W projekcie “Działamy Razem. Wielkopolskie organizacje na rzecz porozumienia i współpracy” odbywa się szereg szkoleń antydyskryminacyjnych dla przedstawicieli organizacji pozarządowych. O potrzebie prowadzenia takich zajęć opowiada Małgorzata Dymowska z Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej*, prowadząca szkolenia.
Na czym polega dobra edukacja antydyskryminacyjna? TEA zajmuje się m.in. standaryzacją tej edukacji - jakie obszary obejmuje prowadzona przez Państwa standaryzacja?
Edukacja antydyskryminacyjna to działanie wielopłaszczyznowe i wielotorowe:
- rozwija wiedzę na temat mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia,
- buduje kompetencje przeciwdziałania dyskryminacji,
- rozwija wiedzę na temat grup dyskryminowanych oraz ruchów emancypacyjnych,
- wzmacnia grupy i osoby dyskryminowane na zasadach włączania i upodmiotowienia.
Edukacja antydyskryminacyjna dąży do tego, aby każdy człowiek miał zapewnione warunki życia i rozwoju w poszanowaniu swojej godności, wolności, odrębności oraz równości wobec innych ludzi, a ludzka różnorodność była szanowana i rzeczywiście doceniana. Ważne jest podkreślenie, że edukacja antydyskryminacyjna traktuje każdy przypadek nierównego traktowania i wykluczenia jako równie ważny, bez względu na to, jakiej przesłanki dotyczy.
Jeśli chodzi o wypracowane przez TEA standardy, opisane szczegółowo w publikacji elektronicznej „Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe”, to dotyczą one:
- standardów merytorycznych edukacji antydyskryminacyjnej – opisujemy definicję, treści, formy, a także kompetencje osób prowadzących edukację antydyskryminacyjną,
- kompetencji osób prowadzących edukację antydyskryminacyjną - pokazujemy ścieżkę rozwoju zawodowego dla osób zajmujących edukacją antydyskryminacyjną i
zainteresowanych prowadzeniem szkoleń o tej tematyce (system certyfikacji trenerskiej TEA),
- przygotowania i organizacji wydarzenia edukacyjnego - przedstawiamy listę praktycznych rekomendacji, które pomogą zaplanować i przeprowadzić szkolenie, festiwal, piknik lub inne wydarzenia edukacyjne w najbardziej równościowy sposób (narzędzie do równościowego monitoringu)
- konstruowania dokumentacji przetargowej (np. SIWZ) z uwzględnieniem perspektywy antydyskryminacyjnej i równościowej, zgodnie z zasadą społecznie odpowiedzialnych zamówień.
Zachęcam bardzo do korzystania z tej publikacji! Chciałabym, żeby była ona inspiracją do rozwijania edukacji antydyskryminacyjnej w działaniach organizacji pozarządowych i jednoczesnego dbania o jej jakość.
Czy wspierają Państwo organizacje także w tworzeniu standardów antydyskryminacyjnych w ich funkcjonowaniu?
Zapraszam do odwiedzenia nas w przestrzeni wirtualnej – ponieważ działamy (od 5 już lat!) świadomie i z wyboru bez biura, a także do udziału w wydarzeniach przez nas organizowanych.
Dziękuję za rozmowę.
*Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej (TEA) zostało założone w 2009 roku przez osoby zajmujące się edukacją antydyskryminacyjną. Towarzystwo skupia kilkadziesiąt osób, które specjalizują się w tej dziedzinie – są to m.in. trenerzy/ trenerki antydyskryminacyjni/ antydyskryminacyjne, twórcy/twórczynie projektów na rzecz równości i różnorodności, członkowie/członkinie organizacji wspierających grupy narażone na dyskryminację.
Misją Towarzystwa jest rozwijanie i upowszechnianie edukacji antydyskryminacyjnej tak, aby każda osoba współtworzyła świat wolny od dyskryminacji i przemocy.
W najbliższym czasie TEA zaprasza do udziału w konferencji prezentującej raport z badań „Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce”, która odbędzie się 22 kwietnia 2015 r. w Warszawie. Więcej informacji tutaj.
Źródło: Działamy Razem