Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych to oddolna inicjatywa III sektora i środowisk związanych z mediami, mająca na celu wypracowanie projektu ustawy o mediach publicznych w toku szerokich, ogólnokrajowych konsultacji społecznych. Konsultacje rozpoczną się w styczniu 2017 r. cyklem wysłuchań i zbieraniem pisemnych opinii. Inicjatorzy Paktu zabiegają o dotarcie do jak najszerszego grona zainteresowanych. Dołącz do nich!
Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych to oddolna inicjatywa III sektora i środowisk związanych z mediami, mająca na celu
wypracowanie projektu ustawy o mediach publicznych w toku szerokich, ogólnokrajowych konsultacji społecznych. 21 czerwca 2016 r. doszło do
podpisania Paktu przez jego inicjatorów - Obywateli Kultury, Obywateli Nauki i Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych - oraz partie polityczne: Inicjatywę Polska, Nowoczesną, Partię Zieloni, Platformę Obywatelską i Polskie Stronnictwo Ludowe.
(Zobacz podpisany dokument).
Partie te zobowiązały się do złożenia wypracowanego projektu ustawy w Sejmie, a w przypadku odrzucenia go - do solidarnego zbierania podpisów pod projektem obywatelskim. Jeśli ta droga okaże się nieskuteczna, projekt zostanie przez nie złożony w Sejmie kolejnej kadencji, o ile zajmą w nim miejsce. Co ważne, wszystkie strony zobowiązały się zaakceptować projekt ustawy w takim kształcie, w jakim wyjdzie z procesu konsultacji społecznych.
Prace w ramach Paktu nabierają tempa. Przygotowujemy
dokument mający być przedmiotem konsultacji. Poza ogólnymi tezami wypracowanymi przez sygnatariuszy Paktu, nie ma w nim gotowych rozwiązań. Są natomiast otwarte pytania, które organizatorzy konsultacji postawią w trakcie licznych spotkań i warsztatów. Dokument zostanie ukończony w najbliższych tygodniach, będzie go można pobrać ze strony
www.mediapubliczne.org.pl, na której komitet społeczny Paktu gromadzi wszystkie dokumenty i informacje związane z procesem.
Pierwsze spotkania odbędą się w styczniu i lutym 2017 r. Będą to wysłuchania publiczne w trzech dużych miastach. Równolegle ruszą
konsultacje pisemne na portalu mamzdanie.org.pl i za pomocą ankiety online. Potem rozpoczniemy
cykl spotkań w innych miastach. W kwestiach szczególnie skomplikowanych i kontrowersyjnych przewidujemy zastosowanie metody warsztatowej
KOLAB, służącej rozwiązywaniu problemów przy udziale stron reprezentujących różne punkty widzenia. Już teraz zachęcamy wszystkich zainteresowanych do aktywnego udziału w spotkaniach, a także do zgłaszania opinii drogą elektroniczną. Harmonogram podamy na
www.mediapubliczne.org.pl.
Dopiero na bazie tych wszystkich form konsultacji powstanie dokument precyzujący
założenia do ustawy. Jakie będą kolejne kroki, można się dowiedzieć z
relacji z debaty 5.10.2016 r. "Jakie media publiczne?". Zaprezentował je tam Jakub Wygnański z Fundacji STOCZNIA, która zespołowi Paktu dostarczy fachowej wiedzy i narzędzi do przeprowadzenia całego procesu.
To, czego teraz najbardziej potrzebujemy, a co zależy od organizacji pozarządowych, to poparcia i promowania Paktu w ich środowiskach. Można to zrobić na kilka sposobów:
-
polubić stronę Paktu na Facebooku: https://www.facebook.com/mediapubliczne/
-
zaprosić znajomych do jej polubienia,
-
polubić posty, które tam zamieszczamy - unikamy emocjonalnej retoryki, skupiamy się bardziej na aspekcie informacyjnym i edukacyjnym, stawiamy pytania, chcemy łączyć, a nie dzielić,
-
udostępniać te posty - liczba odbiorców znacznie wtedy rośnie,
-
komentować,
-
poprzeć Pakt w imieniu swojej organizacji, podpisując go na stronie http://www.mediapubliczne.org.pl/#podpisz-sie. Zrobiło to już ponad 70 organizacji.
Będziemy bardzo wdzięczni za wszelkie formy poparcia. Chcemy dotrzeć do jak najszerszego grona zainteresowanych i pokazać całej Polsce, że na bezstronności i wysokiej jakości mediów publicznych zależy nie tylko wąskiemu gronu ekspertów, ale przede wszystkim ogromnej, większej części społeczeństwa.
Sukces tego procesu będzie miał też przełomową wartość dodaną – będzie oznaczał przetarty szlak dla kolejnych tego typu przedsięwzięć, w których obywatele o różnych poglądach wspólnie wypracowują rozwiązania w ważnych dla siebie kwestiach. Czy potrzeba lepszego i bardziej budującego dowodu na rosnącą dojrzałość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce?
Zobacz spot Obywateli Kultury spot promujący Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych.
Do zobaczenia w sieci, a potem na spotkaniach!
Zespół Obywatelskiego Paktu na rzecz Mediów Publicznych