyjne, porozmawiać o włączeniu osób z mniejszymi szansami. Były to:
- Borgarbokasafnid - biblioteka miejska
- Hunaklubburinn - organizacja pozarządowa
- Haskoli Islands - Uniwersytet Islandzki - gdzie omawialiśmy projekt wsparcia młodzieży z migranckim i uchodźczym pochodzeniem
- Hitt Husid - centrum młodzieżowe
Podczas spotkań z przedstawicielami tych podmiotów dowiedzieliśmy się jak wygląda sytuacja młodzieży na Islandii i jakie programy te podmioty realizują na rzecz młodych. Zwróciliśmy dużą uwagę głównie na wsparcie osób wykluczonych – nieheteronormatywnych, niepełnosprawnych, migrantów, uchodźców ale też młodych zamieszkujących islandzkie prowincje, które są dużo słabiej dofinansowane niż np. stolica.
Dużym zaskoczeniem był dla nas fakt porzucania szkoły przez młodzież i udawania się do pracy. Nad tym tematem pracują między innymi przedstawiciele Uniwersytetu Islandzkiego i studenci w ramach projektu Sprettur, zachęcając młodzież do nieporzucania edukacji na poziomie licealnym. Organizacja Hunaklubburinn tworzy projekty, które pozwalają włączyć dzieci i młodzież z terenów głównie peryferyjnych, gdzie poza edukacją formalną nie ma dla nich dalszych perspektyw niż np. znalezienie pracy czy przejęcie gospodarstwa po rodzicach. W bibliotece miejskiej dowiedzieliśmy się natomiast o ciekawym projekcie, który włącza osoby borykające się np. ze spektrum autyzmu, które zrzeszone wokół wspólnej pasji czytania mangi odnalazły o stworzyły klub w bibliotece, który daje im siłę i poczucie bycia sobą. Z czasem do klubu zaczęli dołączać inni pasjonaci, którzy też w jakiś sposób zaczęli przełamywać swoje bariery. Sam projekt zyskał duże uznanie też w oczach rodziców, którzy przed włączeniem swoich pociech w działania klubu, mogą przyjść i sami zapoznać się z jego działaniami.
Uderzyło nas również to, jak osoby prowadzące programy dla młodzieży opowiadają o swoich sukcesach – nie w kontekście wielkich liczb, procentów i podsumowań, a przytaczając poszczególne przypadki, wskazując na osoby, którym udało się realnie pomóc. Te historie były dla nas bardzo przejmujące i motywujące do działania, a jednocześnie dały nowe spojrzenie na problem wykluczenia. W efekcie powstała inicjatywa, aby w LEVEL UPie powołać zespół Inclusion Masters, w którym będziemy pracować nad włączeniem osób z niepełnosprawnością, ale też różnymi innymi barierami. Chcemy uczynić naszą organizację bardziej przyjazną, a także zmobilizować do działania osoby z mniejszymi szansami.
Niewątpliwie wróciliśmy z głowami pełnymi pomysłów. Wyjazd ten zaowocował wieloma zmianami w sposobie funkcjonowania LEVEL UP, otworzył nasze oczy na inność, pokazał, jak pracować z zespołami i je rozwijać. Chcemy się również przyjrzeć transparentności III sektora, włączeniu osób z mniejszymi szansami, rozwinąć działania zespołu International-Masters dla osób niemówiących w języku polskim oraz zacząć aktywniej działać w obszarze well-being i działaniach opartych na naturze. Z pewnością to nie koniec współpracy między nami a partnerami z Islandii, ponieważ już w 2024 planujemy z nimi kolejne projekty.
Projekt na Islandii był wspaniałą przygodą edukacyjną dla kadry liderskiej naszego Stowarzyszenia. Jesteśmy wdzięczni ze powstał fundusz INICJATYW DWUSTRONNYCH I REGIONALNYCH służących wymianie wiedzy i doświadczeń, dzięki któremu mogliśmy sfinansować nasz wyjazd.
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Źródło: Stowarzyszenie LEVEL UP