Komisja Europejska ogłosiła 9 stycznia 2017 r., że zainwestuje ponad 432 mln euro z Funduszu Spójności w rozbudowę warszawskiego metra, zgodnie z założeniami strategii na rzecz mobilności niskoemisyjnej w ramach unii energetycznej.
Miasta to ośrodki rozwoju i innowacji, ale równocześnie wiążą się z nimi poważne wyzwania, takie jak zanieczyszczenie powietrza i zatory komunikacyjne. Dzięki inwestycjom w ramach polityki spójności Komisja Europejska realizuje ogólnunijne cele niskoemisyjnej mobilności i poprawia jakość życia osób dojeżdżających do pracy.
Komisarz ds. polityki regionalnej Corina Crețu stwierdziła: Zrównoważona mobilność miejska ma kluczowe znaczenie dla jakości życia w naszych miastach. Dzięki inwestycji w rozbudowę warszawskiego metra zachęcamy mieszkańców do zmiany nawyków, rezygnacji z samochodu i korzystania z dostępnego szybkiego i nowoczesnego systemu transportu publicznego.
Inwestycja o wartości 432 mln EUR posłuży sfinansowaniu budowy sześciu nowych stacji metra: „Trocka”, „Targówek”, „Szwedzka” na północno-wschodnim odcinku linii oraz „Księcia Janusza”, „Młynów” i „Płocka” na odcinku zachodnim. Sfinansowana zostanie również budowa terminalu technicznego, zakup 13 nowych pociągów, jak również prace przygotowawcze do dalszej rozbudowy linii. Prace mają zostać zakończone do listopada 2019 r.
Kontekst
Warszawskie metro składa się obecnie z dwóch linii. Pierwszy odcinek linii nr 2 został otwarty w 2015 r. i był współfinansowany przez Unię Europejską.
Dodatkowe informacje: