Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Konkurs mikrodotacji Wielkopolska Wiara to szansa na rozwój młodych organizacji pozarządowych. Oprócz możliwości zakupu sprzętu, adaptacji lokalu równie ważne jest posiadanie strategii rozwoju - „Organizacja musi wiedzieć dokąd zmierza, jakie zakłada cele, jaką organizacją chce być za kilka lat” - z Dorotą Surmą z Centrum PISOP rozmawia Piotr Kotlarek.
Piotr Kotlarek: – W ramach konkursu, ogłoszonego przez Centrum PISOP, można pozyskać mikrodotacje do 5000 zł na projekty skierowane na rozwój młodych organizacji. Czego dokładnie mogą dotyczyć te projekty?
Dorota Surma: – Organizacja pozarządowa może zaplanować projekt skierowany na wzmocnienie samej organizacji. Odbiorcą projektu będzie w tym przypadku stowarzyszenie, czy fundacja oraz przedstawiciele, pracownicy, wolontariusze. Musimy się zastanowić się, czego potrzebuje nasza organizacja, aby jej działania były efektywniejsze, czy prowadzone na szerszą skalę.
Aplikować może każda organizacja pozarządowa?
D.S.: – Niestety nie, nasz konkurs dedykowany jest tylko organizacjom, które działają nie dłużej niż 18 miesięcy i których roczny budżet nie przekracza 25 tysięcy złotych.
Projekty znanych mi stowarzyszeń, fundacji z reguły skierowane są do odbiorców ich działań, czyli dzieci, osób z niepełnosprawnością, czy osób starszych. Nie znam projektu skierowanego do samej organizacji. Jakie działania można w nim zaplanować?
D.S.: – Punktem wyjścia jest zadanie dotyczące opracowania planu rozwoju organizacji. Organizacja musi wiedzieć dokąd zmierza, jakie zakłada cele, jaką organizacją chce być za kilka lat.
Jak wypracowuje się taki plan?
D.S.: – Planowanie w organizacji dotyczy wypracowania strategii rozwoju. Strategia jest bowiem kilkuletnim planem działania, wynikającym z wizji i misji. Pozwoli ona poukładać przyszłe zadania tak, aby dostępne zasoby udało się wykorzystać znacznie efektywniej i skuteczniej.
Na jaki okres opracowywana jest strategia rozwoju?
D.S.: – Najczęściej na 2 lub 5 lat. Jednak dla młodych organizacji rekomendowany jest 2-letni okres planowania.
Ile trwa takie planowanie? Czy muszę angażować trenera, eksperta?
D.S.: – Samo przeprowadzenie planowania trwa z reguły 10-16 godzin. Może to być zarówno kilka spotkań po 3-4 godziny lub też dwa dni zarazem. Spotkanie dobrze, aby było prowadzone przez osobę spoza członków, działaczy organizacji. Radzimy jednak, aby skorzystać z zasobów zaprzyjaźnionej organizacji, czy znanego nam nauczyciela. Rolą prowadzącego jest porządkowanie dyskusji.
10-16 godzin to niewiele, zważywszy na założenia tworzenia samej strategii?
D.S.: – Tyle trwa samo spotkanie, przedtem należy się odpowiednio przygotować. Musimy zanalizować dotychczas podejmowane działania, otoczenie, w którym organizacja funkcjonuje. W tym celu korzystamy np. z raportów rocznych, wyników ewaluacji, pytamy, sondujemy. Zgromadzone dane są wykorzystywane podczas planowania. Na ich podstawie analizowane są mocne i słabe strony organizacji, czy szanse i zagrożenia. Po tej gruntownej analizie opracowuje się cele, które zamierza się realizować oraz szczegółowy harmonogram, etapy wdrażania.
Kto uczestniczy w takim spotkaniu?
D.S.: – W planowaniu winny uczestniczyć wszystkie osoby zaangażowane w realizację działań i zarządzanie organizacją, zarówno członkowie zarządu, członkowie w przypadku stowarzyszeń, fundatorzy w przypadku fundacji, pracownicy jak i wolontariusze.
Czy udostępniacie Państwo dodatkowe materiały, które mogą pomóc organizacji w przeprowadzeniu planowania?
D.S.: – Szczegółowy opis znajduje się w publikacji pn. Organizacja 2.0, dostępnej na naszej stronie internetowej. Znajdziemy tam obszerny rozdział, Rozwój i doskonalenie organizacji, poświęcony właśnie tej tematyce. Z uwagi na uciekający czas opracowaliśmy też krótki poradnik, gdzie zawarliśmy najważniejsze informacje. Poradnik dostępny jest na stronie Wielkopolskiej Wiary www.pisop.org.pl/FIO.
Czy taki plan musimy załączyć już do wniosku?
D.S.: – Nie, planowanie może być jednym z działań w projekcie. Oczywiście jeżeli organizacja ma już taką strategię nie musi tworzyć nowej na potrzeby konkursu, wystarczy ją opisać.
Skoro nie znamy planów, określonych celów to jak możemy określić kolejne działania w projekcie, nasuwa się pytanie co powinno być pierwsze jajko czy kura?
D.S.: – Ja powiedziałabym, że jajo, kurę dopiero zaczniemy hodować wdrażając strategię rozwoju. Kolejne działania w projekcie możemy opisać dość ogólnie, koncertując się wyłącznie na założeniach np. dokształcenie członków stowarzyszenia w zakresie tematycznym, czy doposażenie w sprzęt zgodnie z wypracowanym planem.
Na co jeszcze można przeznaczyć środki z mikrodotacji?
D.S.: – Co prawda wskazujemy w regulaminie katalog tj. adaptacja lokalu, zakup oprogramowania, zatrudnienie księgowej, informatyka, doposażenie w sprzęt. Jednak możliwości jest wiele, wszystko zależy od planu! Przykładowo jedna z organizacji chciałabym opracować materiały wizualizacyjne organizacji tj. logo, ulotkę wraz ze stroną www.
Duże jest zainteresowanie konkursem?
D.S.: – Mamy dużo pytań, telefonów, na wnioski czekamy do 25 sierpnia do godziny 15 w naszym biurze w Lesznie. Jeszcze jest czas, by opracować dobry projekt. Warto też zapytać naszych doradców, ale tu odsyłam na stronę www.pisop.org.pl/FIO.
Źródło: Centrum PISOP
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.