Wielka woda, cicha śmierć. Czy prawo pamięta o zwierzętach w trakcie klęsk żywiołowych? [komentarz]
Ponad 411 milionów zwierząt jest przetrzymywanych w Polsce w zamknięciu. To zwierzęta przebywające w schroniskach, ogrodach zoologicznych, laboratoriach, hodowlach. To właśnie ich sytuacji przygląda się Fundacja – Czarna Owca Pana Kota. I odkrywa znaczną lukę prawną.
Główny Inspektorat Weterynarii podaje, że w schroniskach w 2022 roku przebywało 84 008 psów i 34 050 kotów, do tego należy dodać zwierzęta, którymi opiekują się organizacje społeczne. W ogrodach zoologicznych w Polsce jest przynajmniej 34 tys. zwierząt, w laboratoriach przynajmniej 140 tys. zwierząt. W ośrodkach rehabilitacji dzikich zwierząt może przebywać kolejnych kilka-kilkanaście tysięcy zwierząt. Do tego należy dodać minimum 411 milionów zwierząt hodowanych na pokarm i na futra. A są jeszcze stadniny i podmioty hodujące zwierzęta do badań naukowych.
Szacunkowa liczba zwierząt przetrzymywanych w zamknięciu w Polsce z łatwością przekroczy 411 300 000 zwierząt. To właśnie tych zwierząt dotyczy monitoring prowadzony przez naszą Fundację – Czarna Owca Pana Kota, a dofinansowany przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska i Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców. Jak się okazuje, dotyczy ich też znaczna luka prawna.
Począwszy od lipca tego roku badamy, czy polskie ustawodawstwo określa postępowanie ze zwierzętami przetrzymywanymi w zamknięciu w sytuacjach zagrożeń nadzwyczajnych czasu pokoju (klęski żywiołowe, np. powodzie i pożary) i okresu wojny. Zapoznaliśmy się z ponad 25 aktami prawnymi m.in. Ustawą o stanie klęski żywiołowej, o zarządzaniu kryzysowym, o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, o ochronie przeciwpożarowej, a także kilkoma rozporządzeniami m.in. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt, i w sprawie warunków hodowli i utrzymywania poszczególnych grup gatunków zwierząt w ogrodzie zoologicznym. Po tej lekturze stwierdzamy, że temat ten nie jest w nich podejmowany.
Wyjątkiem jest Ustawa o stanie klęski żywiołowej, w której znajduje się wzmianka o zwierzętach. Co prawda w ustępie o ewakuacji ludności brak jakiejkolwiek wzmianki o ewakuacji zwierząt, pojawia się natomiast informacja o zabezpieczeniu zwierząt, w tym dostarczeniu im wody i jedzenia. Co istotne, mimo, że w przepisach karnych do tej ustawy karze podlega szereg zachowań niepożądanych, jakie mogą wystąpić w trakcie klęski żywiołowej (np. podwyższanie cen produktów), to brak zabezpieczenia zwierząt i dostarczenia im wody i pokarmu nie są w żaden sposób penalizowane.
Niewiele więcej można znaleźć w rządowym projekcie Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, który trafił we wrześniu 2024 r. do parlamentu. Art. 4.1. stwierdza, że zadania ochrony ludności i obrony cywilnej polegają m.in. na planowaniu zabezpieczenia zwierząt, mienia oraz dóbr kultury (art. 4.1., podpunkt 3d). W tym samym artykule (podpunkt 4e) jest mowa o działaniach związanych z wystąpieniem zagrożenia, które polegają m.in. na ewakuacji ludności, zwierząt, mienia i dóbr kultury. Jednak są to jedyne dwa miejsca, kiedy projekt odnosi się w swojej zawartości do kwestii zabezpieczenia bądź ewakuacji zwierząt w sytuacjach kryzysowych. W dalszej części projektu nie znajdziemy już nic więcej na ten temat, nie ma żadnego doprecyzowania wspomnianych zapisów, mimo że pojawia się w niej obszernie temat zabezpieczenia i ewakuacji np. dóbr kultury.
