Na dużą lub "niebezpieczną" demonstrację gmina musi delegować swojego przedstawiciela. Ten i inne nowe obowiązki dla gmin, ale także dla organizatorów zgromadzeń, wynikają ze znowelizowanej ostatnio ustawy o zgromadzeniach publicznych.
"Dziennik Gazeta Prawna" zwraca uwagę na to, że zgodnie ze znowelizowaną ustawą o zgromadzeniach publicznych, od 9 listopada br. przybywa obowiązków urzędom wydającym zezwolenia na organizowanie manifestacji, przemarszu. M.in. chodzi o możliwość wezwania organizatora zgromadzenia do zmiany ich trasy, gdy są planowane co najmniej dwa zgromadzenia w tym samym miejscu (organizator musi powiadomić urząd o dokonanych zmianach nie później niż w ciągu dwóch dni przed manifestacją). Inną nową regulacją jest np. to, że gmina ma obowiązek zapewnić ochronę policyjną manifestacji, jeśli stwierdzi, że jest ona konieczna (do tej pory mogła to zrobić, ale na wniosek organizatora). Przedstawiciel gminy może też rozwiązać zgromadzenie - obecnie wystarczy, że wyda ustną decyzję w tej sprawie (na urzędowe pismo ma 72 godziny).
Z kolei organizator zgromadzenia (np. organizacja pozarządowa) musi powiadomić gminę o planowanej manifestacji w taki sposób, aby wiadomość ta dotarła do niej nie później niż na 3 dni robocze przed planowanym terminem zgromadzenia (do tej pory wystarczyło poinformować o tym samorząd trzy dni wcześniej - nawet, jeśli okres ten obejmował niedziele, święta). Organizator musi też przekazać wiele szczegółowych informacji o osobie będącej przewodniczącym zgromadzenia (m.in. adres, zdjęcie).
Wspomniane przepisy dotyczą zgromadzeń zgłoszonych do samorządów juz po wejściu w życie nowych przepisów, czyli po 9 listopada br.