Zorganizowany przez Szkołę w Chmurze Dzień Aktywności Społecznej ściągnął do Warszawy setkę młodych aktywistów, uczniów i uczennic. Zaprezentowali autorskie projekty społeczne. Wszystko we współpracy z warszawskim ratuszem pod hasłem #NGOdlawarszawskiejedukacji.
– Jadąc do was, zastanawiałam się nad tym, co mogę zrobić sama? Mogę zaadoptować psa. Jeżeli obok mnie jest jedna osoba, to we dwójkę możemy wybrać się na spacer i posprzątać aleję w parku. Jeżeli będzie nas trzydziestka, to możemy zrobić świetny projekt. Dla wybranego przez nas dobra społecznego, który wymyślimy razem i spojrzymy na niego różnych stron. Co jak nas będą tysiące, miliony? Możemy zmienić świat – mówiła Izabela Szostak-Smith, zastępczyni burmistrza dzielnicy Praga-Południe. – Dzisiaj jest nas tu ponad sto osób. Zastanówmy się, co możemy razem zrobić. Bo to wspólne działanie jest bardzo ważne – dodała.
Partnerem wydarzenia była Fundacja „Zwolnieni z Teorii”.
– Projekt społeczny przede wszystkim robimy po to, żeby pomóc innym ludziom, naszemu otoczeniu, żeby zrobić coś pożytecznego. Ja robiąc swój pierwszy projekt społeczny w 2003 roku nie zdawałem sobie sprawy, z tego jaki będzie tego efekt. Robiąc go zdobyłem kompetencje społeczne i doświadczenie, które otworzyły mi wszystkie drzwi. Mówię o tym dlatego, żebyście zdawali sobie sprawę z tego jak wielką korzyść dla siebie, a nie tylko dla otoczenia, zdobywacie. Znam mnóstwo przykładów projektów, które się realizowały, w ramach Zwolnionych z Teorii, które teraz są międzynarodowymi fundacjami, świetnie prosperującymi firmami edukacyjnymi bądź przyszłymi start-upami technologicznymi. To się dzieje i myślę, że to będzie udziałem sporej części Was – podkreślał Rafał Flis, współzałożyciel Fundacji „Zwolnieni z Teorii”.
Szkoła w Chmurze i NGO
– Szkoła w Chmurze napędzana jest dobrą energią. Sama powstała dzięki pasji i marzeniom o lepszym świecie. Działa też w ramach fundacji – przypomina Marta Cieśla z Fundacji Szkoła w Chmurze. – Wspieramy naszych uczniów i nauczycieli w realizacji przeróżnych projektów. Cenimy dobrą współpracę z innymi organizacjami i samorządem. Takie wydarzenia to świetna okazja, żeby spotkać się z innowatorami, aktywistami i praktykami działającymi w organizacjach pozarządowych oraz wymienić się doświadczeniami.
Dzień Aktywności Społecznej był okazją do zapoznania się z projektami uczniów realizowanych w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii oraz tych niezależnych. Ich projekty poruszają ważne społecznie obszary: od zdrowia psychicznego i edukacji na jego temat, przez te poświęcone prawom zwierząt i budujących świadomość na temat opieki nad nimi, po skupiające się na ekologii, zdrowiu fizycznym i radzeniu sobie z dezinformacją czy rozwojem sztucznej inteligencji.
– Miałam okazję poszerzyć swoją perspektywę o doświadczenie ekspertów, również poprzez rozmowy z ludźmi, którzy chętnie wypowiadali się nt. opieki psychologicznej w szkołach podstawowych. Wspólnie z zespołem mogliśmy zaprezentować swoją inicjatywę, a nawet zrobić pierwsze projektowe przypinki! – zauważa Laura Surowiec, licealistka Szkoły w Chmurze, kierowniczka projektu „Jak się czujesz?”. – Podczas prelekcji poruszona została kwestia „wypalenia aktywistycznego”. Po tym wydarzeniu czuję się niesamowicie zmotywowana do działania i jestem pewna, że zdobyta wiedza przyczyni się do rozwoju naszego projektu. Dlatego takie właśnie celebracje uważam za niezbędne!
W warszawskim Centrum Spotkań Szkoły w Chmurze oprócz uczniów pojawili się również przedstawiciele młodzieżowych organizacji działających na rzecz lokalnych społeczności: Młodzieżowy Sejmik Województwa Mazowieckiego i Akcja Uczniowska. Do młodych dołączyły organizacje pozarządowe działające w Warszawie oraz międzynarodowo: UNICEF, WWF, Stowarzyszenie „Nigdy Więcej”, Good Network i Katalyst Education.
#NGOdlawarszawskiejedukacji
Akcja #NGOdlawarszawskiejedukacji to inicjatywa Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Edukacji.
– Celem naszych działań jest integracja środowiska szkolnego – nauczycieli, uczniów i rodziców wraz z organizacjami pozarządowymi. Chcemy pokazać, jaki wkład w życie szkoły mają organizacje, w jaki sposób wspieramy działalność placówek edukacyjnych, w jakich formach wzbogacamy program nauczania oraz aktywizujemy społeczność szkolną. Zależy nam na pokazaniu ogromu pracy, który wykonujemy codziennie w edukacji, upowszechnianiu kultury, promowania rywalizacji sportowej, ekologicznego stylu życia, dziedzictwa i innych dziedzin. Stąd pomysł zintensyfikowania naszych działań w ciągu jednego tygodnia – mówi Oliwia Kujawa, członkini prezydium BDKS ds. edukacji.
W stolicy zarejestrowanych jest 15 tysięcy organizacji pozarządowych. Aktywnie działa połowa z nich. Najczęstszymi odbiorcami działań warszawskich organizacji są dzieci i młodzież. W ramach akcji w placówkach szkolnych odbyło się blisko 50 różnych wydarzeń, organizowanych przez stowarzyszenia i fundacje. Były to m.in. wykłady z fizyki dla młodzieży, zajęcia z zakresu edukacji medialnej, zawody sportowe, zbiórki harcerskie, warsztaty psychospołeczne, warsztaty astronomiczne, lekcje robotyki, spotkanie z varsavianistą, warsztaty językowe. W sumie kilkaset godzin różnego rodzaju aktywności przygotowały takie organizacje pozarządowe, jak m. in. Fundacja „Szkoła w Chmurze”, Zwolnieni z Teorii, Akcja Uczniowska, UNICEF, WWF, Stowarzyszenie „Nigdy Więcej”, Good Network, Polskie Towarzystwo Fizyczne, Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju i Pomocy „Q Zmianom”, Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii, Oddział Terenowy Towarzystwa Rozwijania Aktywności Dzieci SZANSA Warszawa Ochota, Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych „Złota Kaczka”.
Źródło: Fundacja Szkoła w Chmurze