Młodzież to specyficzna grupa, większość z tych osób nie będzie zadowolona z kilkugodzinnej debaty. Nudne dla młodzieży będzie również siedzenie i wysłuchiwanie jakiegoś monologu, wykładu. Młodzi chcą działać! Chcą mieć wpływ na decyzje, które ich dotyczą. Naszym zadaniem jest zapewnić im tę możliwość. Jak to zrobić?
Ostatnio bardzo często pojawia się hasło konsultacji społecznych. A co to właściwie jest? To proces, w którym przedstawiciele władz (lokalnych, regionalnych, czy nawet centralnych) przedstawiają obywatelom swe plany, które związane są z aktami prawnymi, czy przedsięwzięciami dotyczącymi obywateli. Mają na celu uzyskanie opinii lub stanowiska na dany temat, informowanie o ostatecznej decyzji.
Młodzież to specyficzna grupa, które chce działać i nie chce, aby to starsi mieli wpływ na tematy, które dotyczą młodych. Jeśli będziemy konsultować z młodzieżą, zapewnimy sobie ich zaangażowanie w sprawy, które właśnie ich dotyczą oraz wypracujemy efektywne propozycje dla nich. Musimy pamiętać, że młodzież chce pracować na konkretach. Powinniśmy zadbać o to, by wiedzieli, co dokładnie będziemy konsultować, w jaki sposób ich praca przełoży się na efekt. Jak rozmawiać z młodzieżą? Przede wszystkim językiem młodzieżowym, który jest konkretny. Młodzi ludzie nie lubią, kiedy nie nazywa się rzeczy po imieniu.
Warto ustalić na początku konsultacji kontrakt, posłuży to uporządkowaniu wszelkich zasad, które będą obowiązywały w trakcie trwania, na przykład spotkań. Treść kontraktu zależy od grupy, może zawierać między innymi: zasadę czterech ścian (wszystko to, co jest powiedziane podczas spotkania, zostaje tylko w pamięci uczestników i jest wynoszone na zewnątrz), szanowanie zdania innych osób – przecież każdy ma prawo do własnego głosu w danej sprawie.
Jakie narzędzia?
Zaprezentuję tylko te najciekawsze i opiszę je pokrótce:
PUZZLE
- Przy wejściu do sali rozdaj uczestnikom kawałki wcześniej przygotowanych puzzli.
Wspólnie stwórzcie listę rzeczy, które młodzież otrzymuje z otoczenia (z systemu wsparcia).
Pytanie wspierające: Jakie dobre praktyki istnieją w województwie w tym obszarze?
- Zapisuj listę na flipcharcie.
- Następnie każdy uczestnik wybiera 3 najważniejsze dla siebie.
- Ostatnim zadaniem grupy jest dojść do porozumienia, które umieścić na puzzlach jako najważniejsze.
Do czego służy narzędzie? Do dyskutowania o dobrych praktykach
Czas trwania: do 1,5 h
Liczba osób: do 20
Potrzebne: przygotowane puzzle
BURZA MÓZGÓW
- Rozłóż zdjęcie obrazujące problem młodzieży z tego obszaru.
- Poproś uczestników, by sami przygotowali listę rzeczy, które mogłyby pomóc tej osobie (z obrazka) w rozwiązaniu problemu.
Pytanie wspierające: Jakie dobre praktyki można czerpać z innych województw, regionów, państw, które sprawdziłyby się tutaj?
- Rozwiązania przyczepiane są na linie.
- Uczestnicy wspólnie dyskutują nad listą, która powstała, dodając nowe pomysły.
- Następnie każdy z nich dodaje swoje trzy punkty do rozwiązań, które mu najbardziej odpowiadają (w ten sposób powstaje hierarchia ważności rozwiązań).
Do czego służy? Do generowania pomysłów.
Czas trwania: do 1,5 h
Liczba osób: do 20
Potrzebne: lina, taśma malarska, kartki a4 lub w dowolnym kształcie, punkty służące wyborowi priorytetów.
DRZEWO ŻYCZEŃ
- Stwórz przestrzeń – zagospodaruj drzewo lub zrób fikcyjne drzewo.
- Tematyka może być różna, choć należy liczyć się z tym, że każdy napisze, co będzie chciał.
- Istotną różnicą pomiędzy drzewkiem życzeń a skrzynią (opisywaną poniżej) jest fakt, iż przy drzewka każdy może przeczytać, co jest napisane na innych kartkach, choć nadal zachowywana jest anonimowość. To zwiększa zaangażowanie uczestników, których ciekawość popycha chociażby do odwiedzenia drzewka.
Do czego służy? Do projektowania przyszłości, do angażowania uczestników w międzyczasie trwania innych zajęć.
Czas trwania: do 1,5 h
Liczba osób: do 20
Potrzebne: kartki i markery, taśma klejąca, przestrzeń do zawieszania (np. drzewo).
Projekt jest realizowany przez Chorągiew Warmińsko-Mazurską Związku Harcerstwa Polskiego w partnerstwie z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Siecią Organizacji Młodzieżowych Warmii i Mazur ATOMY współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: ZHP Chorągiew Warmińsko-Mazurska