Dodatkowo temat zabezpieczenia bądź ewakuacji zwierząt w jednym rzędzie z mieniem i dobrami kultury trafił do dwóch z dwudziestu jeden aktów wykonawczych do projektu wspomnianej ustawy. Pierwszy z nich to rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu realizacji działań w zakresie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia, gdzie znajduje się zapis, o tym, że w przypadku konieczności ewakuacji ludności wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje informacje nt. przyjęcia i rozmieszczenia ewakuowanej ludności, zwierząt i mienia (_rozdz. 3, par. 4 podpunkt 4).Podpunkt 9. w tym samym paragrafie wskazuje Szefa Obrony Cywilnej jako jednostkę zarządzającą i organizującą ewakuację, odpowiedzialną za wskazanie miejsc, do których zostaną skierowane _ludność, zwierzęta i mienie.
Drugi z tych aktów to rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowej zawartości Programu ochrony ludności i obrony cywilnej, w którym jest mowa o organizacji zbiorowej i indywidualnej ochrony ludności, w tym zakupie środków do ewakuacji ludności, zwierząt, mienia i dóbr kultury.
Przed nami kolejny etap monitoringu – m.in. zapoznanie się z wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi planami zarządzania kryzysowego. Być może na niższym, już samorządowym poziomie znajdziemy procedury czy instrukcje dotyczące postępowania z zamkniętymi zwierzętami w sytuacjach kryzysowych.
Jednak przez ostatnie tygodnie mogliśmy obserwować, jak wyglądała w praktyce sytuacja zwierząt podczas powodzi. Media społecznościowe obiegały zdjęcia psów pozostawionych na łańcuchach czy w zamkniętych kojcach, utopionych krów, zamkniętych w klatkach przerażonych królików.
Relacjonowano też przypadki, w których przedstawiciele/lki służb ratowali POJEDYNCZE zwierzęta. Wyraźnie rzucał się w oczy brak skoordynowanych działań ratunkowych w stosunku do zwierząt, jak też ustawowego zobligowania służb, instytucji czy pojedynczych osób do prowadzenia działań ratunkowych. Przeżycie zwierząt zależało tylko od empatii poszczególnych osób w służbach.
Zastanawiając się nad przyczynami tej luki prawnej i braku zorganizowanych działań, można przyjąć założenie, że są one konsekwencją szowinizmu gatunkowego i wynikającej z niego selektywnej empatii ustawodawcy, przekonania o tym, że to tylko zwierzęta.
Zwierzęta zdają się być przezroczyste dla ustawodawcy, z rzadka pojawiają się w analizowanych aktach, nie mają żadnej reprezentacji politycznej. Przekłada się to na niski stan prawnej ochrony zwierząt w Polsce.
Czy sytuacja zwierząt w trakcie ostatniej powodzi mogła wyglądać inaczej, jeśli w dalszym ciągu większość nich traktowana jest jak przedmioty, produkty, chodzące żywe trupy, czekające tylko na śmierć, a ustawodawca w Ustawie o ochronie zwierząt więcej zwierząt wyklucza spod ochrony niż rzeczywiście ochroną prawną otacza?
Aśka Wydrych – aktywistka prozwierzęca, weganka, feministka, intersekcjonalistka. Założycielka Fundacji Czarna Owca Pana Kota. Koordynatorka projektów, z wykształcenia politolożka, genderystka, fundraiserka. Absolwentka Szkoły Liderów PAWF. W III sektorze od 2003 roku. Autorka i współautorka raportów, książek, artykułów, publikacji, filmów dokumentalnych na temat relacji człowiek – inne zwierzęta.
Wybrane zbiórki na pomoc zwierzętom poszkodowanym w powodzi
🚨 FUNDACJA CENTAURUS
Zbiórka dostępna na stronie: zrzutka.pl/dctdju.
Pomóżcie, jeżeli jesteście w stanie wysłać karmę, to jest równie bezcenne. Podajemy tutaj nasz adres:
Fundacja Centaurus
Wałbrzyska 6-8
52-314 Wrocław
🚨 FUNDACJA LIFE CODE
Zbiórka jest dostępna na stronie pomagam.pl/9h9pm6.
🚨 FUNDACJA MIĘDZYNARODOWY RUCH NA RZECZ OCHRONY ZWIERZĄT – VIVA!
Zbiórka na transportery i klatki kennelowe potrzebne do ewakuacji zwierząt domowych oraz na karmę dla zwierząt gospodarskich.
Wpłat można dokonywać na: pomagam.pl/f44dcg.
🚨 STOWARZYSZENIE KLUCZ DO ROZWOJU
Zbiórka najpotrzebniejszych rzeczy, w tym karma dla zwierząt, żwirek, kuwety i inne
Punkt "Kluczbork - dzieli się dobrem" przy ul. Ligonia w Kluczborku ( z tyłu budynku nowej poczty).
Godziny: codziennie w tym tygodniu od 17.00 do 19.00.
Szczegóły: www.facebook.com/klucz.do.rozwoju.
🚨 FUNDACJA SARIGATO. WODA NIESIE ŚMIERĆ. RATUJMY ZWIERZĘTA Z POWODZI
Wspierać można na kilka sposobów:
1. Zrzutka: zrzutka.pl/z/ratunekdlazwierzat.
2. Wpłaty na konto:
Fundacja Sarigato
Nr konta: 61 1160 2202 0000 0002 3169 0317|
Tytuł: Powódź
3. PayPal: paypal.me/fundacjasarigato.
4. Allegro Charytatywni: allegro.pl/charytatywni/fundacja-sarigato/cele/ratujmy-zwierzeta-dotkniete-powodzia.
🚨 DOLNOŚLĄSKI INSPEKTORAT OCHRONY ZWIERZĄT
Wpłat można dokonywać na stronie pomagam.pl/powodz-2024?src=ctg.
Każda akcja ratunkowa wymaga zasobów ludzkich, finansowych i rzeczowych. Prócz pomocy pieniężnej, za którą ogromnie dziękujemy, w ciągu najbliższych dni będziemy potrzebować:
- suchą i mokrą karmę dla zwierząt;
- kołdry, koce i ręczniki;
- rękawiczki jednorazowe;
- środki dezynfekcyjne;
- podkłady higieniczne i ręczniki papierowe.
Dary można dostarczać do dwóch naszych Ośrodków - Wojtyszki 18, 98-277 Brąszewice, tel. 661 222 034 oraz Pietrzyków 19, 58-170 Dobromierz, tel. 607 199 508.
🚨 FUNDACJA "POD PSIĄ GWIAZDĄ"
Wpłat można dokonywać na stronie pomagam.pl/dg6tm9?src=se.
🚨 FUNDACJA BEZDOMNIACZKI
Powódź 2024 Koty Lewin Brzeski
Zbiórka dostępna na stronie: pomagam.pl/7cwma9.
Potrzebna jest również karma mokra bezzbożowa Rafi (czarne puszki) i żwirek bentonitowy.
Adres: Kościuszki 34c Lewin Brzeski 49-340
🚨 FUNDACJA POMAGAM.PL
SOS dla zwierząt - Powódź
Wpłat można dokonywać na: pomagam.pl/soszwierzeta.
Zebrane środki zostaną przekazane organizacjom pozarządowym, które zajmują się:
- Ewakuacją zwierząt z terenów zagrożonych
- Zapewnieniem tymczasowego schronienia i opieki
- Zakupem karmy, leków i środków pierwszej pomocy
- Wsparciem dla lokalnych schronisk i organizacji ratujących zwierzęta
🚨 FUNDACJA BENEK
Zbiórka dla ofiar powodzi. Dla zwierząt i dla ludzi
„Wsparcie dla ofiar powodzi”
numer konta:
23102040270000110216926564
Fundacja BENEK, ul. Orzechowa 15, 63-004 Szewce
Jeśli mieszkasz poza granicami Polski i chcesz wpłacić darowiznę na nasze konto: BPKOPLPWPL23102040270000110216926564
Paczki można wysyłać do naszego ośrodka:
Fundacja BENEK
Nowa Studnica 12
78-640 Nowa Studnica
Tel.: 506 349 596
Źródło: informacja własna ngo.pl